Smärta i korsrygg

Home Forums Skador och rehabilitering Smärta i korsrygg

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Jag känner igen mig med det där. Efter ett antal turer till först naprapater och sedan till läkare fick jag veta att jag hade ett biskbråck på 2 diskar i ländryggen.
    Det krävdes dock att jag tjatade mig till en magnetröntgen (som jag fick pröjsa själv) för att få ett svar.
    Det är ett par år sedan nu och jag har sen dess lagt en del tid i gymmet på att stärka upp just kring ländryggen vilket har hjälpt mig en hel del. Har numera inga bekymmer med att köra varken marklyft eller knäböj vilket doktorn sa till mig att jag aldrig mer skulle kunna göra.

Tips om du uppsöker läkare är att överdriva smärtan och problemen en hel del, det underlättar för att bli skickad på röntgen

Andreas´J wrote:
    Så pass alltså. Vad för slags träning utförde du när du tränade upp ländryggen?:)
    Tackar för svaret.

Blev mycket Core träning, var med på ett flertal core och coreball gruppträningar på mitt gym för att få koll på övningar sen körde jag på själv
    Köpte tom hem en coreball och det kommer man långt med kan jag säga
    Hantelrodd har också hjälpt mej en hel del även om man inte kan tro det, dock inte för tungt utan många och koncentrerade reps

Lycka till

Core och pilates-övningar är superbra att köra när man har ont i ländryggen. Det stärker de inre rotatorerna och stabiliserar hela området kring mage och rygg. Det får dessutom svankiga ryggar att balanseras när de djupa magmusklerna blir starkare och hjälper till at stabilisera. De flesta gym har pilates eller coreträning, så det är bara att hänga på.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.