Smärta i låret vid utfall

Home Forums Skador och rehabilitering Smärta i låret vid utfall

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hoppas att nån kan hjälpa mig med detta då det stör min träning en hel del..

Har de senaste gångerna jag planerat att köra utfall fått väldigt ont i mitt ena lår. Det handlar om när det låret är bak och på vägen ner hugger det liksom till i framsidan på låret. Eller hugger till är väl en underdrift, det gör rejält ont :( Jag avbryter på en gång och när jag kommit upp igen känns det nästan som en lårkaka, väldigt stelt och obekvämt..

Någon som vart med om nåt liknande eller vet vad det kan röra sig om? Vill inte fortsätta köra om det är något som kan förvärras :S

Kan tillägga att jag självklart är uppvärmd och så när jag börjar köra + att jag opererade menisken på samma sida för 1 1/2 år sen om det skulle kunna ha någon påverkan. Men det tror jag inte.. Någon?

Om du tittar på den här bilden kan du då precisera mer var du har ont? Gör det ont överhuvudtaget när du belastar muskeln med vikt eller bara när du sträcker ut den som du beskriver? Har du ont/är öm länge efter? Känner du av det i andra sammanhang?

[img=http://www.laboratorium.dist.unige.it/~piero/Teaching/Gait/Netter/thigh_muscles_superficial_anterior.png]

Ganska mitt på framsida lår, knappt 2 dm över knäskålen ungefär.. Där det står ”rectus femoris muscle” ungefär..

Jag körde knäböj innan och det var inga problem, kom upp i 60 kilo där så det var ganska hög belastning för att vara mig. Kände ingenting då.. Har känt smärta vid andra tillfällen efteråt däremot, jobbar som barnvakt och har känt samma känsla när jag t.ex. har satt mig ner på golvet med något av barnen i knät. Just i det momentet då låret är utsträckt.

Så fort jag avbröt gjorde det inte ont längre, det är bara på vägen ner som det hugger. Efteråt känns det bara väldigt stelt, som extrem träningsvärk eller en lårkaka.

Kan det röra sig om en bristning? :S Tycker iofs att jag borde känna av smärta mer än vid just bara den övningen dock.

Om du hade en bristning/sträckning gjorde det rimligtvis ont när du belastade osv. Jag är ingen expert men det låter som om du kanske är kort i muskeln. Har du ärrvävnad i muskulaturen från en gammal skada kanske? Kolla upp detta med en sjukgymnast för rätt diagnos och hjälp.

Jag har ju ssv opererat menisken i samma knä men tycker inte att det borde hända något med låret då? :S Kanske det kan..

Tack för hjälpen ändå! Blir nog att kolla upp det med sjukgymnast om det inte blir bättre :)

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.