Smärta i ryggen vid crunches?

Home Forums Skador och rehabilitering Smärta i ryggen vid crunches?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej!

Jag har de senaste åren haft ett ryggproblem som endast visar sig då jag kör olika varianter av crunches.
    I början känns det oftast ok men det slutar alltid med att jag är tvungen att avbryta setet på grund av smärta i ryggen, det liksom strålar ut smärta från ryggraden ungefär i mitten på ryggen. Enligt folk som vet vad dom sysslar med så utför jag åtminstone övningarna rätt..
    Jag förstår att detta är en ganska diffus beskrivning men det är svårt att beskriva bättre.
    Är det någon som känner igen detta och har några tips på vad jag skall göra? Jag går hos en idrottsmassör med jämna mellanrum men han har ingen bra lösning på det heller.

Tack på förhand!

Skulle vilja veta hur ofta du tränar magen vs korsryggen. Jag skulle rekomendera att du tränar lika mycket av varje för att skapa ”balans” i bålmuskulaturen. Det är som sagt vad jag tror.

MVH

Kör garanterat mer mage än korsrygg, skall försöka balansera upp det bättre, tack för tipset! Har du förresten något bra tips på övningar för korsryggen? Jag e ganska grön:o

Ryggresningar. En ställning där man kör ryggresning finns på de flesta gym. Om det inte finns, ligg på golvet och lyft överkroppen så gott det går med händerna på huvudet.

Övningsbank från ett annat forum
    [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071]

Ryggresningar är faktiskt den enda övning just för korsryggen som jag kör, vad tror du om att komplettera med marklyft?

Tack för länken! En guldgruva för en nybörjare som jag:up:

Marklyft, knäböj och bänkpress. Ha med alla dessa basövingar i dina träningspass dock ej på samma dag! :D Lycka till!

Stort tack!

Martin Löwgren wrote:
    Under crunches så förlängs ryggmärg och omkringliggande hjärnhinnor (dura, pia och arachnoidea mater). De är alla känsliga för längdförändringar om de är irriterade, kanske har du ett svar där men absolut inte säkert.

Kan lika gärna vara en muskel som är irriterad och utlöser smärta men strålar de ut i ben och så vidare låter det mera som någon form av durapåverkan.

Jag har ofta känt en ”dov” värk i ryggen när jag har gjort crunches, som mer känts på ett större område än en viss punkt. Detta hindrade mig från att träna magen över huvud taget de första åren. Nu för tiden är det mycket bättre, men det händer att värken återkommer då och då. Kan det bero på ryggmärg och hinnor som du beskriver?

Martin Löwgren wrote:
    Under crunches så förlängs ryggmärg och omkringliggande hjärnhinnor (dura, pia och arachnoidea mater). De är alla känsliga för längdförändringar om de är irriterade, kanske har du ett svar där men absolut inte säkert.

Hur behandlar man i så fall detta?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.