Smärta i skulderblad/axel

Home Forums Skador och rehabilitering Smärta i skulderblad/axel

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej!

Jag har sökt överallt på internet utan att finna svar (även på forumet här), så nu vänder jag mig till er här på forumet.

Det är nämligen som såhär, att jag har under ca. 3 månader (minst) haft problem med min axel/skuldra. Det hela började efter nyår.
    Jag fick ont i axeln och avstog efter träning i ca 2 månader, och under den tiden fick massage och olika behandlingar för att sedan kunna bli så bra igen att jag kunde börja köra. Det höll i ca. 2 veckor, sedan kom smärtan tillbaka, och nu sitter jag här, desperat efter svar.

Smärtan jag känner är följande:
    Den sitter på baksidan av axeln, alltså under skulderbladen i musklerna där, samt musklerna i den höjden längs ryggraden.
    Jag får ont när jag försöker dra något mot mig liksom, eller köra dips där jag måste hålla min tyngd uppe med armarna. Då känner jag typ en strålande smärta genom bröstet (bakifrån) vilket gör att jag får ont i lungan och inte kan andas ordentligt och förlorar styrkan i armen samt axeln direkt!
    Det har funnits tillfällen då det varit ömt men just nu är fallet ej så, samt att jag har haft en del knutar på de partierna, men inte det nu heller.
    Jag har även haft överspända ryggmuskler (Den stora ryggmuskeln) vid några få tillfällen utan att jag själv eller någon naprapat eller något vetat varför.

Jag vet att det är lite konstigt skrivet, men det är svårt att få ner tankar och känslor på tangentbordet ibland.
    Hoppas iaf på svar!

Mvh

Har du ramlat eller nått?

För det första vill jag säga att axlarna är i princip den svagste muskelgruppen. Så flera har haft ont i axlarna. Kanske inte på samma sätt som dig. Jag hade också ont i axlarna ett tag, men det försvann bara. Träffade en på gymmet som påminer om det du säger förra veckan, han skulle dock till lärkaren samma dag. Känner du någon knäl som går inåt eller utåt?

Var en annan på mitt gym som var känd för sina axlar, dem var enroma. Men han hade också skadat sig. Dem var typ i lead, så han sket i att träna axlarna. En anna på mitt gym som är före detta BB, har också fått problem med axlarna.

så det är vanligt, men vet inte vad det kan bero på =/

Benjamin_fj wrote:
    För det första vill jag säga att axlarna är i princip den svagste muskelgruppen. Så flera har haft ont i axlarna. Kanske inte på samma sätt som dig. Jag hade också ont i axlarna ett tag, men det försvann bara. Träffade en på gymmet som påminer om det du säger förra veckan, han skulle dock till lärkaren samma dag. Känner du någon knäl som går inåt eller utåt?

Var en annan på mitt gym som var känd för sina axlar, dem var enroma. Men han hade också skadat sig. Dem var typ i lead, så han sket i att träna axlarna. En anna på mitt gym som är före detta BB, har också fått problem med axlarna.

så det är vanligt, men vet inte vad det kan bero på =/

Till Poontha – Nej, jag har inte ramlat. Varför undrar du det? :)

Till benjamin_fj – Jag har ont i musklerna som ligger under skulderbladen.
    Fick massage för en stund sedan och då kände farsan tydligen en del småknölar, och jag känner en kraftig smärta på musklerna som går under skulderbladet. Testade att köra en övning då jag drar vikt emot mig för att just belasta den muskeln, och det gick inte alls. Samma sak när jag försökte bänk för ca. 3 dagar sedan. Det sa helt enkelt bara stopp. Jag har ingen kraft att lyfta/dra p.g.a smärtan som uppstår i axeln. Jag kan stå o dra med det händer inget. Jag kan inte köra varken bänk, rygg, mage m.m. p.g.a. denna skadan. Fruktansvärt irriterande alltså.

A det förstår jag =/ mins inte om du nämnde att du hade varit hos läkaren. Jag ska pratta med dem på mitt gym som har ont i axlarna, när jag träffar dem. Sen hör jag av mig :)

Feniix wrote:
    Smärtan jag känner är följande: Den sitter på baksidan av axeln, alltså under skulderbladen i musklerna där, samt musklerna i den höjden längs ryggraden.

Då känner jag typ en strålande smärta genom bröstet (bakifrån) vilket gör att jag får ont i lungan och inte kan andas ordentligt och förlorar styrkan i armen samt axeln direkt!

Den gemensamma nämnaren för alla de områden du beskriver, inklusive att du tappar kraften i armen, sitter faktiskt i nedre delen av nacken (C5-C6 = 5:e och 6:e nackkotan, vi har 7st).

Dessutom påverkar detta område T5-T6 (5:e och 6:e bröstkotan, vi har 12st) sekundärt, vilket ofta ger påverkan på andningen.

Få hjälp av sjukgymnast/naprapat/kiropraktor som kan hjälpa dig att lossa upp desa områden.

David

Sjukgymnast wrote:
    Den gemensamma nämnaren för alla de områden du beskriver, inklusive att du tappar kraften i armen, sitter faktiskt i nedre delen av nacken (C5-C6 = 5:e och 6:e nackkotan, vi har 7st).

Dessutom påverkar detta område T5-T6 (5:e och 6:e bröstkotan, vi har 12st) sekundärt, vilket ofta ger påverkan på andningen.

Få hjälp av sjukgymnast/naprapat/kiropraktor som kan hjälpa dig att lossa upp desa områden.

David

Detta kan faktiskt stämma riktigt bra. För jag får just en smärta i bröstet när jag försöker utföra Dips samt ont i axel och blir helt kraftlös när jag drar något emot mig, vare sig de är på gymmet eller att dra in sig till datorbordet m.m.
    Nu under helgen så blev det mycket värre, har inte tagit ett enda djupt/fullt andetag sen lördag eftermiddag. Känns verkligen inte bra. Kan inte sova, andas ordentligt eller röra armen som vanligt utan att få en fruktansvärd smärta på baksidan. Har även ont i vissa kotor vilket gör att jag tror på din teori ännu mer.

Nu är det dags för besök hos en naprapat imorgon, och jag hoppas verkligen att allt ska lösa sig eftersom jag varit borta i 3-4 månader nu. Känns sjukt segt.

Mvh

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.