smärta i svanken när jag joggar..

Home Forums Skador och rehabilitering smärta i svanken när jag joggar..

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • Author

Har efter flera år tagit upp joggningen igen, dock inte helt problemfritt.. efter 1 kilometer drygt så värker det i svanken och jag måste stanna för att vila trots att jag inte är speciellt trött.. Ganska irriterande! Sprang flera lopp som ung och joggingskorna jag har nu är helt kanon.. Går det över efter en viss period eller ska man stretcha innan? Kan det bero på att man blivit tyngre? tacksam för svar..

samma problem här …känns ungefär som en kraftig pump för mig.

jag har helt enkelt lagt ner löpandet. finns roligare sätt att träna kondisen

Ja, att träna nedre delen av ryggen ger faktiskt lite samma känsla, men inte med samma smärta.. och jag vill definitivt inte lägga ner löpningen.. Den känsla av att vara helt slut och vara så enormt toklugn efteråt vill jag inte ge upp..

FAN!

FEVER! Du kan ju det här! Lend me your thoughts!

Voldemaahr wrote:
    Har efter flera år tagit upp joggningen igen, dock inte helt problemfritt.. efter 1 kilometer drygt så värker det i svanken och jag måste stanna för att vila trots att jag inte är speciellt trött.. Ganska irriterande! Sprang flera lopp som ung och joggingskorna jag har nu är helt kanon.. Går det över efter en viss period eller ska man stretcha innan? Kan det bero på att man blivit tyngre? tacksam för svar..

har precis samma problem, har märkt det när jag bara provat jogga lite under vintern, hugger i ryggen för mig efter några steg bara.. men var ut och tänkte prova igår och jag började gå 10 min väldigt snabbt så jag blev varm och sen började jag jogga väldigt lugnt och sen ökade jag, det gick över ganska snabbt och sen kändes det ingenting…

Trycket/pumpet som uppstår i ländrygg beror oftast på intag av olika slags preparat som inte ingår i kostcirkeln.

Bergqvist wrote:
    Trycket/pumpet som uppstår i ländrygg beror oftast på intag av olika slags preparat som inte ingår i kostcirkeln.

??

Bergqvist wrote:

:(

Bergqvist wrote:

som tex?

Bergqvist wrote:

Ok, det där tolkar jag som att du påstår att jag skulle gå på steroider, eller?

haha intelligent inlägg där..

nämen vafan, testa att hela tiden tänka på att spänna magen när du springer (för att kompensera ev. svank), kanske försöka vara lite mer upprätt och ha ”stolt” hållning också. Inte fan vet jag, bara chansar. :D

Experimenterade lite igår vid joggingrundan och kom fram till följande;

*det beror inte på steroider då jag inte använder steroider och har aldrig gjort (duh..)
    *smärtan kommer efter drygt 1 km då jag inte ens är trött eller svettig..
    *stretching hjälper ytterst lite
    *efter 5-6 km avtar det liiite!

Sam jr wrote:
    samma problem här …känns ungefär som en kraftig pump för mig.

jag har helt enkelt lagt ner löpandet. finns roligare sätt att träna kondisen

Nu när du lagt ner löpandet…hur tränar du då kondisen?? Finns självklart många alternativ så som att hoppa hopprep, cykla, osv. Men vad föredrar du??

Chad wrote:
    Nu när du lagt ner löpandet…hur tränar du då kondisen?? Finns självklart många alternativ så som att hoppa hopprep, cykla, osv. Men vad föredrar du??

körde mma ett tag, vilket var sjukt konditionskrävande. Men jag var tvungen att sluta. Blev så jävla sliten i musklerna, hann aldrig vila ordentligt.

Nu kör jag inte direkt nån specifik konditionsträning, utan det får räcka med cyklingen till och från skolan + tungbenträning.

Har kondition så att jag klarar mig vilket räcker gott och väl för dem vardagliga sysselsättningarna man utsätter sig för :)

Annars gillar jag spinning starkt, när det väl beger sig.

Voldemaahr wrote:
    Experimenterade lite igår vid joggingrundan och kom fram till följande;

*det beror inte på steroider då jag inte använder steroider och har aldrig gjort (duh..)
    *smärtan kommer efter drygt 1 km då jag inte ens är trött eller svettig..
    *stretching hjälper ytterst lite
    *efter 5-6 km avtar det liiite!

Har du kollat:

– att du inte har en liten förskjutning i kotorna i ryggraden?

– att du inte har snedbelastade muskler, som gör att de ”drar” olika och därigenom orsakar smärta?

– att det inte ligger en nerv iklämm?

– att du inte har början till ett bråck eller liknande? Slitna diskar?

Om inte så är mitt råd att gå till en naprapat och kolla ryggen, då kan du sedan utesluta en massa orsaker till smärtan.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.