Home › Forums › Skador och rehabilitering › smärta i svanken när jag joggar..
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 maj, 2006 at 19:26 #847676Anonym anvandareMemberSam jr wrote:körde mma ett tag, vilket var sjukt konditionskrävande. Men jag var tvungen att sluta. Blev så jävla sliten i musklerna, hann aldrig vila ordentligt.
Nu kör jag inte direkt nån specifik konditionsträning, utan det får räcka med cyklingen till och från skolan + tungbenträning.
Har kondition så att jag klarar mig vilket räcker gott och väl för dem vardagliga sysselsättningarna man utsätter sig för
Annars gillar jag spinning starkt, när det väl beger sig.
Okej…men hur lyckas du hålla dig borta från all underhudsfett då?? Räcker det med dom gångerna du cyklar då eller kör du på nåt speciellt kost program??
14 maj, 2006 at 19:28 #847677Anonym anvandareMemberJag hade också det problemet när jag började med raska promenader och joggning, men för mig gick det över efter ett tag. Ville bara säga det, kan bero på ovanan bara…
14 maj, 2006 at 19:35 #847678Anonym anvandareMemberVoldemaahr wrote:Har efter flera år tagit upp joggningen igen, dock inte helt problemfritt.. efter 1 kilometer drygt så värker det i svanken och jag måste stanna för att vila trots att jag inte är speciellt trött.. Ganska irriterande! Sprang flera lopp som ung och joggingskorna jag har nu är helt kanon.. Går det över efter en viss period eller ska man stretcha innan? Kan det bero på att man blivit tyngre? tacksam för svar..Jag fick oxå grym punp i svanken efter typ 1 km när jag sprang första gången nu i år (första gången i löparspåret på 10 år )
Men nästa gång jag va ute känndes det mindre, o gången därefter nästan inte alls o nu känns det ingenting när man springer.
Så det beror garanterat på ovana :up:14 maj, 2006 at 19:43 #847679Anonym anvandareMemberChad wrote:Okej…men hur lyckas du hålla dig borta från all underhudsfett då?? Räcker det med dom gångerna du cyklar då eller kör du på nåt speciellt kost program??hahah vaddå hålla borta 😮
nä men jag äter väl ganska bra endå även om jag e off season.
Äter inget direkt onyttigt och ligger nog inte på så högt överskott i kcal.14 maj, 2006 at 19:51 #847680Anonym anvandareMemberFör mej är det ingen ovana. Jag har joggat varje vecka ända sen årsskiftet och smärtan blir värre. Det kan däremot bero på att jag tar i allt mer och mer då jag börjat springa allt intensivare samt att jag lagt till ett extra joggingpass.
Jag kommer ihåg att under dom lugna joggingrundorna så fanns inte smärtan alls nästan. Får väll ta mig an en lugn joggingrunda och känna efter14 maj, 2006 at 22:38 #847681Anonym anvandareMemberHar du skor anpassade för din stegisättning etc…? det är ju jäkligt viktigt att man har skor anpassade för sin kropp och hur man springer.
15 maj, 2006 at 07:46 #847682Anonym anvandareMemberSkogshuggarn wrote:Har du skor anpassade för din stegisättning etc…? det är ju jäkligt viktigt att man har skor anpassade för sin kropp och hur man springer.Jag köpte faktist ett par joggingskor förra veckan. Får se hur de blir med smärtan i ryggen….kanske avtar efter några veckor. Innan sprang jag med ett par le coce skor, dom var platta som en glasspinne.
Men stegisättning och sånt har jag ingen aning om. Jag frågade en anställd om den passar alla, är slitstark etc. Då svarade han ja hela tiden, jag menar dom flesta anställda vill bara bli av med sina produkter.15 maj, 2006 at 10:18 #847683Anonym anvandareMemberChad wrote:Jag köpte faktist ett par joggingskor förra veckan. Får se hur de blir med smärtan i ryggen….kanske avtar efter några veckor. Innan sprang jag med ett par le coce skor, dom var platta som en glasspinne.
Men stegisättning och sånt har jag ingen aning om. Jag frågade en anställd om den passar alla, är slitstark etc. Då svarade han ja hela tiden, jag menar dom flesta anställda vill bara bli av med sina produkter.Du borde gått till en firma där dom filmar o analyserar din stegisättning för att du ska få rätt skor. Det är ju lätt värt att betala några kroner extra för att slippa skador i framtiden och kunna springa utan smärtor o framtida men…
15 maj, 2006 at 10:53 #847684Anonym anvandareMemberjag hade jätteproblem med svanken förut, iof joggar jag ju inte men det kunde vara att diska och allt sånt, men jag var för kort, stretchade ut svanken varje kväll och nu känns det bara ibland men mycket sällan och mycket mycket mindre. Testa det, dock finns det massor av sätt att stretcha svanken kan vara svårt att känna att man kommer åt ett sätt är att lägga sig på rygg och svinga upp benen så man har knäna vid ansiktet och sakta, sänka ryggen, i början så lkan man ha någon som håller i benen så att det går att sänka riktigt sakta, det är grymt skönt och hjälper verkligen, svårt att förklara över nätet såhär riktigt hur man gör men hoppas att du förstod annars får du hitta nåt annat sätt.
Mvh Emma
15 maj, 2006 at 11:48 #847685Anonym anvandareMemberMitt stora löparproblem är att jag får förbannat ont i vaderna. Blir helt utpumpad i dem efter en löparrunda och det är främst dem som sätter stopp istället för flåset.
Har provat olika slags skor & underlag…men samma sak….
15 maj, 2006 at 15:25 #847686Anonym anvandareMemberFlexMasterMick wrote:Mitt stora löparproblem är att jag får förbannat ont i vaderna. Blir helt utpumpad i dem efter en löparrunda och det är främst dem som sätter stopp istället för flåset.Har provat olika slags skor & underlag…men samma sak….
Jag känner faktist av samma problem….det är både vaderna och framsidan av underbenen samtidigt!! Jag behandlar smärtan med Zon (smärtstillande gele) efter löpningen och det hjälper verkligen…smärtan försvinner fort, fort, fort.
16 maj, 2006 at 20:12 #847687Anonym anvandareMemberVoldemaahr wrote:Har efter flera år tagit upp joggningen igen, dock inte helt problemfritt.. efter 1 kilometer drygt så värker det i svanken och jag måste stanna för att vila trots att jag inte är speciellt trött.. Ganska irriterande! Sprang flera lopp som ung och joggingskorna jag har nu är helt kanon.. Går det över efter en viss period eller ska man stretcha innan? Kan det bero på att man blivit tyngre? tacksam för svar..Wow så många svar och ingen nämner att problemet kan bero på för stela hamstrings. Hade de problem du beskriver i gymnasiet. Skolläkaren sa vila 1 vecka, idrottsläraren blev fly förbannad och sa att jag skulle springa och stretcha baksida lår. Gjorde som den sistnämnda sa och blev bra på en gång. Mitt tips är alltså att du ska stretcha baksidan minst 3 ggr per dag (t.ex. 30 sek i ytterläge x3).
17 maj, 2006 at 14:54 #847688Anonym anvandareMemberVoldemaahr om du har oproportionerligt tränade quadriceps i förhållande till hamstrings kan bäckenbenet tendera att få en framåtroterad hållning och därefter skapa en onödig svankning.
Nuttte har rätt i det han säger men jag tycker även du borde prova att lägga lite större vikt på hamstrings övningarna.28 maj, 2006 at 20:25 #847689Anonym anvandareMemberJa har haft problem med svanken i huvudtaget, inte bara när jag springer.
Mitt recept var, mycket mag träning, stretcha hela baksida kropp igentligen, allltså vader, baksida lår, rumpa, rygg, nacke.
jag va väldigt tajt i de musklerna som alla bidrog till att bäckenet var roterat så svanken blev värre.
Så mitt tips är nog att stretcha tills du inte vill mer och sen fortsätter du lite till :up:
30 maj, 2006 at 18:24 #847690Anonym anvandareMemberJag har haft problem med det också, min tränare sa då till mig att det kan bero på att jag har för korta lårmuskler.. Så jag började att stretcha dom mer och mer och efter en tid så gick det faktiskt över.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.