Home › Forums › Skador och rehabilitering › ”Smärta” i vänster axel
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 april, 2009 at 22:06 #64376Anonym anvandareMember5 april, 2009 at 22:06 #444281Anonym anvandareMember
God kväll!
Jag har under ungefär en månad haft smärta i min vänstra axel. Det hela började med att jag körde ett axelpass och började få känningar i axeln. Efter det tränade jag ej axlar på ~3 veckor i hopp om att smärtan skulle gå över (Under den här tiden körde jag på med bänkpress och alla andra muskelgrupper som vanligt, men inte axlar), vilket den inte gjorde.
Sen dess har jag undvikt alla former av pressövningar för att inte belasta axeln.
Nu, ungefär 1-2 veckor senare är det fortfarande likadant. Jag har tagit ett HELT avbrott från gymmet i snart en vecka, i hopp om att det ska ge någon lindring. Just nu känns det dock inte så.Smärtan jag får är inte riktigt den smärtan man får om man exempelvis blir slagen eller liknande. Det är mer som om jag har tonvis med mjölksyra i axeln, det bränner. Smärtan sitter precis i mitten av axeln, långt in.
Jag har käkat ibumetin i ungefär 3-4 dagar nu, samt behandlat med tigerbalsam och ipren-salva.
Vad rekommenderar ni att jag ska göra? Jag hörde av mig till ett flertal olika sjukgymnaster, alla hade MINST tre veckors väntetid. Jag vill ha ett besked så fort som möjligt om vad felet är, om jag har en inflammation, muskelbristning eller liknande. Jag vill veta vad jag kan göra för att få axeln ska bli bra igen. Rehabövningar, etc.
Tacksam för svar!
21 april, 2009 at 19:58 #444282Anonym anvandareMemberSom jag förstår det så kommer smärtan inne i från leden (du beskiver det långt in). De vanligaste axelåkommorna brukar benämnas ”Subacromial smärta”.
De vanligaste problemen är tendios/tendinit som är inflammation i senor ffa supraspinatussenan. Även andra strukturer i axeln kan bli inflammerade som bursa (slemsäck) och ligamnet. Vanligt är också att ledkapsel och ligament töjs ut och att det blir belastning och slitage på rotatorkuffen. Det är vanligt med vilosmärta och smärta vid elevation. (Dessa problem sitter precis ovanför själva leden men primär artros är ovanligt i axeln) Dessa åkommor får man oftast vid ensidigt arbete eller överbelastning.
Jag råder dig i alla fall att träffa en sjukgymnast. Det är svårt att råda dig till vad du ska göra för rehab övningar. Det beror helt på vad felet är. Antingen cirkulatorika övningar eller träna kuffen för att stabilisera ledhuvudet i ledhålan.
Du kan googla på subacromial smärta eller impingementsyndrom så kanske du själv kan hitta något som stämmer överens med dina problem.Lycka till.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.