Smärta utsida lår/gluteus vid knöböj/benpress

Home Forums Skador och rehabilitering Smärta utsida lår/gluteus vid knöböj/benpress

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Får ont på sidan uppe på benet när jag kör knäböj och benpress på lite tyngre vikter. Om man tittar på en anatomibild ser det ut som om det är vid benet där det benäms greter trochanter och muskeln utanför gluteus medius men det är bara min bedömning utifrån när jag tittar på anatomibilden.

Någon som har någon aning om vad det kan vara för problem om det är något problem som kan uppkomma vid de här övningarna? Problem med något fäste eller något som kommit i kläm?

Gärna om Arne eller någon annan kunnig har någon kommentar eller förslag på vad det kan vara.

Det låter som samma problem som jag har.
    När jag tränade knäböj sist kände jag efter extra noga om lyftet kändes symetriskt i kroppen.
    För mig känns det som det kan bero på en liten framåt vridning i höftpartiet i botten läget av lyftet. Möjligt vis av att ena vaden muskeln eller likande är lika stel som den andra.
    Prova och känn efter.
    Det känndes bättre när jag verkligen fokuserade på att försöka lyfta symetriskt.

Kanske inte världens bästa svar, men kan vara värt ett försök.

Lycka till!

Ja det kan kanske bero på någon form av snedbelastning men man tycker inte det borde kännas så mycket i benpressen då som jag kör på en annan dag. Men det kanske är just för att knäböjen är orsaken till fenomenet som det även känns då när man kör andra övningar och först går över helt när man fått in knäböjen ordentligt.

Får testa och koncentrera mig extra noga i dag när jag ska köra.

Tack för din åsikt.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.