Smärta vid bäcken/ljumsken.

Home Forums Skador och rehabilitering Smärta vid bäcken/ljumsken.

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Jag tränar marklyft och knäböj så gott som varje vecka och har aldrig haft några problem med. Böjen är djupa och marklyften med bra hållning. Det är dock så att när jag kör väldigt tungt och skall ta i mycket får jag en oklar och outhärdlig smärka inuti ljumsken nästan inne i bäcknet. Det känns nästan som någon sticker in kniv rakt in..Detta kommr enbart när jag kör riktigt tungt. Igår t.ex gjorde jag några set på 80 kg. När jag sedan skulle göra 2-3 tunga reps på 100kg kom den smärtan direkt. Den kommer i bottenlägt när man skjuter ifrån och är som allra tyngst. Precis samma sak händer i marklyft. Jag använder alltid bälte när jag gör dessa tunga reps.

Någon som vet vad detta kan vara? Grymt irriterande!

Svårt att säga med säkerhet utan närmare undersökning men skulle kanske kunna vara muskelfästena för adductorerna som inte klarar belastningen just nu. Dvs, du bör vila, köra lättare och sedan långsamt bygga upp styrkan. Går du väldigt djupt ner i repetitionerna bör du kanske köra grundare reps ett tag iaf.

Jag har inte direkt tränat mycket i sommar och defenitivt inte tungt. Därför tyckr jag överträning och därmed vila inte känns som nödvändigt? Borde inte bero på det tycker jag..

kiggs_ wrote:
    Jag har inte direkt tränat mycket i sommar och defenitivt inte tungt. Därför tyckr jag överträning och därmed vila inte känns som nödvändigt? Borde inte bero på det tycker jag..

Det är ingen som nämnt överträning, kanske är det däremot så att kroppen din inte riktigt klarar av tyngre lyft. Du bör prova att köra en uppbyggnadsfas där du börjar med lägre vikter och succesivt går tillbaka till tyngre. Då kan leder och muskelfästen vänja sig. Lycka till.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.