Home › Forums › Skador och rehabilitering › smärta vid lyft av arm
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
31 juli, 2007 at 20:54 #741774Anonym anvandareMember
Hej!
Jag får jädrans ont i axlarna när jag lyfter armen uppåt. Värst är det om underarmen är invinklad mot kroppen samtidigt som jag lyfter armen uppåt.
Bifogar en bild på vart jag har ont.
Vad kan det vara? Hur ska jag gå tillväga för att bli av med smärtan? Har varit i kontakt med sjukgymnast tidigt i våras. Hon sa att jag skulle stretcha axlarna ofta. Det gör jag och har gjort regelbundet. Det blev bättre ett tag men nu är värre än värst.
Tack på förhand.
31 juli, 2007 at 20:54 #81394Anonym anvandareMember31 juli, 2007 at 21:37 #741775Anonym anvandareMemberSupraspinatus – vila och behandling samt rehabträning. Du kör förmodligen för mycket träning som belastar axlarna och med något eller helt undermålig teknik. Sök i forumet om skador på axlar – var och varannan tråd handlar om detta, flera den senste veckan.
1 augusti, 2007 at 07:14 #741776Anonym anvandareMemberUndefined wrote:Supraspinatus – vila och behandling samt rehabträning. Du kör förmodligen för mycket träning som belastar axlarna och med något eller helt undermålig teknik. Sök i forumet om skador på axlar – var och varannan tråd handlar om detta, flera den senste veckan.Jo jag vet att det finns massor om trådar med axelproblem. Kan hända att jag kör för lite bakre axlar. Kan träning av bakrepartiet hjälpa mig?
1 augusti, 2007 at 07:24 #741777Anonym anvandareMemberMrcrowley wrote:Jo jag vet att det finns massor om trådar med axelproblem. Kan hända att jag kör för lite bakre axlar. Kan träning av bakrepartiet hjälpa mig?Det kan hjälpa dig på sikt med axelproblem, fast oftast uppkommer denna typ av problem av andra anledningar. Du har överansträngt supraspinatus vilket bara kan avhjälpas med vila, justering av träningsupplägg samt korrigerad teknik vid diverse övningar som pressar och latsdrag bla. Håll alltid tillbaka/nere axlarna vid pressar/latsdrag som jag beskrivit i ett par axel-trådar.
1 augusti, 2007 at 07:27 #741778Anonym anvandareMemberUndefined wrote:Det kan hjälpa dig på sikt med axelproblem, fast oftast uppkommer denna typ av problem av andra anledningar. Du har överansträngt supraspinatus vilket bara kan avhjälpas med vila, justering av träningsupplägg samt korrigerad teknik vid diverse övningar som pressar och latsdrag bla. Håll alltid tillbaka/nere axlarna vid pressar/latsdrag som jag beskrivit i ett par axel-trådar.Okej, tusen tack för så snabba svar. Jag får ofta ont när jag kör bänkpress och det är troligen där som smärtan har uppkommit. Jag drar kanske inte tillbaka axlarna ordentligt. Ska verkligen se över min träningsteknik.
Tycker du att jag ska uppsöka läkare eller dyligt, eller ska jag bara försöka vila först och främst?
Hur lång vila rekomenderar du? Vilka bra rehab övningar rekomenderas?1 augusti, 2007 at 09:08 #741779Anonym anvandareMemberJag har också ont i det området.
Hittade en bra artikel på den här sidan: [http://www.abcbodybuilding.com/backanatomy4.php http://www.abcbodybuilding.com/backanatomy4.php%5D
Sen läste jag att man bör köra utåtrotationer med överarmen i olika vinklar, allt från 0 – 90 grader. 90 grader körs helst med stöd för armen så axelmuskel slappnar av.
Man ska också köra serratus anterior, muskeln som rullar fram skulderbladen. Om man är svag i denna muskel så hamnar inte skulderbladen i rätt läge vid pressar.
Det är vad jag har hittat på nätet. Själv ska jag försöka mig på en rutin med utåtrotation följt av latsdrag till bröstet. Utåtrotationen funkar som föruttröttning inför latsdragen. Och sen ska jag även köra pushups med raka armar och trycka upp överkroppen så det tar på serratus anterior.
Men sen får vi se vad doktorn säger som jag ska till senare.
1 augusti, 2007 at 09:12 #741780Anonym anvandareMemberKraftsport wrote:Jag har också ont i det området.Hittade en bra artikel på den här sidan: [http://www.abcbodybuilding.com/backanatomy4.php http://www.abcbodybuilding.com/backanatomy4.php%5D
Sen läste jag att man bör köra utåtrotationer med överarmen i olika vinklar, allt från 0 – 90 grader. 90 grader körs helst med stöd för armen så axelmuskel slappnar av.
Man ska också köra serratus anterior, muskeln som rullar fram skulderbladen. Om man är svag i denna muskel så hamnar inte skulderbladen i rätt läge vid pressar.
Det är vad jag har hittat på nätet. Själv ska jag försöka mig på en rutin med utåtrotation följt av latsdrag till bröstet. Utåtrotationen funkar som föruttröttning inför latsdragen. Och sen ska jag även köra pushups med raka armar och trycka upp överkroppen så det tar på serratus anterior.
Men sen får vi se vad doktorn säger som jag ska till senare.
Ska försöka göra dessa övningar regelbundet. Men hur länge tycker ni att jag ska vila innan jag på börjar dem?
1 augusti, 2007 at 12:08 #741781Anonym anvandareMemberHär är en rörelse som jag får jädrans ont av och det knäpper till axeln.
1 augusti, 2007 at 13:06 #741782Anonym anvandareMemberI sånna där inåtroterade rörelser ska man inte lyfta armen för högt efter vad jag har läst, max 45 grader. Annars klämmer du åt inne i axeln.
1 augusti, 2007 at 13:50 #741783Anonym anvandareMemberKraftsport wrote:I sånna där inåtroterade rörelser ska man inte lyfta armen för högt efter vad jag har läst, max 45 grader. Annars klämmer du åt inne i axeln.Okej. Så det är normalt att det gör ont vid en sådan rörelse?
1 augusti, 2007 at 15:17 #741784Anonym anvandareMemberJag vill lägga till att jag känner smärta vid bänkpress och hantelpress. Smärtan uppkommer när jag är längst ner i rörelsen. Dvs när stången är mot bröstet. Då gör det ordentligt ont ”i mitten” av axeln. Smärtan kommer också i första skedet när jag pressar upp stången.
1 augusti, 2007 at 16:38 #741785Anonym anvandareMemberMrcrowley wrote:Okej. Så det är normalt att det gör ont vid en sådan rörelse?Det gör (för mig alla fall) inte ont att göra så med min goda axel. Men den axeln det är trubbel med känns det i ifall jag gör så (kanske inte ont, men att det känns svullet).
1 augusti, 2007 at 16:50 #741786Anonym anvandareMemberMrcrowley wrote:Jag vill lägga till att jag känner smärta vid bänkpress och hantelpress. Smärtan uppkommer när jag är längst ner i rörelsen. Dvs när stången är mot bröstet. Då gör det ordentligt ont ”i mitten” av axeln. Smärtan kommer också i första skedet när jag pressar upp stången.Har du även ont vid inåtrotation av överarmen? Det har jag, vet inte om det hänger samman med det andra.
1 augusti, 2007 at 19:07 #741787Anonym anvandareMemberKraftsport wrote:Har du även ont vid inåtrotation av överarmen? Det har jag, vet inte om det hänger samman med det andra.Nej inte vad jag känner just nu. Det är främst utåtrotation och när jag lyfter upp armen med axlarna.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.