Smärtor i armvecket

Home Forums Skador och rehabilitering Smärtor i armvecket

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hej !!!

Jag får väldigt ont i vänster armveck när jag kör bicepscurl men när jag kör hammercurl så känner jag ingen smärta.
    Jag har vilat 2 veckor från träningen men när jag kom tillbaka så gjorde det lika ont så nu har jag inte kört biceps på 2 månader och det gör fortfarande ont.
    Snacka med en snubbe på gymmet han sa att han hade liknande smärtor i armvecket så han gick till läkaren och fick kortison spruta och efter 3 dagar så var verken över.

Någon som vet nått om denna skada och i sånna fall vad man ska göra för att rehabletera den.
    Har sökt runt här på forumet men inte hittat nått svar på denna skada.
    Ser fram i måt några bra tips.

/Mvh G

Låter som en skada på biceps fäste. Har haft en handfull patienter genom åren med den sortens skada och de har varit mycket lättbehandlade med djupa tvära friktioner.

Haskan wrote:
    Låter som en skada på biceps fäste. Har haft en handfull patienter genom åren med den sortens skada och de har varit mycket lättbehandlade med djupa tvära friktioner.

Ok.. men vad innbär djupa tvära friktioner?

/Mvh

jag har typ samma problem.. :S

inte kul

gorgi wrote:
    Ok.. men vad innbär djupa tvära friktioner?

/Mvh

Det är ett begrepp inom massagen. Men har man t.ex. en inflammation är massage inte att rekommendera.

Har det inte gått över på 2-3 veckors vilande skulle jag gå till en läkare iaf.

Tvära friktioner är ganska smärtsam ”massage” tvärs över muskelfiberns längsriktning.

Euphoria wrote:
    Det är ett begrepp inom massagen. Men har man t.ex. en inflammation är massage inte att rekommendera.

Snarare ett begrepp inom ortopedisk medicin. Det är en behandling populariserad av den bortgångne läkaren James Cyriax. Vi med OMI-utbildning använder den rätt frekvent. Man kan använda djupa tvära friktioner även i den akuta fasen i korta sessioner för att förhindra uppbyggnad av ärrvävnad. Om ärrvävnad redan har formerats gör man det för att bryta ned ärrvävnaden och då är behandlingsessionerna längre och man tar i mer.

I övrigt beskrev Liina det ovan alldeles utmärkt.

Nån kan säkert komma här och droppa latisnak termer, men underarmarna & armvecken belastas ju olika mycket beroende på grepp & övning. Hammercurl skonar underarmar & armveck helt och hållet, medan den klassiska stångcurlen belastar mycket. Med Z-stång (snett grepp… enkelt beskrivet som mitt emellan stångcurl & hammercurl) belsatar du lite.

Prova dig fram och ge fan i sånt som gör ont.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.