sned axelparti?

Home Forums Skador och rehabilitering sned axelparti?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej!

Visste inte om jag skulle lägga tråden i Skador och rehabilitering men det fick bli så.
    Lite om mitt problem:
    Jag har gymmat i ca 1,5 år och är ganska nöjd med resultatet. Men vad jag ser är att vänster sida utvecklar sig mer än högra sidan. på vänstra sidan är musklerna kortare och fylligare. På högra sidan är musklerna längre och inte lika fyllig. (Är högerhänt om någon undrar)
    Själv tror jag att det beror på att jag är sne vid axelpartiet. Obs: var sne innan jag började träna. Det ser ut som min högra arm ”hänger”. Alltså att det inte finns något som håller upp den. Jag har också hört från andra personer att jag ser sne ut vid axelpartiet ungefär. Detta gör så att min högra arm är 2cm längre än min vänstra arm (ungefär). Mätte genom att slå ihop båda armarna raka med varandra. Då ser man på fingertopparna att det skiljer ungefär 2cm. Det här är då ganska jobbigt eftersom alla övningar med stång ger mer åt vänstersida av kroppen. På tex frenchpress känner jag att det nästan bara tar på vänstra triceps, högra sidan får inte jobba genom hela rörelsen och kan inte sträckas ut ordentligt. Dock när jag kör skivstångscurl tar det mer på högra biceps :.
    När jag kör marklyft tappar jag alltid greppet på vänstra sidan (tror det beror på att jag har kortare arm på vänster eller så har jag almänt svagt grepp).
    Triceps extension tog ett tag mer på högra triceps kände det som, gick ganska bra ett tag. Men nu känns det mest vingligt för att armarna är olika långa. Bänkpressen är samma sak. Om jag inte orkar är det högersidan som inte orkar.
    Samma sak om jag gör chins, känner mer på vänstersidan.
    Kan rabbla upp något om alla skivstångsövningar som inte känns bra men då blir det för mycket, de övningarna jag sa ovan får räcka.
    Är så här på nästan alla stångövningar. Det tar mer på vänster sida.
    Har ni något tips om vad jag kan göra. Ska jag skita i alla stångövningar och bara köra fria vikter? Skulle vara synd då alla basövningar är med stång.
    Eller det kanske inte är så stor skillnad med 2cm längre arm? Men vad jag själv tror att att jag skulle kunna lasta på mer vikt ifall båda armarna eller resten av kroppen som blir involverade kunde jobba fullt ut. Bara en tanke:P.

Blev kanske lite för långt, men hoppas ni orkar läsa :).

Är väldigt tacksam för alla svar och idéer :up:

MVH

// Danne

Mitt råd är att byta ut dina bänkpressar mot hantelpressar, lovar att du utvecklas minst lika bra som med bänkpressar. Bicepscurl kör du med hantlar. Marklyft är svårt att ändra på men prova nån variant med tunga hantlar.
    När du tränar så tränar du på den ”svaga” sidans nivå för att komma ikapp, kör du på för tungt blir utförandet åt skogen och därmed ännu större skillnad.

räven wrote:
    Mitt råd är att byta ut dina bänkpressar mot hantelpressar, lovar att du utvecklas minst lika bra som med bänkpressar. Bicepscurl kör du med hantlar. Marklyft är svårt att ändra på men prova nån variant med tunga hantlar.
    När du tränar så tränar du på den ”svaga” sidans nivå för att komma ikapp, kör du på för tungt blir utförandet åt skogen och därmed ännu större skillnad.

Tur att du förstod och tack för dina råd :up:. Får helt enkelt köra med fria vikter istället. Dock har jag märkt att när jag kör hantelpress, kan jag inte gå lika djupt ner på höger sida som på vänster sida. Axeln liksom stoppar mig till att göra det. Det gör inte ont eller någonting. Tror det är något ben vid högra axeln som förhindrar mig att gå djupare ner vid hantelpress rörelsen (känns det som).
    Kan också tillägga att jag bröt nyckelbenet när jag var liten, om det har någon betydelse.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.