Sömnproblem?

Home Forums Skador och rehabilitering Sömnproblem?

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Ja, som rubriken lyder!
    Jag har haft skit svårt att sova dom senaste veckorna, och jag sover riktigt oroligt när jag väl somnar. Jag vaknar säkert 10 gånger per natt.
    Det är inte första gången det händer, utan jag har haft väldigt långa perioder under 1 år nu med dålig sömn. Jag får aldrig sova mer än 4-5 timmar per natt. Och det gör mig och min hjärna väldigt dålig humör.

Så min fråga är alltså, vart kan man vända sig för att prata med någon?

NeumaN- wrote:

Jag tror ungdomsmottagningen har psykologer man kan prata med?

Ett vanligt tips är att gå upp och göra någonting om du inte har hunnit somna efter 20 minuter. De första nätterna kommer du knappt sova någonting, men efterhand blir du mer och mer utmattad och tillslut somnar du som en stock.

henkebenke wrote:
    Jag tror ungdomsmottagningen har psykologer man kan prata med?

Ett vanligt tips är att gå upp och göra någonting om du inte har hunnit somna efter 20 minuter. De första nätterna kommer du knappt sova någonting, men efterhand blir du mer och mer utmattad och tillslut somnar du som en stock.

Jaså? inte funkat för mig under ca 2 års tid.. jo tröttare blir jag för varje dag som går men sover inte längre för det. Tar mediciner.. hjälper inte ett skit, varken mina sömnpiller eller antidepressiva. Sover man 2-3timmar per natt oavbrutet, resten av timmarna e så att jag sover halvt om halvt i typ en halvtimme sen vaknar i en 15-50min sover lite ´lätt igen osv..

Mathew_06002 wrote:
    Jaså? inte funkat för mig under ca 2 års tid.. jo tröttare blir jag för varje dag som går men sover inte längre för det. Tar mediciner.. hjälper inte ett skit, varken mina sömnpiller eller antidepressiva. Sover man 2-3timmar per natt oavbrutet, resten av timmarna e så att jag sover halvt om halvt i typ en halvtimme sen vaknar i en 15-50min sover lite ´lätt igen osv..

Du går alltså inte upp efter 20 minuter?

Hursomhelst var det bara en av många tekniker man kunde köra, och alla tekniker funkar säkert inte för alla.

Flessa wrote:
    Har du provat det här med musik i samband med läggdags som jag rekommenderade trådskaparen? :)

Yupp har typ testat allt, men tankarna kommer alltid emellan.. går fan inte att koppla bort dom hur jag än gör.. sjukt drygt.

Jämnt brummande ljud blir jag sjukt trött av, typ ljudet av en buss som kör. Jag har aldrig någonsin varit nära att somna framför teven, men flera gånger varit nära att somna på bussen. Måste spela in det där ljudet någon gång.

Det finns till och med en teori om att ett stadigt susande påminner oss om ljudet av vår mors blodomlopp medan vi låg i hennes mage. Att det är därför vi blir så avslappnade av sådana ljud.

Har samma irriterande problem. Vänt dygnet och har svårt att komma rätt. Studsar därför mellan 3-10 timmars sömn. Dock verkar minskat energiintag (deff) göra mig tröttare så de senaste dagarna har jag somnat vid 23-01 och vaknat vid rimlig tid på morgonen.
    Övningen att tänka STOP när tankarna kommer är även lättare med mindre energi i kroppen.

Flessa wrote:
    Okej.. Jag sover alltid med öronproppar, provat det?

nackdelen är dock att när man väl ahr vant sig vid dem så kan man inte sova utan.

yupp gör jag varje natt

När man väl fått ordentliga sömnsvårigheter, så hjälper sällan lugnmusik, kallt på rummet och andra praktiska tips, utan det bästa är att träffa en sömpedagog och lära sig om sömn och hur den fungerar och såklart få hjälp med vad som jsut göra att man sj sover dåligt.

Men en sak du kan testa innan du kontaktar en sömnterepeut, een hjälp som jag fått av min sömnpedagog är att om man har svårt att somna gå upp efter 20 min och läs någonting halvtråkigt i ungefär 20-30 min och sedan går du och lägger dig igen och sedan fortsätter du tills du somnar.

Kom ihåg att detta är långsiktigt och du bör därför ha tålamod men det brukar funka väldigt bra efter bara en vecka. och ja detta är jobbigt, men det funkar verkligen!!

NeumaN- wrote:
    Ja, som rubriken lyder!
    Jag har haft skit svårt att sova dom senaste veckorna, och jag sover riktigt oroligt när jag väl somnar. Jag vaknar säkert 10 gånger per natt.
    Det är inte första gången det händer, utan jag har haft väldigt långa perioder under 1 år nu med dålig sömn. Jag får aldrig sova mer än 4-5 timmar per natt. Och det gör mig och min hjärna väldigt dålig humör.

Stort tack för tipsen. Kom gärna med fler! För jag det är inte roligt att knappt orkar göra någonting längre.

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.