Home › Forums › Skador och rehabilitering › Spräckt blodkärl, högt blodtryck & panikångest?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 mars, 2011 at 10:01 #53316Anonym anvandareMember25 mars, 2011 at 10:01 #132623Anonym anvandareMember
Tjenare!
Gårdagens träning blev hård, biceps & rygg, körde relativt hårt på bicepsen, och det kändes hur bra som helst under träningen.
När jag kom hem så vilade jag lite, sen gick jag in i duchen, 2 minuter under varmt vatten resulterade till att blodkärl sprack vid bicepsen, det blev blått och gjorde ont, jag brydde mig inte så mycket, smörjade på lite och gick ut.La mig i soffan och började fundera mer om vad det var som hände, jag började få panik att venen inte sprack eller något(?) om det nu ens kan hända.
Började känna mig yr, och fick dommningar i högerarmen först, och sedan började jag domna i hela kroppen, ansiktet osv. Började domna i tungan och bestämde mig för att dra till akuten, när jag väl kom fram och blev skickad till ett rum, kollade dom blodtrycket och pulsen, som var jävulsk höga, 116 i vilopuls.
Blev hemskickad av en sjuksköterska som tyckte jag bara var panikslagen av det med blodkärlen. Jag vägrar förlita mig på henne dock, lite svårt och lita för folk.
Jag hade onsdag till torsdag natt druckit lite alkohol då en polare fyllde år, vilket resulterade i 5 timmars sömn, och endast 2 bitar pizza som mat igår.
Drack mina aminosyror(BCAA) + zink 30mg + 500mg koffeinpiller innan träningen om det nu spelar roll.
Pissade även en hel del efter träningen, samt när jag vart på sjukhuset.
Vad kan ha hänt? Vissa symptomer under ”panikångest” stämmer in, jag markerar dom som stämmer in:
Panikångest, känsla av svår ångest, panik och rädsla för sitt liv som uppkommer hastigt och utan någon synbar yttre anledning. Uppstår ofta i pressade situationer men kan för vissa komma till synes oväntat. Vanliga symptom är hjärtklappning, yrsel, ansträngd andhämtning, bröstsmärtor, kvävningskänslor, domningar, stickningar i tinningarna, en känsla av att hjärtat stannar, overklighetskänslor eller en tro på att man håller på att bli galen, svimma eller dö.
Nå? Vad säger ni grabbar? Jag tänkte hoppa träningen idag och vila!
Idag känns det bra, förutom att jag sitter och tänker lite sådär kring vafan som hände igår?
Det gör inte ont på bicepsen längre, och det finns inget blåmärke eller något alls.
MVH
25 mars, 2011 at 10:17 #132624Anonym anvandareMemberJag har även ringt nu till vårdcentralen och väntar på ett samtal tillbaka med tid för och göra EKG(?) test samt ev. plocka blodet och kolla det.
25 mars, 2011 at 10:29 #132625Anonym anvandareMemberJa någon artär som sprack var det ju iaf inte, då du vore död nu Det är väll som sjuksystern trodde, att du fick panik helt enkelt. Men det är ju bara att gå och få en hälsoundersökning om du nu är orolig.
25 mars, 2011 at 10:38 #132626Anonym anvandareMemberGober wrote:Ja någon artär som sprack var det ju iaf inte, då du vore död nu Det är väll som sjuksystern trodde, att du fick panik helt enkelt. Men det är ju bara att gå och få en hälsoundersökning om du nu är orolig.hehe, precis! Jag fick panik som bara den och trodde jag skulle dö, haha!
Men ja, jag får ett samtal vid 10 i 11 och förhoppningsvis hoppas på och få en tid redan idag, göra EKG är ETT MÅSTE, då jag inte varit på nån hälsokontroll på 4-5 år nu.
Återigen, bara panik skulle jag tro!
Tack
25 mars, 2011 at 11:53 #132627Anonym anvandareMemberPanik kan få upp din vilopuls till sjukt höga nivåer. Dvs du har inte vilopuls om du har panik. Endorfiner, adrenalin m.m. frisätts vid panikattack och sätter igång hela kroppen! Att du hade 116 i puls var nog inget konstigt.
Och nej, artärer/vener spricker inte. Små kapillärer kan brista av högt tryck (typ valsalvamanövrar) vilket kan ge en blodutgjutelse precis under huden där kapillärerna sitter.
Troligtvis har din sjuksköterska rätt, men är du osäker så kolla upp vet jag! Har det hänt tidigare?
Just dina perifera kapillärer drar ihop sig vid kyla, även om du inte frös så kan de ha varit något ihopdragna, när sedan varmt vatten kommer ökar värmen, blodkärlen vidgar sig för att kunna kyla av huden och det kan ha gjort att det sprack. Inte helt ologiskt, speciellt om du redan hade ett litet förhöjt tryck från träningen!
25 mars, 2011 at 11:55 #132628Anonym anvandareMemberOnsdag 10:10 blir det och dra till vårdcentralen.. Tills dess skulle jag ta det lugnt och så. Idag blir det ingen träning iallafall, men måndag kör jag på lite lätt.
Jag tror bara att jag behöver vila och inte tänka så mycket på det..
25 mars, 2011 at 11:57 #132629Anonym anvandareMemberdet med blodkärlet har jag varit med om också.. Körde bicepscurl och såg ett blåmärke komma på bicepsen.. bara en ytlig grej, gjorde mig ingen skada..
25 mars, 2011 at 12:01 #132630Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Panik kan få upp din vilopuls till sjukt höga nivåer. Dvs du har inte vilopuls om du har panik. Endorfiner, adrenalin m.m. frisätts vid panikattack och sätter igång hela kroppen! Att du hade 116 i puls var nog inget konstigt.Och nej, artärer/vener spricker inte. Små kapillärer kan brista av högt tryck (typ valsalvamanövrar) vilket kan ge en blodutgjutelse precis under huden där kapillärerna sitter.
Troligtvis har din sjuksköterska rätt, men är du osäker så kolla upp vet jag! Har det hänt tidigare?
Just dina perifera kapillärer drar ihop sig vid kyla, även om du inte frös så kan de ha varit något ihopdragna, när sedan varmt vatten kommer ökar värmen, blodkärlen vidgar sig för att kunna kyla av huden och det kan ha gjort att det sprack. Inte helt ologiskt, speciellt om du redan hade ett litet förhöjt tryck från träningen!
Aldrig hänt tidigare! Däremot har du rätt om att det var kallt och att jag sedan hoppade in i duschen, jag frös faktiskt! Jag tror jag fick hela förklarigen till mitt problem Precis.. Bokade tid så jag drar ditt och kollar upp hjärtat och blodet bara för att
Tack så myclet Tommy, blev mycket lättare nu när jag fick en sådan här förklaring som faktiskt stämmer på hur det är. Det är inget farligt med att
Dom spricker va?Återigen tack!
Skriver från mobilen, så blir konstigt
25 mars, 2011 at 12:03 #132631Anonym anvandareMemberSjälv sprängde jag blodkärlen i ena ögat för ett par år sedan när jag lyfte en säng, såg ut som en jävla zombie
25 mars, 2011 at 12:08 #132632Anonym anvandareMemberNej det är inte farligt, små blodkärl (kapillärer) växer ut hela tiden utefter muskulaturens behov av blod/näring.
Jag vet ju inte om det är direkt positivt med tillfälligt förhöjt blodtryck. Troligtvis är det helt lugnt men jag vågar inte lova något! Det är inget jag direkt hade reflekterat över allt för mycket iaf
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.