Stel som fan i axlarna – är detta bra rörelseövningar?

Home Forums Skador och rehabilitering Stel som fan i axlarna – är detta bra rörelseövningar?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Jo jag har alltid vart stel som fan i axlarna och har alltid haft svårt med pressar över huvudet. Det blir att jag pressar en bit framför huvudet ist för rakt upp. Och det blir automatiskt att jag svankar som fan för att kompensera för mina orörliga axlar..

Är detta bra övningar o göra eller vad ska jag göra för att bli rörligare i axlarna?

[http://www.youtube.com/watch?v=LzAbglv7jyA]

om jag står mot en vägg med rumpan och skulderbladen mot väggen så kan jag inte lägga armbågarna/händerna mot väggen och pressa över huvudet.. kommer inte bak så långt med armarna :/👿

Jag har samma problem är lika vig som ett kassaskåp!!

Mitt tips jag fått är att uppvärmningen är oerhörd viktig samt att man måste lägga ner tid inne i stretchrummet.

Jag måste stretcha varje muskel och att gå igenom hela kroppen kan ta upp emot 30 minuter ibland.

Slarvar jag en eller två gympass med att stretcha har jag problem på en gång pass nr 3=(

Jag stretchar bröstmusklerna ett par gånger om dagen. stretchar ut olika muskelgrupper varje kväll efter cardion på motionscyckeln=)

Jag märker klar skillnad från innan jag började stretcha och nu efter 1 år.. jag är mkt rörligare även om jag har lång väg kvar för att kunna kalla mig vig!

Verkar vara klart vettiga övningar!

Sedan är frågan exakt vart du är stel, axlarna är ett ganska stort område med många rörelser. Om det endast är vid pressar över huvudet skulle det kunna vara en stram bröstrygg där lite overhead squats kanske skulle kunna hjälpa samt specifik stretch för bröstryggen.

Sådan här träning kör jag med emellanåt, fast främst med kettlebells, men det ser till att behålla rörligheten kan jag lova. ;)

[youtube=QPEe7uTuuho]

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.