Home › Forums › Skador och rehabilitering › Stela axlar och nacke
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 november, 2010 at 18:53 #54889Anonym anvandareMember8 november, 2010 at 18:53 #139297Anonym anvandareMember
Jag har länge haft problem med stela axlar, säkert över fem år. Det knakar så fort jag rör på axelmuskulaturen, gör ont och är inflammerat enligt min sjukgymnast. Jag går till honom en till två gång i veckan och får ultraljud men tycker inte att det hjälper alls, och min sjukgymnast som dock är väldigt trevlig verkar inte speciellt kunnig och kan inte riktigt hjälpa mig på annat sätt eller svara på mina frågor. (”Vad är en muskelknuta och vad kan jag göra åt den”, ”vilka muskler är det jag behöver jobba med”, ”varför ger behandlingen ingen effekt/hur lång tid kan man förvänta sig att det ska ta innan man ser bättrin” etc.) Därför vänder jag mig nu hit. Jag har sett att här finns oerhört kunnigt folk!
Jag är 30 år och har aldrig tränat särskilt mycket, dock varit aktiv i vardagen: aldrig hiss eller buss, rör mig alltid till fots. Det största problemet mina stela muskler ger mig är migrän, på höger sida och det är även högersidans muskler som är stelast. Jag har ett arbete som innebär åtta timmar framför datorn om dagen, den delen går tyvärr inte att förändra. Jag försöker göra de övningar jag fått, men känner mig inte särskilt motiverad att utföra dem de 3*40 minuter om dagen som jag tydligen borde, då jag som sagt inte ser några resultat alls, trots att jag nu försökt med detta i omkring tre månader. Jag misstänker att dessa övningar inte är optimala för mina problem. Finns det några generella tips för någon i min situation, några övningar som är mer allmängiltiga och något mer jag kan göra för att förbättra min situation? Någon slags träning som är mer lämpad än andra? Någon annan behandlingsform jag kan diskutera med min sjukgymnast? Tilläggas kan att jag även känner smärta i musklerna i ländryggen ner på skinkan, och att jag är överkänslig mot anti-inflammatoriska krämer och liknande.
Tillägg: Vad är egentligen stela muskler?
8 november, 2010 at 22:36 #139298Anonym anvandareMemberDu kan testa yoga på något ställe med lite nivå och se om det blir bättre.
Det finns mer fördelar förutom de som de flesta förknippar yoga’n med, man lär kroppen teknik som bygger styrka, stabiliserar, avlastar och skonsamt öka rörligheten.
Det är lämpligt att välja någon form där de går runt och korrigerar.
Det är här kraven på instruktören kommer in som klarar av att läsa kroppar och ge korrigeringar som passar för oss som inte har rörligheten gratis (och det brukar inte vara en övervig 20årig instruktör ).
Stela muskler är såna som jag har och man riskerar att använda sig av felaktig lyftteknik, stitta felaktigt, gå felaktigt mm pga musklerna är för korta och stela.
Sen kan du testa en annan sjukgymnast med idrottsinrikning
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.