Home › Forums › Skador och rehabilitering › Sternomanubrial joint skada.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 mars, 2010 at 22:31 #58186Anonym anvandareMember10 mars, 2010 at 22:31 #325821Anonym anvandareMember
Kan slå vad om att ingen av er har lyckats med detta:
En morgon på ett möte så satt jag och drack en kopp kaffe. Tyckte att jag kände mig lite stel så jag sträckte mig över ryggstödet (som jag alltid brukar göra förövrigt). Jag drog då tillbaka mina armar i stil med en ”flyes” position, och sträcker tillbaka, för fullt. Plötsligt, till min stora fasa, krasar det till i bröstbenet. Denna sensation åtföljs snart av en ganska stark smärta över sternum, svårlokaliserad första dagarna. Denna starka smärta akompanjerad av en nyfunnen förmåga att kunna trycka mitt på bröstbenet så att det knastrade, gör mig förfärad.
Dagarna går och mer och mer kan jag lokalisera smärtan mot sternomanubrial joint (googla för er som ej vet hur den leden är funtad). Sedan dess (detta var då ett par månader sedan) har jag vissa veckor med endast knaster i bröstbenet (alltså när jag ex. sträcker mig, trycker på bröstbenet hårt med handflatan osv). Andra veckor har jag rent av värk då bröstbenet krasar.
På gymmet, en dålig dag, värker det när jag gör alla möjliga pressövningar och det knastrar hejvilt. En bra dag knastrar det inget och jag känner absolut inget alls.
Weird eh?
11 mars, 2010 at 01:28 #325822Anonym anvandareMemberJag känner igen knastret, ibland känner jag mig stel som fan just över bröstbenet. Då brukar jag strecha pecsen lite lätt och då brukar det krasa till på ett skönt och smärtbefriande sätt. Ditt bekymmer låter som att det borde kollas upp ordentligt!
11 mars, 2010 at 09:50 #325823Anonym anvandareMemberDu tror inte det kan vara en muskellåsning runt sternum. Dessa är väldigt vanliga och upptäcks allt som oftast genom att det smäller till kring bröstbenet när man sträcker sig och gör en flyesrörelsen!
Känner du smärta i leden när du försöker rycka lite i nyckelbenet?
Har du tur är det bara en muskellåsning, testa stretching i sådana fall. Annars bör du kolla upp det. Leden mellan clavicula-manubrium är en riktigt stabil led och brukar väldigt sällan vara skadedrabbad!
11 mars, 2010 at 21:58 #325824Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Du tror inte det kan vara en muskellåsning runt sternum. Dessa är väldigt vanliga och upptäcks allt som oftast genom att det smäller till kring bröstbenet när man sträcker sig och gör en flyesrörelsen!Känner du smärta i leden när du försöker rycka lite i nyckelbenet?
Har du tur är det bara en muskellåsning, testa stretching i sådana fall. Annars bör du kolla upp det. Leden mellan clavicula-manubrium är en riktigt stabil led och brukar väldigt sällan vara skadedrabbad!
Tack för svaret, men det har inget med nyckelbenet att göra. Sternomanubrial joint sitter mellan manubrium och body of sternum. google it. Det är som en liten skreva. Jag kan tydligt känna, när jag trycker mitt på sternum hur det krasar i den skrevan!
11 mars, 2010 at 22:15 #325825Anonym anvandareMemberleiflennart wrote:Tack för svaret, men det har inget med nyckelbenet att göra. Sternomanubrial joint sitter mellan manubrium och body of sternum. google it. Det är som en liten skreva. Jag kan tydligt känna, när jag trycker mitt på sternum hur det krasar i den skrevan!Ok! Jag spånar lite bara, jag är allt fullt medveten om var sternomanubialleden sitter.
Funderar på om det kan var revbenet (revbensbrosket) från det andra revbensparet som låter då det fäster precis vid leden där. Eller så är det så att det är lite ostabilt i leden (som knappt är en led), men detta bör ju bero på något, antingen yttre våld/slag eller kanske en muskulär obalans bland musklerna som fäster runt det området.
Stör det inte för mycket behöver du kanske inte oroa dig för mycket men om det stör så rekommenderar jag att kolla upp det hos t.ex en naprapat!
12 mars, 2010 at 19:13 #325826Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Ok! Jag spånar lite bara, jag är allt fullt medveten om var sternomanubialleden sitter.Funderar på om det kan var revbenet (revbensbrosket) från det andra revbensparet som låter då det fäster precis vid leden där. Eller så är det så att det är lite ostabilt i leden (som knappt är en led), men detta bör ju bero på något, antingen yttre våld/slag eller kanske en muskulär obalans bland musklerna som fäster runt det området.
Stör det inte för mycket behöver du kanske inte oroa dig för mycket men om det stör så rekommenderar jag att kolla upp det hos t.ex en naprapat!
Ok! Tänkte bara om jag skrivit otydligt eller dylikt! Det låter som du har lite koll. Funderar också på om det är revbensbrosket. Jag jobbar själv på en hjärtmottagning så jag har massor med folk runt mig och som det låter är det inget man ändå gör något åt. Vad ska man göra? Gipsa bröstkorgen?
Men det är fruktansvärt irriterande, det är varje gång du lätt sträcker på dig. Ex. vid marklyft i slutskedet knastrar det hejvilt ibland Men men, vissa skador får man leva med. Har haft problem med knäna och har aktivt problem med armbågarna. Gäller att jobba runt problemet. Det ända jag kan konstatera kallt är att jag aldrig någonsin kommer att bli stor då jag inte lyckas lyfta tillräckligt tungt skrot. Men jag kan iaf bli hård och tanig!
13 mars, 2010 at 15:10 #325827Anonym anvandareMemberHaft samma problem, eller snarare har, men skadan ligger o vilar.
Jag har suttit väldigt mycket framför datorn i någon konstig ihopkrupen position vilket har lett till detta. När jag sen sträckte på mig en dag small de till i bröstet, och en jävla värk följde. Vart o kollat hos en naprapat o han sa att det är det som Tommy ivarsson nämnde här ovan, revbensbrosket. men men, jag slutade sitta vid datorn så mycke, tänkte lite på min sittställning och sen försvann det.. Nu har ja dock slarvat lite så det känns lite som att skadan är på väg tillbaka.Tänk över lite hur du sitter i stolen, kan ju vara så att du snedbelastar överkroppen om du sitter möjligtvis lite längre fram med axeln vid användandet av en dator, dvs den armen som du använder musen med är lite längre framåtskjuten.
Aja jag är inte utbildad eller något, så det är bara min teori och egna erfarenhet som talar, men din smärta låter otroligt lik den jag hade.
Lycka till ialf!
/Jocke13 mars, 2010 at 17:39 #325828Anonym anvandareMemberJockefarmer wrote:Haft samma problem, eller snarare har, men skadan ligger o vilar.
Jag har suttit väldigt mycket framför datorn i någon konstig ihopkrupen position vilket har lett till detta. När jag sen sträckte på mig en dag small de till i bröstet, och en jävla värk följde. Vart o kollat hos en naprapat o han sa att det är det som Tommy ivarsson nämnde här ovan, revbensbrosket. men men, jag slutade sitta vid datorn så mycke, tänkte lite på min sittställning och sen försvann det.. Nu har ja dock slarvat lite så det känns lite som att skadan är på väg tillbaka.Tänk över lite hur du sitter i stolen, kan ju vara så att du snedbelastar överkroppen om du sitter möjligtvis lite längre fram med axeln vid användandet av en dator, dvs den armen som du använder musen med är lite längre framåtskjuten.
Aja jag är inte utbildad eller något, så det är bara min teori och egna erfarenhet som talar, men din smärta låter otroligt lik den jag hade.
Lycka till ialf!
/Jockelåter likt det jag har faktiskt! Ja, jag har ett arbete som gör att jag sitter ganska konstigt ibland. Jag utför undersökningar på hjärtat på olika sätt vilket ofta innebär att man måste ha en konstig arbetsställning. Ska ta till mig det du säger och se över om jag kan ändra något i mitt arbete!
Tack för tipset!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.