Sträckning i ryggen?

Home Forums Skador och rehabilitering Sträckning i ryggen?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #50743
    #121572

    Är det det jag har,tro? Gjorde ryggpass i måndags. Efter mina set latsdrag samt latsdrag med smalt grepp,i superset, började det göra fruktansvärt ont i mellersta delaen av ryggen ,ut mot revbenen fram. Trodde att musklerna hade tagit bra ,bara.Körde sedan rygglyft ,dum som jag var!, och fick lägga ner.Kunde knappt andas, ännu mindre köra bil hem.Fy vad otäckt det var! Troligtvis hade jag värmt upp dåligt innan. Iallafall ,”Hur gör djur?” nu .Kör alvedon samt zon salva på. Frågan är …är det en sträckning?

    #121573

    Diskbuktning i bröstryggen. Oftast mycket enkelt att behandla med manipulation. De patienter jag haft som kommit till mig snabbt efter det har uppkommit blir oftast helt besvärsfria med en enda behandling. Risken att det återkommer är dock rätt stor så det är viktigt att man är extremt noga med hållningen efter behandlingen.

    #121574

    Har haft liknande problem till och från i 2 månaders tid nu. Åker på sträckning i muskeln brevid ryggraden i bröstryggen. Brukar ofta göra ont när man andas osv.

    Har varit till en naprapat två gånger med detta problem, båda gångerna låg en kota i bröstryggen fel, hade hoppat innåt om jag förstod honom rätt.

    Som sagt så är det i muskeln brevid denna kota som sträcker sig, i mitt fall.

    Vore kul om Arne eller någon annan kunnig inom området har några teorier om sträckningen hör ihop med denna felsittande kota eller varför denna sträckning återkommer vecka efter vecka. (?)

    Mvh

    #121575

    Stenis
    De finns inga ”hoppande” kotor…..:nono:

    #121576
    stenis wrote:
    Har haft liknande problem till och från i 2 månaders tid nu. Åker på sträckning i muskeln brevid ryggraden i bröstryggen. Brukar ofta göra ont när man andas osv.

    Har varit till en naprapat två gånger med detta problem, båda gångerna låg en kota i bröstryggen fel, hade hoppat innåt om jag förstod honom rätt.

    Som sagt så är det i muskeln brevid denna kota som sträcker sig, i mitt fall.

    Vore kul om Arne eller någon annan kunnig inom området har några teorier om sträckningen hör ihop med denna felsittande kota eller varför denna sträckning återkommer vecka efter vecka. (?)

    Mvh

    Jag föredrar den diskodurala teorin istället. En sträckning eller subluxerad kota kan aldrig förklara durala symtom, durala tecken, multisegmental smärta, multisegmental ömhet, periferisering, centralisering, varför isometriska tester oftast är negativa och passiva tester är positiva. Den diskodurala teorin kan det dock på ett bra sätt anser jag.

    För er som har möjlighet och intresse av vetenskaplig litteratur i frågan:

    Low Back Pain on Passive Straight Leg Raising – The Anterior Theca as a Source of Pain. Bruce Summers, Kaushal Malhan, Victor Cassar-Pullicino. Spine, vol. 30, No 3, pp 342-345.

    Theca = dura mater

    Studien ovan har gott om referenser om man ytterligare vill förkovra sig.

    #121577

    Haskan har nog rätt. ( OMI eller?)

    #121578
    minken wrote:
    Haskan har nog rätt. ( OMI eller?)

    Jupp! Cyriax må ha varit en excentrisk rackare, men främst ett geni. Hur känner du till OMI?

    #121579

    Haskan, läser basic kursen, snart halvvägs :up:

    #121580
    minken wrote:
    Stenis
    De finns inga ”hoppande” kotor…..:nono:

    ok. Nej jag är ingen narpapat så vägen till missförstånd är inte lång om vi säger så.. Var en kota som låg fel i alla fall.

    Till er som är naprapater/kiropraktorer, kan denna kota ha något med sträckningen i muskeln intill att göra, om det nu är muskeln jag sträcker om och om igen.?

    mvh

    #121581

    Stenis, läs Haskans svar lite tidigare tråden! Som sagt svårt att diagnostisera problem via nätet:

    #121582

    hallå sträckte ryggen för ett tag sen o har rätt så ont fortfarande, undrar om det skulle hjälpa med att stretcha ut ryggen under dagarna för o efter passen ? :)

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.