Sträckning/bristning i ländryggen

Home Forums Skador och rehabilitering Sträckning/bristning i ländryggen

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Jag skulle hjälpa en kompis att flytta och kånkade ut en bordskiva själv nerför tre våningar. På slutet kände jag att jag inte orkade hålla greppet lägre utan blev tvången att försöka sätta ner den på golvet. Det var en marmorskiva, kan tänka mig att den väger runt 30 kilo. Jag sträckte mig ungefär där rumpan går över till ryggen. Det konstiga är att smärtan ibland strålar ner längs lårets baksida och att det känns som om benet ska vika sig under mig om jag av misstag belastar det. Två exempel:
    – Skulle sparka till en fotboll med högern då vänsterbenet bara förvann under mig
    – Skulle klättra upp och sätta mig i bastun och samma sak då.

Jag har Voltaren hemma som jag käkat i en vecka men det verkar inte göra någon skillnad. Vad ska man göra? Är det ok att träna efter förmåga, t.ex. crosstrainer eller promenad eller måste jag vila bort det? Kan det här att det strålar ner genom benet tyda på att det är något farligt eller brukar det bli så vid en vanlig sträckning? Hur lång läkning handlar det normalt om vid den här typen av skada?

Tusen tack för svaret, jag ska söka vård i morgon.

Jag har tagit det lugnt ett tag, tränade lätt 2 ggr förra veckan (löpning 7 km) och nu känns det bara som att vänsterbenet är lite svagare under belastning. Vid vila märks det inte alls så det verkar vara under kontroll.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.