Sträckt rygg.

Home Forums Skador och rehabilitering Sträckt rygg.

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Förra tisdagen sträckte jag (tror jag) ryggen, vid ett tillfälle helt utan ansträngning. Nu är jag osäker på hur jag ska göra med träning/vila. Är det viktigt att uppsöka läkare/naprapat, för att undvika skador, eller räcker det med att vila tills jag inte har ont längre? Kan jag köra på som vanligt (för fullt) eller bör jag ta det lugnt i början?

Tacksam för svar!

Var gärna lite mer specifik med var i ryggen du har ont, vid vilka lägen det gör ont, försök att beskriva problemen lite mer ingående så finns det en möjlighet att komma med råd. Om du bara säger att du har ont i ryggen så är det som att säga till en bilmekaniker att det är nåt fel med din bil och du tror att problemet kan sitta under huven…

Ursäkta om jag lät tyken, men mer info behövs.

Jarp wrote:
    Förra tisdagen sträckte jag (tror jag) ryggen, vid ett tillfälle helt utan ansträngning. Nu är jag osäker på hur jag ska göra med träning/vila. Är det viktigt att uppsöka läkare/naprapat, för att undvika skador, eller räcker det med att vila tills jag inte har ont längre? Kan jag köra på som vanligt (för fullt) eller bör jag ta det lugnt i början?

Tacksam för svar!

Hej, du svarar ju på frågorna själv.
    Ont= vila
    Ej ont= träna som vanligt
    Vill du få det undersökt gå till en sjukgymnast, glöm läkare

minken wrote:
    Hej, du svarar ju på frågorna själv.
    Ont= vila
    Ej ont= träna som vanligt
    Vill du få det undersökt gå till en sjukgymnast, glöm läkare

Håller med helt, sunt förnuft gäller.
    Värm upp ordentligt ALLTID, många slarvar gärna med detta ;)

Undefined wrote:
    Håller med helt, sunt förnuft gäller.
    Värm upp ordentligt ALLTID, många slarvar gärna med detta ;)

:emo-thumb
    Grejen är ju om det ej känns ok i kroppen ta det lugnare, ev vila helt från träningen, d v s risken för ”riktig” skada minskar radikalt.
    Om fler skulle anamma detta enkla förhållningssätt, skulle frågorna i denna del i forumet minska…………………:|

Ok. Tack för de bra svaren.
    Jag har inte ont i ryggen längre, och jag är rädd för att skada mig om jag går på tungt.
    Smärtan satt i nedre delen av ryggen, och var i början konstant, sedan avtog den och fanns mest när jag svankade/krummade ryggen.
    Min fråga nu är ju dels om jag vågar träna tungt, och dels om jag bör gå till expertis för undersökning?
    Jag ska även bättra på min stretching och uppvärmning, har helt klart varit dålig med det.
    Tack på förhand!

Jarp wrote:
    Min fråga nu är ju dels om jag vågar träna tungt, och dels om jag bör gå till expertis för undersökning?
    Jag ska även bättra på min stretching och uppvärmning, har helt klart varit dålig med det.
    Tack på förhand!

Eftersom dina besvär redan har minskat så mycket finns det ingen anledning att konsultera expertis. Men om problemen förvärras eller är efterhängsna skulle jag rekommendera sjukgymnast i första läget.
    Du bör ta det lugnt första passet nu och känna efter lite med lättare vikter och inte vara i närheten av total utmattning.Var noga med utförandet i övningarna och att värma upp riktigt ordentligt.

Hej!
    Du kanske ska undvika att krumma/ svanka ryggen under träningen, tippa bäckenet bakåt och tryck ut svanken istället så blir du starkare i övningen. Coremusklerna är viktiga

Jag har råkat ut för samma sak. Jag försökte att duscha och bada väldigt varmt och sen så gick jag till en massör som fick mjuka upp och känna efter. Mitt tips är att träna på som vanligt fast med lättare belastning och eventuellt flera reps ( om det känns ok ) . Det fungerade för mig och det tog cirka 2 månader tills jag var helt återställd.

Lycka till :emo-thumb .

torvherk wrote:
    Jag försökte att duscha och bada väldigt varmt och sen så gick jag till en massör som fick mjuka upp och känna efter.

Största misstagen du kan göra. Vid en sträckning skall man inte;

– Lägga värme på området, då sprider sig skadan.
    – Gå till en massör och få massage. (Efter ett par dagar när smärtan lagt sig kan man besöka en massör för en lättare massage runt området, inte tidigare)

Mvh

stenis wrote:
    Största misstagen du kan göra. Vid en sträckning skall man inte;

– Lägga värme på området, då sprider sig skadan.
    – Gå till en massör och få massage. (Efter ett par dagar när smärtan lagt sig kan man besöka en massör för en lättare massage runt området, inte tidigare)

Mvh

Beror på om man har en blödning eller inte. Massage och värme kan öka /förvärra en blödning. Först när blödningen har upphört kan man applicera värme och massage(vilket du påpekade) för att öka cirkulationen och läka skadan snabbare. Vid akuta skador som leder till blödning är i de fall det är möjligt bäst att linda hårt, högläge och is/nedkylning bäst för att minska blödningen. Kan dock vara svårt med lindning och högläge på en rygg… För övrigt gäller detsamma vid inflammationer, tex ganska vanliga i axelns ac-led där ismassage är mycket bra.

Som vanligt så måste man vara grymt detaljerad i sin fråga och i svaren man ger för att inte bli sågad. I MITT FALL så fungerade det som jag rekomenderade. Men som sagt jag är ingen läkare eller expert så det kanske var fel utav mig, men som sagt min rygg är helt återställd och känns bra.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.