Home › Forums › Skador och rehabilitering › strålande smärta i armbågsleder..
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 mars, 2007 at 13:12 #84784Anonym anvandareMember8 mars, 2007 at 13:12 #852232Anonym anvandareMember
Tjenare.
Blir så jäkla frustrerad på mina jäkla armbågar. Har haft problem med dessa sen man bröt mycket arm när man var yngre.
För det första kan jag inte köra koncentrerade triceps övningar. Bara pressövningar där koncentrationen av triceps inte är maximal.
Kan inte spela badminton eller t.om innebandy pg.a att armbågarna inte fixar ”snärten” som man behöver i dessa sporter. Spelade innebandy i morse (tänkte testa) och värken efter det passet var helt sjuk.. En strålande smärta som suttit i hela halv dagen och upphörde först efter att ha mosat i mig smärtstillande..
Har varit hos en tidigar varit hos sjukgymnast som konstaterat ärrbildningar på tricepsfästen. där har jag varit ett 10 tal gånger och fått ”massage”..helt meningslöst enl mig..men han insisterar på att det är lösningen?…vet ni vad detta är, eller varit i liknande situation, eller är det någon som vet om kortison sprutor hjälper?? Fan det känns som man är nära att bli sjukpensionär vid 32 års ålder.. //Jonas14 mars, 2007 at 14:24 #852233Anonym anvandareMemberIngen som nämnt ”tennisarmbåge”?
15 mars, 2007 at 20:53 #852234Anonym anvandareMemberFörsök att inte överbelasta triceps på ett tag och när du känner att du är redo kan du börja köra lätt på basövningar för triceps och testa dig fram.
16 mars, 2007 at 12:56 #852235Anonym anvandareMemberVila,
Lätt träning som inte skall göra ont ALLS,
Sträck triceps + underarmar som en gud.
Sa jag sträck. Sträck lite mera. Alla underarmsfästen skall tööööjas.Rince – repeat.
22 mars, 2007 at 12:21 #852236Anonym anvandareMemberok…töjer som bara den numer…hehe tack för svar.
30 mars, 2007 at 21:09 #852237Anonym anvandareMemberJonas_23 wrote:Tjenare.
Blir så jäkla frustrerad på mina jäkla armbågar. Har haft problem med dessa sen man bröt mycket arm när man var yngre.
För det första kan jag inte köra koncentrerade triceps övningar. Bara pressövningar där koncentrationen av triceps inte är maximal.
Kan inte spela badminton eller t.om innebandy pg.a att armbågarna inte fixar ”snärten” som man behöver i dessa sporter. Spelade innebandy i morse (tänkte testa) och värken efter det passet var helt sjuk.. En strålande smärta som suttit i hela halv dagen och upphörde först efter att ha mosat i mig smärtstillande..
Har varit hos en tidigar varit hos sjukgymnast som konstaterat ärrbildningar på tricepsfästen. där har jag varit ett 10 tal gånger och fått ”massage”..helt meningslöst enl mig..men han insisterar på att det är lösningen?…vet ni vad detta är, eller varit i liknande situation, eller är det någon som vet om kortison sprutor hjälper?? Fan det känns som man är nära att bli sjukpensionär vid 32 års ålder.. //JonasVad du än gör så ta INTE kortison=mycket elak mot leder. Jag har egen erfarenhet av detta. Känn efter vid varje pass, ibland har man tur och kan genomföra passen om man värmer upp stegvis. Kör inte för tunga pressövningar, där armbågsleden tar mer stryck än man tror(smärtan kommer efteråt) Variera träningen,massera lederna och våga vila. Ge dock aldrig upp träningen:up:
31 mars, 2007 at 03:10 #852238Anonym anvandareMemberRoberts wrote:Vad du än gör så ta INTE kortison=mycket elak mot leder.Det där är rena dumheter och det rådet kan orsaka mycket skada. Nu säger jag inte att trådskaparen har besvär från en led (eller att du har haft dåliga erfareheter), men om man har t.ex en artrit är en kortisoninjektion i leden en mycket bra behandling. En led kan totalt destrueras av en artrit på en så kort tid som nio månader. Korrekt utförda injektioner eller infiltrationer av kortison kan vara mycket effektiv behandling om det utförs på korrekta grunder och på ett korrekt sätt. Tyvärr har få läkare någon bra utbildning i hur de ska ge injektioner och infiltrationer (få vet ens vad skillnaden är mellan en injektion och en infiltration). Reumatologer har de senaste åren blivit mer och mer aggressiva med kortisoninjektion just därför att fördelarna överväger nackdelarna.
Nyligen kom en studie från New York som visade att man bör avlasta i en vecka efter kortisonbehandling av ligament eller sena för säkerhetsskull vilket kan vara bra att veta.
31 mars, 2007 at 19:06 #852239Anonym anvandareMemberOkej visstidsbehandling av artrit med kortison via injektioner kan möjligt vara en lösning, det säger jag inget om. Själv har jag under 8 år till och från varit tvungen att använda kortison pga av annan sjukdom. En längre tids behandling med Kortison(tablettbehandling)kan dock vara mer skadlig än behjälplig. Felet med kortison är att man måste börja på en relativ hög dos för att det ska ge den efterlängtade effekten. Om inte skadan/inflammationen eller smärtan försvinner under beräknad tid måste man fortsätta med hög/högre dos. När sedan inflammationen lagt sig sänker man dosen gradvis för att inte få biverkningar såsom kraftiga smärtor i kroppens leder(där kommer MIN erfarenhet in i bilden). Kortisonet kan även påverka kroppens brosk under långtidsbehandling.
Ja, det var fel av mig att säga att man INTE ska ta kortison.Det ÄR effektivt mot inflammationer,men ibland kan det försämra tillståndet. Håller även med insändare att man inte bör belasta leden direkt efter avslutad behandling,utan vila.
Måste ändå tillägga att jag fick ”senknarr”(artrit i handleden) efter långtidsbehandling med kortison. Vet ni vad läkarna gav mig för medicin…….Kortison igen. Ge inte upp träningen.
/Roberts31 mars, 2007 at 19:06 #852240Anonym anvandareMemberOkej visstidsbehandling av artrit med kortison via injektioner kan möjligt vara en lösning, det säger jag inget om. Själv har jag under 8 år till och från varit tvungen att använda kortison pga av annan sjukdom. En längre tids behandling med Kortison(tablettbehandling)kan dock vara mer skadlig än behjälplig. Felet med kortison är att man måste börja på en relativ hög dos för att det ska ge den efterlängtade effekten. Om inte skadan/inflammationen eller smärtan försvinner under beräknad tid måste man fortsätta med hög/högre dos. När sedan inflammationen lagt sig sänker man dosen gradvis för att inte få biverkningar såsom kraftiga smärtor i kroppens leder(där kommer MIN erfarenhet in i bilden). Kortisonet kan även påverka kroppens brosk under långtidsbehandling.
Ja, det var fel av mig att säga att man INTE ska ta kortison.Det ÄR effektivt mot inflammationer,men ibland kan det försämra tillståndet. Håller även med insändare att man inte bör belasta leden direkt efter avslutad behandling,utan vila.
Måste ändå tillägga att jag fick ”senknarr”(artrit i handleden) efter långtidsbehandling med kortison. Vet ni vad läkarna gav mig för medicin…….Kortison igen. Ge inte upp träningen.
/Roberts31 mars, 2007 at 19:28 #852241Anonym anvandareMemberOkej visstidsbehandling av artrit med kortison via injektioner kan möjligt vara en lösning, det säger jag inget om. Själv har jag under 8 år till och från varit tvungen att använda kortison pga av annan sjukdom. En längre tids behandling med Kortison(tablettbehandling)kan dock vara mer skadlig än behjälplig. Felet med kortison är att man måste börja på en relativ hög dos för att det ska ge den efterlängtade effekten. Om inte skadan/inflammationen eller smärtan försvinner under beräknad tid måste man fortsätta med hög/högre dos. När sedan inflammationen lagt sig sänker man dosen gradvis för att inte få biverkningar såsom kraftiga smärtor i kroppens leder(där kommer MIN erfarenhet in i bilden). Kortisonet kan även påverka kroppens brosk under långtidsbehandling.
/Roberts
fd tävlande i bb4 april, 2007 at 09:21 #852242Anonym anvandareMemberRoberts wrote:Okej visstidsbehandling av artrit med kortison via injektioner kan möjligt vara en lösning, det säger jag inget om. Själv har jag under 8 år till och från varit tvungen att använda kortison pga av annan sjukdom. En längre tids behandling med Kortison(tablettbehandling)kan dock vara mer skadlig än behjälplig. Felet med kortison är att man måste börja på en relativ hög dos för att det ska ge den efterlängtade effekten. Om inte skadan/inflammationen eller smärtan försvinner under beräknad tid måste man fortsätta med hög/högre dos. När sedan inflammationen lagt sig sänker man dosen gradvis för att inte få biverkningar såsom kraftiga smärtor i kroppens leder(där kommer MIN erfarenhet in i bilden). Kortisonet kan även påverka kroppens brosk under långtidsbehandling.Ja, det var fel av mig att säga att man INTE ska ta kortison.Det ÄR effektivt mot inflammationer,men ibland kan det försämra tillståndet. Håller även med insändare att man inte bör belasta leden direkt efter avslutad behandling,utan vila.
/Roberts
fd tävlande i bbDå är vi överens, jag håller med om det du skriver ovan. Anledningen till att jag reagerade var att ditt initiala påstående kan få katastrofala följder om någon följde just det rådet.
4 april, 2007 at 15:01 #852243Anonym anvandareMemberKan ju tillägga att efter ha slågit i armbågarna så många gånger att dom blivit deformerade och spetsiga av allt ”brosk”
Ska be om en kortison behandling vid nästa besök..
Tack för alla svar… -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.