Home › Forums › Skador och rehabilitering › Strålande smärta i axel och arm efter bröstpass.
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 oktober, 2006 at 12:00 #89240Anonym anvandareMember21 oktober, 2006 at 12:00 #949944Anonym anvandareMember
När jag kör bröst. T ex hantelpressar får jag en strålande smärta som strålar ut i armen på mig. Smärtan sitter i flera dagar efteråt. Jag misstänker supraspinatus. Det känns obehagligt även då jag har armarna ovanför huvudhöjd. Jag har tidigare haft jobb som stängselmontör där jag arbetade med armarna över huvudhöjd långa tider flera gånger i veckan. Obehagskänslan gäller båda axlarna. Vad tror ni?
21 oktober, 2006 at 22:24 #949945Anonym anvandareMemberLider av samma problem, överansträngda axelmuskler.
Får samma symtom efter för mycket bröst/arm/rygg träning i kombination med lite tungt jobb (snickare). Finns en tråd på ”allmänt om gymträning” om du vill läsa å få lite tips.21 oktober, 2006 at 22:24 #949946Anonym anvandareMemberLider av samma problem, överansträngda axelmuskler.
Får samma symtom efter för mycket bröst/arm/rygg träning i kombination med lite tungt jobb (snickare). Finns en tråd på ”allmänt om gymträning” om du vill läsa å få lite tips.22 oktober, 2006 at 12:00 #949947Anonym anvandareMemberJag hade samma problem länge. Det visade sig att jag drog fram axlarna för mycket när jag tränade. Stretchade up bröstet så mycket jag kunde och tränade rhombideus så mycket jag kunde. Två månader senare var problemet borta.
[http://www.exrx.net/Muscles/Rhomboids.html]25 oktober, 2006 at 00:07 #949948Anonym anvandareMemberDrZoidberg wrote:Jag hade samma problem länge. Det visade sig att jag drog fram axlarna för mycket när jag tränade. Stretchade up bröstet så mycket jag kunde och tränade rhombideus så mycket jag kunde. Två månader senare var problemet borta.
[http://www.exrx.net/Muscles/Rhomboids.html]Har oxa problem med axlarna, antagligen pga av for mkt rotations ovningar i gymmet samt att jag har en tendens att precis som du jobba med framtlutande axlar (vem har inte det i dagens IT samhalle . Vilade du axlarna helt i 2 manader? Och vilka ovningar korde du for rhomboids? Sittande rodd o lat pull down lr? Tacksam for svar!
25 oktober, 2006 at 20:31 #949949Anonym anvandareMemberJag har haft ont i min axel i över ett år. Gick nyligen till min kiroprakt och det har blivit mkt bättre. Är oxå trång i bröstet och stretchar detta varje träningspass nu.
25 oktober, 2006 at 20:58 #949950Anonym anvandareMemberhelvete vilket tattoo Tee!
släng upp bilder i tattoo-tråden
26 oktober, 2006 at 21:18 #949951Anonym anvandareMemberIngen Arne P, Haskan eller någon annan med höga kunskaper, som har några ideer om mina axelsymptom?
27 oktober, 2006 at 11:00 #949952Anonym anvandareMemberBearik wrote:När jag kör bröst. T ex hantelpressar får jag en strålande smärta som strålar ut i armen på mig. Smärtan sitter i flera dagar efteråt. Jag misstänker supraspinatus. Det känns obehagligt även då jag har armarna ovanför huvudhöjd. Jag har tidigare haft jobb som stängselmontör där jag arbetade med armarna över huvudhöjd långa tider flera gånger i veckan. Obehagskänslan gäller båda axlarna. Vad tror ni?Bearik wrote:Ingen Arne P, Haskan eller någon annan med höga kunskaper, som har några ideer om mina axelsymptom?Det vanligaste axelbesväret är supraspinatustendinopati vilket du själv var inne på. Kan även vara subscapularistendinopati (har själv haft det och smärtan provocerades då ffa av bänkpress och dips) eller kanske t.o.m en subdeltoid bursit (inflammerad slemsäck).
Du kan testa supraspinatus genom att göra isometrisk abduktion med armen ut 20-30 grader. Du kan göra det testet själv mot en vägg. Om testet ska reproducera dina besvär för att vara positivt.
Någon smärta i trapezius och/eller nacke?
27 oktober, 2006 at 13:22 #949953Anonym anvandareMemberBåde i nacken och trapezius faktiskt. Har en fruktansvär stelhel. När jag kör t ex roddar gör det ont mellan skulderbladen. Om det är trapezius vet jag inte.
27 oktober, 2006 at 15:43 #949954Anonym anvandareMemberBearik wrote:Både i nacken och trapezius faktiskt. Har en fruktansvär stelhel. När jag kör t ex roddar gör det ont mellan skulderbladen. Om det är trapezius vet jag inte.I sådana fall är orsaken troligen nackrelaterade. Manipulationsbehandling brukar då vara effektivt. Kanske du vill pröva med att gå till en naprapat, kiropraktor eller en sjukgymnast som är utbildad i manipulationsbehandling?
27 oktober, 2006 at 15:54 #949955Anonym anvandareMemberDå tar jag kontakt med någon. Tack så mycket.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.