Home › Forums › Skador och rehabilitering › Svårt att slappna av i axlar, spänningar bakom skuldror m.m
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 april, 2007 at 20:37 #58494Anonym anvandareMember3 april, 2007 at 20:37 #328274Anonym anvandareMember
Jag försökte komprimera ämnet så mycket som det går, men ska förklara lite mer ingående. Har även läst forumet en hel del nu, men känner ändå att jag vill få personlig respons.
Det hela började för jul, efter ett par lyckade träningspass.
Jag körde mycket chins, maskin för skuldror och rodd för att stärka övre och nedre del av ryggen.
Tränade 4-5 ggr i veckan med inriktning på ett par muskelgrupper åt gången.
Så klart fick hela kroppen vara med hela veckan, men det var främst bröst och skuldror jag märkte min dramatiska ökning av vikt.Ett exempel är att jag i bänk med hantlar gick från 25 till 35 kilo på ett par veckor. Jag kände mig i hög form och det kändes jättebra.
Chins med egen kroppsvikt (84kg) ökade väldigt bra med. Maskinen för skuldror ökade oxå närmare 10kg på samma tid.
Vid juletiden kände jag att det var ngt fel med muskelaturen mellan skuldrorna och jag började ana att det var ngt mer än bara träningvärk. Jag uppsökte häslocentralen och fick inflammationshämmande då det tydligen var inflammation. Käkade det paketet ut över julen och sen köpte jag ett paket Voltaren själv och åt några dagar till.
Jag slutade helt med min träning för att låta kroppen vila. Efter 2 månader var det fortfarande inte bra. Jag hade undvikit allt vad datorsittande heter (spelat mycket WoW).
Efter ca 3 månader fick jag tips om en bra massör här i Gävle som är som en naprapat, och gjorde ett besök hos honom. Han gav mig 50 minuters genomgång av den övre delen av ryggen och jag har aldrig mått så illa av en massage förut.
När han var klar så förklarade han att jag har väldigt mycket knutar och skit i mina muskler, och visade 2 sätt att stretcha ut skuldrorna. Detta har jag gjort så ofta jag kan och han påpekade även att jag inte slappnar av med axlarna. Detta har jag tänkt på väldigt mycket efter det och kommer på mig att jag måste släppa ned axlarna. Då gör det så klart ont mellan skuldrorna.Nu är min fråga till er. Eftersom han är uppbokad en månad frammåt hela tiden så har jag svårt att få behandling. Jag har upptagit min träning, men på väldigt lugn nivå.
Har ni tips på hur jag ska träna, stretcha eller ngt annat för att få min kropp att bli bra igen. Värst är det på morgonen när jag vaknar.
Detta var mycket med det var lika bra att ta med allt. Jag tror jag fick med det mesta iaf.
Hoppas på svar och tack för att ni orkade läsa.//Jimmi
23 februari, 2010 at 09:47 #328275Anonym anvandareMemberMitt tips är att köpa en spikmatta och ligga på den varje dag minst 20 minuter det gör verkligen susen=)
Sedan att massera in linement på det ömmande området minst 3 ggr om dagen gå gärn in till en hästsportbutik och fråga efter ett värmande linement.Betydligt billigare än att köpa tex tigerbalsam.
Ett annat tips är att köpa en tröjja av Back on track som är inflammationhämmande dyrt dom fän men sjukt bra å andra sidan.
Andra förslag är att uppsöka en akupunktör eller hur de nu heter, riktigt bra för spända onda muskler, Magnetbehandling är också bra samt laser. Även behandling med Life maskinen.För mer info om denna skicka ett PM till mig så kan du få en hemsida och gå in å kika på!
23 februari, 2010 at 10:39 #328276Anonym anvandareMemberBlobas wrote:Mitt tips är att köpa en spikmatta och ligga på den varje dag minst 20 minuter det gör verkligen susen=)Sedan att massera in linement på det ömmande området minst 3 ggr om dagen gå gärn in till en hästsportbutik och fråga efter ett värmande linement.Betydligt billigare än att köpa tex tigerbalsam.
Ett annat tips är att köpa en tröjja av Back on track som är inflammationhämmande dyrt dom fän men sjukt bra å andra sidan.
Andra förslag är att uppsöka en akupunktör eller hur de nu heter, riktigt bra för spända onda muskler, Magnetbehandling är också bra samt laser. Även behandling med Life maskinen.För mer info om denna skicka ett PM till mig så kan du få en hemsida och gå in å kika på!
Kolla på datumen innan du letar upp totalt döda trådar.
:nerd:
23 februari, 2010 at 11:47 #328277Anonym anvandareMemberEpic bump.
24 februari, 2010 at 16:32 #328278Anonym anvandareMemberMartin Löwgren wrote:Magnetbehandling? Laser?Herregud tror du påhandpåläggning och homeopati också?
En spänd muskel är ett symptom och inte en orsak. Att bara hela tiden försöka med saker för att dämpa symptomen men aldrig gå till botten med orsaken till att de uppkommer är ingen bra kombination.
Självklart tror jag på de som funkar.. och givetvis skall man kolla upp VARFÖR man får ont, det trode jag var en självklarhet;)
Förstår inte din elaka ton mot mig för jag har då inte sagt att man inte skall kolla upp varför man är sjuk!MEN om nu skadan är skedd så DÅ är det bra med laser, magnetbehandling, det finns ju vetenskapliga undersökningar på att detta funkar så sitt inte och idiotförklara folk som tycker dessa metoder är bra TACK!!!
👿Sedan finns det något som heter KRONISKT vilket betyder att man vet vad felet är men att man får lära sig leva med skiten och då är laser, magnet, akenpunktur, back on track och så vidare oövervinnerligt!
Och du behöver inte sitta och idiotförklara folk som tror på alternativbehandlingar TACK!!!:evil:
Acceptera istället att folk tycker olika här i världen
Här sitter jag med en rätt så stor erfarenhet och kunskap om just alternativ behandling så ist för att sitta och idiotförklara en kan man kanske lära sig ett och annat.Och man skall inte vara så trångsynt utan vidöppen för nya metoder och är man sjuk är ialalfall jag villig att pröva allt innan jag spyr galla över nått jag inte ens prövat!!!
Och förlååååt om jag svarade på ett 3 år gammalt inlägg men jag tyckte den var så bra att jag svarade endå på den för att det kan vara någon som IDAG har samma fråga.
Men som inte vågar ställa samma fråga eftersom man då av vissa här får uppslängt i nyllet att SÖÖÖÖK!:p24 februari, 2010 at 22:17 #328279Anonym anvandareMemberMartin Löwgren wrote:Lägg då fram ett tiotal accepterade vetenskapliga studier på att magnetbehandling, akupunktur och laserbehandling har bevisad effekt vid problem med rörelseapparaten.Vad du tror får stå för dig men du kan inte sitta och ge tips på behandlingar bara för att du anser de fungera.
Eller, om man inte orkar/kan leta artiklar, kan jag rekommendera att läsa boken Trick or Treatment? (Salvekvick och Kvacksalveri, på svenska). Trevlig läsning, men också en relevant och vetenskaplig avhyvling av akupunktur, homeopati, stora delar av kiropraktiken:emo-thumb
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.