svullen slemsäck…

Home Forums Skador och rehabilitering svullen slemsäck…

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

någon som vet hur man kan påskynda läkningen av en svullen slemsäck i knät? tacksam för alla tips och råd!:(

Vilken slemsäck är det?

höger knä…

Kan rekomendera akupunktur, min slemsäck var bra på under 2 månader…

Ans wrote:
    Kan rekomendera akupunktur, min slemsäck var bra på under 2 månader…

de är jonny.v som skriver…!

okej då sak ja testa det, kunde du köra knäböj, benpress och sånt efter det?

John Jesse wrote:
    höger knä…

Det finns flera olika slemsäckar kring knät. Vet du vilken det är? Har du varit hos läkare?

ja har varit hos en massör och fått stå på en vibbrerande platta i olika övningar för att bättra på blodcirkulationen. Men ja ska nog besöka en riktig idrottsläkare med tror ja!

talar ni om mig???

jonny.v wrote:
    ja har varit hos en massör och fått stå på en vibbrerande platta i olika övningar för att bättra på blodcirkulationen. Men ja ska nog besöka en riktig idrottsläkare med tror ja!

Det vanligaste är att man aspirerar överflödig vätska från slemsäcken och sedan injicerar kortison. Jag känner inte till någon annan behandling som har någon effekt.

Jag har svullen slemsäck i armbågen. Ser ju sådär snyggt ut.
    Men var hos läkare med den. Han ville inte tömma den.
    Men fick tabletter och att jag skulle köra med voltarensalva tills det försvann.

Kortison i knät är inget jag rekommenderar. Kortison ”äter” upp det mesta. Iofs är läkaren duktig och prickar in slemsäcken så kanske. Men jag skulle inte ta risken. Risken att någon sena eller dyl blir försvagad är för stor.

Grumba wrote:
    Kortison i knät är inget jag rekommenderar. Kortison ”äter” upp det mesta. Iofs är läkaren duktig och prickar in slemsäcken så kanske. Men jag skulle inte ta risken. Risken att någon sena eller dyl blir försvagad är för stor.

Kortisoninjektion in i själva leden gör man vid t.ex artrit. En aggressiv artrit kan destruera en led på så lite som 9 månader så att inte behandla med kortison i de fallen är fullständigt vansinnigt. Men nu handlade det inte om leden utan om en slemsäck och då är kortison det effektivaste såvitt jag vet, och riskerna är minimala såvida inte läkaren är fullständigt inkompetent. När det är en viktbärande led är man lite extra försiktigt och ordinerar ibland avlastning en vecka eller två (som t.ex vid infiltration av hälsenan). Det finns så många vandringssägner och myter om kortison så det är inte konstigt att folk blir mörkrädda.

Haskan wrote:
    Kortisoninjektion in i själva leden gör man vid t.ex artrit. En aggressiv artrit kan destruera en led på så lite som 9 månader så att inte behandla med kortison i de fallen är fullständigt vansinnigt. Men nu handlade det inte om leden utan om en slemsäck och då är kortison det effektivaste såvitt jag vet, och riskerna är minimala såvida inte läkaren är fullständigt inkompetent. När det är en viktbärande led är man lite extra försiktigt och ordinerar ibland avlastning en vecka eller två (som t.ex vid infiltration av hälsenan). Det finns så många vandringssägner och myter om kortison så det är inte konstigt att folk blir mörkrädda.

Se där ja. Man lär sig nått nytt varje dag :)
    E som du säger mest i samband med hälsenor som jag hört detta.

Grumba wrote:
    Se där ja. Man lär sig nått nytt varje dag :)
    E som du säger mest i samband med hälsenor som jag hört detta.

Vissa läkare har klantat sig rejält när de försökt behandla hälsenor med kortison. Injicerar man rätt in i senan blir det bara mos av den och den ryker då lätt av. Man ska infiltrera kortisonet runt om senan och sedan ska patienten inte belasta den överhuvudtaget på två veckor (man får gå med kryckkäppar).

Haskan wrote:
    Vissa läkare har klantat sig rejält när de försökt behandla hälsenor med kortison. Injicerar man rätt in i senan blir det bara mos av den och den ryker då lätt av. Man ska infiltrera kortisonet runt om senan och sedan ska patienten inte belasta den överhuvudtaget på två veckor (man får gå med kryckkäppar).

Jo tack, jag har sett några hälsenor gå av genom åren.
    Ingen skön syn (eller skönt ljud heller för den delen)
    Jag har tom hört enda upp till 6 veckor. Men det kanske är den tiden det tar tills man kan köra fullt?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.