Tennisarmbåge

Home Forums Skador och rehabilitering Tennisarmbåge

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag har haft smärta i armbågen sedan Januari, och för två veckor sedan blev jag sjukskriven pga tennisarmbåge, och fick antiinflammarorisk medicin.
    Nu har det gått tio dar och smärtan är kvar – känns som en nerv i kläm i själva muskelfästet.Ingen smärta vid typ bicepscurl – men däremot när jag sträcker ut arm från mej m handflata mot golvet.
    Nu är det cortisonspruta som gäller, säger doktorn.
    Problemet med det är jag jag tycker mej minnas att jag läst ngnstanns att om det är en muskelskada så blir det värre av cortison.

Finns det ngn som vet ngt om detta,kan ge tips om vad jag skall göra eller helt enkelt bara vill vara lite supportiv ( pengar funkar!) så skulle jag uppskatta det.

Gå till en kiropraktor.
    Bör kunna hjälpa dig med diagnos, bandling och rehab.

Jag fick en inflammation i mitt tricepsfäste som fäster längst ut på armbågen. Jag tog två kortisonsprutor, med ett par månaders mellanrum, som sista utväg plus voltaren eftersom inget annat hjälpte. Det tog ytterligare 6-12 månader efter det som det var helt bra.

Prova och gå till nån fysioterapeut eller nån motsvarande först och prova med akupunktur. Jag gjorde det först men det hjälpte inte på mig.

Alltså varför gå och ta kortison när det kanske gå att bota på annat sätt?? Har du testat att töja underarms musklerna försiktigt varja morgon och kväll i ett par veckor? Exentrisk träning för underarmen? mm…. Mvh Rigge lev livet… Kortison kan vara en hjälp men det finns andra alternativ…

Som jag skrev så var det sista utvägen för mig.

För mig hjälpte varken genomblödningsträning, excentrisk träning, stretching, el- eller akupunkturbehandling.

Det ska man givetvis pröva först men om inget av det hjälper så kan kortison vara något att testa som en hjälp på vägen.

Tack för svar.Jag har besökt kiropraktiker,naprapat,idrottsmassör och läkare.
    Första besöket redan andra dag av smärta,sedan var jag dock tvungen att arbeta nio dar på raken med tungt köksarbete.Det var mitt första misstag.
    Cortisonspruta känns som att det skulle bli mitt andra misstag.. ?
    jag är inte förtjust i att skaffa mej erfarenhet genom att göra misstag.
    Jag inser nu att en tennisarmbåge anses läka ut på ett-två år.
    Kör därför m lätt träning för att öka blodgenomströmmning och i övrigt stretch och gelbehandling.
    tycker att det börjar bli fullt uthärdligt redan.

SheeBa wrote:
    .
    Kör därför m lätt träning för att öka blodgenomströmmning och i övrigt stretch och gelbehandling.
    tycker att det börjar bli fullt uthärdligt redan.

Smart..:emo-thumb

Smart är jag väl inte – men jävligt skeptiskt mot i:e tränande läkare som ska bedömma beh. och rehab.tr. av träningsskador.

Idag är det ont som fan så jag skulle kunna tänka mej massor av roliga varianter av sprutor… :p Men vad som avgjorde mitt beslut att stå ut, var samatal med två sköterskor med varsin tennisarmbåge som sa ALDRIG cortison i deras armbågar.
    Cortisonet gör bindväven i muskelfästet så skör att risken för mera problem är större än vinsten vid en dyl. beh.

Så så får det bli för mej med.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.