tennisarmbåge

Home Forums Skador och rehabilitering tennisarmbåge

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

ajaj!
    jag har drabbats av tennisarmbåge! någon som har något tips för hur jag ska bli av med detta elände?
    just nu stretchar jag, har ett speciellt värmeskydd,voltaren salva samt går runt och gnäller. (det känns bättre då ::o:)

Drar också omkring med tennisarmbåge, två stycken.
    Fick råd från läkare en gång om att använda just Voltarensalva, värme och akupunktur. Man skulle se till att öka blodgenomströmningen i armbågen.
    Då det inte hjälpte fick jag en 20-dagars kur med Diklofenak. Det enda som hände då var att magen blev helrisig. Mitt förslag till henne var att få en spruta med Cortison men det avslogs som ”Det där med sprutor tycker jag inte om….”.
    Har äntligen fått tag på en vettig läkare som inte har den åsikten utan har bokat tid åt mig nu i veckan hos en annan läkare. Förhoppningsvis får jag spruta i den ena armbågen då.
    Ska väl tilläggas att jag haft de här problemen i många år. Kan vara därför jag inte fick någon hjälp av Diklofenaken.
    Lycka till!

tack för svaret! jag har bara haft ont i nån vecka! bara att härda ut då!

Skruttis wrote:
    Drar också omkring med tennisarmbåge, två stycken.
    Fick råd från läkare en gång om att använda just Voltarensalva, värme och akupunktur. Man skulle se till att öka blodgenomströmningen i armbågen.
    Då det inte hjälpte fick jag en 20-dagars kur med Diklofenak. Det enda som hände då var att magen blev helrisig. Mitt förslag till henne var att få en spruta med Cortison men det avslogs som ”Det där med sprutor tycker jag inte om….”.
    Har äntligen fått tag på en vettig läkare som inte har den åsikten utan har bokat tid åt mig nu i veckan hos en annan läkare. Förhoppningsvis får jag spruta i den ena armbågen då.
    Ska väl tilläggas att jag haft de här problemen i många år. Kan vara därför jag inte fick någon hjälp av Diklofenaken.
    Lycka till!

hur gick det ?blev det bättre?
    mvh jimmy

Fick Cortisonspruta i vänster armbåge i torsdags med order om att hålla mig lugn några dagar. Ska också ta kontakt med sjukgymnast för akupunktur och stretchningsövningar. Ska också fortsätta med att smörja och hålla varmt.
    Än så länge har jag ganska ont i vänstra och lite mindre i högra (som jag inte haft problem med lika länge) så det är ingen förbättring ännu.
    Läkaren sa iofs att det är normalt att få ondare en tid och jag dessutom får vara beredd på att ev få mer Cortison om någon månad. Det krasade ganska friskt när han körde runt med nålen i armbågen.
    Får skylla mig själv när jag inte sökt för det här för flera år sedan.
    Tack för att du frågade, men nej det är inte bättre än.
    Mvh Skruttis

Dessa kortisonsprutor.. tycker det är bra att många läkare börjat bli lite försiktiga med dom! Iaf, excentrisk LÄTT träning är också något som brukar hjälpa. Men om du fått kortison nu så ta dte lugnt, ta upp det med excentrisk träning med sjukgymnasten du träffar isf. Man brukar börja med att köra med kanske 0,5 kg som man kan öka på eftersom. Bara att ta en ½l flaska och fylla upp med lite vatten. Övningen utförs på så sätt att du sitter med handen utanför en bordskant med handryggen uppåt. När handen lyfts upp görs detta utan vikt eller med hjälp av andra handen, sedan går du ner långsamt och jobbar excentriskt. Men som sagt, en sjukgymnast kan instruera dig i detta.
    /jenny

Tack för tipset Jenny.
    Antar att det kommer att dröja några veckor innan jag får tag på en sjukgymnast så jag passar på att fråga dig istället.
    Om jag nu ska ta det så extremt försiktigt med träningen så vad åstadkommer jag för skada bara genom att hålla på med ”normalt” hushållsarbete?
    Släpa på tvättkorgar, dammsugare och liknande är ju betydligt tyngre än 0,5 kg. Är jag tvungen till att låta bli det också och i så fall hur länge? Tills smärtan försvinner helt eller några dagar?
    Får jag sämre effekt av cortison, sjukgymnastik o s v om jag fortsätter bråka med armbågen under tiden eller är det bara för att man ska slippa ha onödigt ont eller fortsätter jag att bygga på inflammationen?
    Ja jag vet att jag skulle tagit upp detta med läkaren men en del frågor blev tyvärr bortglömda. Därför tacksam för alla åsikter.
    Mvh Skruttis

nu har det gått en vecka och jag har:

:) stretchat som en galning
    :) tränat lätt excentrisk träning (tex knyta näven och pressa upp mot bordskivan)
    :) smörjt med voltaren salva minst 4ggr/dag
    :) haft på mej ett vulkan skydd för tennisarmbåge (stöd o värme)
    samt att min snälle kille har masserat min arm framför tv:n.
    ökat omega-3 intaget.

Tack för alla tips! och lycka till ni andra!

Skruttis wrote:
    Fick Cortisonspruta i vänster armbåge i torsdags med order om att hålla mig lugn några dagar. Ska också ta kontakt med sjukgymnast för akupunktur och stretchningsövningar. Ska också fortsätta med att smörja och hålla varmt.
    Än så länge har jag ganska ont i vänstra och lite mindre i högra (som jag inte haft problem med lika länge) så det är ingen förbättring ännu.
    Läkaren sa iofs att det är normalt att få ondare en tid och jag dessutom får vara beredd på att ev få mer Cortison om någon månad. Det krasade ganska friskt när han körde runt med nålen i armbågen.
    Får skylla mig själv när jag inte sökt för det här för flera år sedan.
    Tack för att du frågade, men nej det är inte bättre än.
    Mvh Skruttis

ok ja jag hoppas du blir bättre :)
    det är ju inte kul när man har problem med armbågarna

Skruttis wrote:
    Tack för tipset Jenny.
    Antar att det kommer att dröja några veckor innan jag får tag på en sjukgymnast så jag passar på att fråga dig istället.
    Om jag nu ska ta det så extremt försiktigt med träningen så vad åstadkommer jag för skada bara genom att hålla på med ”normalt” hushållsarbete?
    Släpa på tvättkorgar, dammsugare och liknande är ju betydligt tyngre än 0,5 kg. Är jag tvungen till att låta bli det också och i så fall hur länge? Tills smärtan försvinner helt eller några dagar?
    Får jag sämre effekt av cortison, sjukgymnastik o s v om jag fortsätter bråka med armbågen under tiden eller är det bara för att man ska slippa ha onödigt ont eller fortsätter jag att bygga på inflammationen?
    Ja jag vet att jag skulle tagit upp detta med läkaren men en del frågor blev tyvärr bortglömda. Därför tacksam för alla åsikter.
    Mvh Skruttis

Det som tigr skrev tycker jag är precis det man ska testa innan man sprutar med cortison. Rent generellt är det som gäller vid inflammation att du ska låta det vila och undvika alla rörelser som provocerar smärtan, det måste få tid att läka. Får du inte mer ont av att dammsuga, så städa på =) Jag missförstod och trodde att du redan fått cortison, därför jag tyckte du skulle avvakta med excentrisk träning för jag är osäker på vilka rekommendationer som brukar ges efter kortisonspruta. Men eftersom du inte fått det än, så prova konservativa metoder som dom tigr skrev, excentrisk träning med flaska.
    Jag skulle rekommendera att töja 30 sek, upprepa 3-5 ggr ( sitt med handen utanför bordskanten med handryggen upp, pressa handen ”in mot bordet”)
    Antal repetitioner med flaska ca 15-20 och att du testar med ca 5-7 dl vatten först och ökar 1 dl/vecka. Men kontakta en sjukgymnast, alltid svårt att ge rekommendationer utan att ha träffat dig!
    /jenny

hmm jag antar att jag också har denna ”Tennisarmbåge” , det gör ont när jag kör triceps hantelpress bakom nacken! Kan det vara farligt att gå runt med dedär utan att göra något åt det? För det stör mig inte så mycket, jag kan ju köra på fast det gör ont!

Vill bara påpeka att tennisarmbåge inte beror på inflamation.

Rufus wrote:
    Vill bara påpeka att tennisarmbåge inte beror på inflamation.

Nej det har du ju helt rätt i, man slänger sig fortfarande med begreppet för mkt, även om det är en inflammation i den inledande fasen..

jenny_sg wrote:
    Det som tigr skrev tycker jag är precis det man ska testa innan man sprutar med cortison. Rent generellt är det som gäller vid inflammation att du ska låta det vila och undvika alla rörelser som provocerar smärtan, det måste få tid att läka. Får du inte mer ont av att dammsuga, så städa på =) Jag missförstod och trodde att du redan fått cortison, därför jag tyckte du skulle avvakta med excentrisk träning för jag är osäker på vilka rekommendationer som brukar ges efter kortisonspruta. Men eftersom du inte fått det än, så prova konservativa metoder som dom tigr skrev, excentrisk träning med flaska.
    Jag skulle rekommendera att töja 30 sek, upprepa 3-5 ggr ( sitt med handen utanför bordskanten med handryggen upp, pressa handen ”in mot bordet”)
    Antal repetitioner med flaska ca 15-20 och att du testar med ca 5-7 dl vatten först och ökar 1 dl/vecka. Men kontakta en sjukgymnast, alltid svårt att ge rekommendationer utan att ha träffat dig!
    /jenny

Hej igen!
    Nej då du missförstod mig inte. Jag har fått Cortisonspruta i den vänstra armbågen för några dagar sedan. Inte i den högra då de av princip aldrig ger i båda på samma gång.
    Jag fick inte många rekommendationer förutom värme, salva och träffa sjukgymnast för akupunktur och stretchning.
    Eftersom jag haft det här i många år så har jag sedan tidigare provat i perioder med salva, värme, ätit Ipren och varit ifrån all styrketräning i upp till ett år i sträck.
    Jag fick även en 20-dagars kur med Diklofenak för någon månad sedan. Ingenting av detta har hjälpt det minsta.
    Jag har tagit kontakt med sjukgymnastiken och väntar på ett svar och en tid men jag misstänker att det kommer att dröja, därför undrade jag om du visste något mer om vad jag ska göra nu.
    Kan ju i alla fall prova excentrisk träning med höger arm då den är obehandlad.
    Tack igen för råd!
    Mvh Skruttis

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.