Tips på att hålla sig skadefri

Home Forums Skador och rehabilitering Tips på att hålla sig skadefri

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej allihopa, mitt första inlägg i forumet. :up:

För ungefär ett år sedan började jag satsa på att öka i muskelmassa. Läste en hel del om olika träningstyper och filosofier men fastnade för Max-OT, vilket har funkat jäkligt bra. Har ökat mer detta året (både muskler och vikter) än de 3 åren innan sammanlagt. Sedan två månader tillbaka har jag dock börjat få problem med axlar (förmodligen rotatorcuffen), handleder och händer. Senaste två veckorna så har jag fått vila då jag har fått ont i handen(precis innanför tummen i handflatan). Hittar ingen enskild punkt men det blixtrar till av smärta när jag tar i med den.

1: Så frågan är, kan jag köra igång så smått och hoppas att det ger med sig eller är det här en sån sak som måste läka ut helt innan man börjar igen?

2:Är det en god idé att skaffa handledsremmar eller byggs styrkan upp i händer och handleder med tiden?

3: Några tips på övningar så man kan stärka axlar, handleder, händer så att man kan hålla sig skadefri?

Funderar på om det kan vara tecken på överträning eftersom allt detta kommer på samma gång. Har ju ökat t.ex. marklyft med 100% på 10 månader (dock var jag otroligt klen innan).

Tacksam för all hjälp, inser också att det kan vara att jag helt enkelt gör någon övning fel, men då borde det nästan ha visat sig tidigare.

Har själv haft mkt problem med rotatorcuffen o vet att de e drygt som bara den!

1 Vila först tills du känner att du har lite/ingen smärta kvar, och börja bygga upp med lätta vikter och strika rörelser, du kan ju prova att köra igång tidigare också, men gör det för ont är det vila som gäller

2, Vore jag du skulle jag haft handledsremmar nu ett tag i början av din ”rehab” träning, För har du handlesproblemen länge är det ju synd att resten av träningen ska lida

3, som jag sa innan, lätta vikter som fan (iaf för rotatorcuffen) och så strika rörelser!:)

Tack för tipsen! Axeln håller på att bli bättre nu, lite smärta i vissa lägen så jag tänkte köra igång ganska snart igen. Införskaffa ett par handledsremmar när tillfälle ges också.

Två frågor, ”lätta vikter” hur många % av max är det? Strikta rörelser innebär att att var extra noggrann och långsam? Eller är det nått annat man ska tänka på med strikta rörelser?

Håller på att bli tokig av att inte få träna ordentligt. Vila sig i form funkar bara till viss del. ;)

Vid skador av rotatorcuffen snackar vi vikter på kanske 10-20 % av 1 rm, så kör då jag iaf, sen att köra både nogrant och långsamt:up:

Tack! Tänkte jag skulle ge en uppdatering på läget. Körde första passet på tvåveckor igår. Gick bra körde biceps, triceps och lite typiska rotatorcuff övningar. Var superskönt att komma igång igen. Körde 40% av 1rm men kanske skulle gå ner lite till som sagt va. Det konstiga som hände var när jag körde kettlebell rotationer, så knäckte det till i handleden som jag har haft ont i, så hade jag inte ont längre. Kändes som att det som att slå på tvn och hoppas den funkar bättre. Så helt plötsligt sp fixade sig handleden och handen. Så nu är det ”bara” axelskadan kvar och idag känns det bättre än innan passet. Hur länge ska man köra lite lugnare innan man gradvis kör igång som vanligt?

Ta det riktigt lugnt med axlarna! Kan bli ett större helvete.

max ot är ett program som sliter mycket på kroppen… börjar det göra ont så säger kroppen att det är dax att köra ett annat program ett tag sedan kan du köra max ot igen…

har också kört max ot med bra resultat å vet att det är svårt att sluta när man ökar så bra som man faktiskt gör…

men det är alltid bra för tillväxten att byta upplägg och inte köra samma för länge

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.