Tips & Trix för att bli av med en förkylning snabbare ?

Home Forums Skador och rehabilitering Tips & Trix för att bli av med en förkylning snabbare ?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Som rubriken lyder, tkr det kan vara bra att samla ihop olika tips & trix hur man fortare blir frisk under en förkylning, halsont mm, och framför allt, hur man gör för att inte bli sjuk..

Skriv era tips & trix ?:)

Värme
    Vila
    Vätska
    Varsamhet

Värme: kyl inte ner dig i onödan. Det tar energi att hålla värmen, energi som kroppen behöver för att bekämpa infektionen. Bli heller inte för varm, men det säger sig ju självt…
    Vila: mycket viktigt, av samma skäl som ovan. Gå inte till jobbet om du inte måste, man får knappast nåt vettigt gjort i alla fall, är sjuk längre tid och riskerar smitta ner alla andra…
    Vätska: Kroppen behöver mera vätska och lite mera energi när den är sjuk.
    Varsamhet: lite överflödigt ord, men det blir sån fin allitteration…

För att inte bli sjuk: god handhygien! Tvål och vatten. Undvik att klia dig i ögonen eller stoppa fingrarna i munnen. Förkylningsvirus är en kontaktsmitta. Håll dig på armlängds avstånd från smittade personer, det räcker.

För att dämpa symptomen: röd solhatt fungerar lindrande och kanske till och med förkortar sjuktiden med några dar. Esberitox tycker jag funkar ganska bra. Man får mycket mindre ont i halsen i alla fall. Honung är lenande och har en viss liten anti-viral effekt sägs det – aldrig fel att pröva, det skadar i varje fall inte.

Även vitlök och salvia sägs ha en anti-viral effekt. Rör ihop honung, färsk vitlök och färsk salvia och koka té på det! Det är kanske inte så gott, men det gör gott…

C-vitamin går det många bud om. Det senaste jag hört är att det är verkningslöst mot förkylningar. Även ingefära, kamomill, johannesört mfl sägs lindra symptomen… men jag vet inte. Och tänk på att johannesört kan påverka kraftigt effekten av andra läkemedel!

Prosit på er från blivande omvårdnadsexperten
    Oskar

Tack för det tipset Bob :) var på vårdcentralen idag, som tur var va det ej någon körtelfeber eller nått liknande, så, jag är lite lättad :)

L-glutamin tycker jag funkar mot att bli sjuk när man tränar hårt! :) Tror inte det är något placebo heller då jag hört att det ska hjälpa!

kiRRe wrote:
    L-glutamin tycker jag funkar mot att bli sjuk när man tränar hårt! :) Tror inte det är något placebo heller då jag hört att det ska hjälpa!

Ja, det biter på virusen det.

Glutamin är så´nt man ger till brännskadade och cancersjuka. Och då ger man det IV. Då har det effekt. Men mot en vanlig bonna-förkylning? I think not…

Glutamin verkar inte vara något som är nödvändigt till någonting gällande en vanlig ”gymmare”, enligt vad jag har läst om det.

// T-Paj..

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.