Home › Forums › Skador och rehabilitering › Tips/åsikter knäböj teknik (film på mitt utförande!)
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 oktober, 2009 at 23:01 #60960Anonym anvandareMember6 oktober, 2009 at 23:01 #381612Anonym anvandareMember
Tja sötisar. Är lite osäker på min teknik angående knäböj. Känner faktiskt att jag böjjer lite på ryggen på uppvägen och att jag har svårt att hålla den helt rak när jag är längst nere. Jag känner dock ingen smärta utan mitt buktryck håller ryggen i ”schack” utan nå större sviktningar.
Nån som kan bedöma böjjen och ge tips är mycket välkommet:)
Tack på förhand allihopa!
P.S sorry om det finns nån videotråd eller liknande. Sökte lite ytligt.. hittade inget.
Knäböj 110kg/5rep(tror det är första set) –
[http://www.youtube.com/watch?v=-PbzTE-MQaA]
6 oktober, 2009 at 23:16 #381613Anonym anvandareMemberTycker det ser ut som att du har en bra teknik!
Använder du dig inte av bälte? Bälte kan ju avbelasta ryggen något då du kör lite tyngre träning.
Om du upplever att du ”fäller” framåt med överkroppen när du kör knäböj så kan jag råda dig att börja variera med att få in frontböj i din benträning, om du inte redan har det.Den övningen gör det också möjligt att gå djupare än vid taditionell knäböj och kan på så sätt göra dig starkare och ”stabilare” i bottenläget.
Dessutom så upplever jag att den motverkat att jag ”fäller” överkroppen när jag kör vanliga böjjar, vilket jag gjorde innan.Hur som helst tycker du ser ut att ha en bra teknink!
Bara fortsätta fightas med vikterna :up:6 oktober, 2009 at 23:33 #381614Anonym anvandareMemberBudak wrote:Tycker det ser ut som att du har en bra teknik!
Använder du dig inte av bälte? Bälte kan ju avbelasta ryggen något då du kör lite tyngre träning.
Om du upplever att du ”fäller” framåt med överkroppen när du kör knäböj så kan jag råda dig att börja variera med att få in frontböj i din benträning, om du inte redan har det.Den övningen gör det också möjligt att gå djupare än vid taditionell knäböj och kan på så sätt göra dig starkare och ”stabilare” i bottenläget.
Dessutom så upplever jag att den motverkat att jag ”fäller” överkroppen när jag kör vanliga böjjar, vilket jag gjorde innan.Hur som helst tycker du ser ut att ha en bra teknink!
Bara fortsätta fightas med vikterna :up:Tack så hemskt mkt för det snabba svaret!
Använder aldrig bälte. Har testat, tycker dock inte det hjälper mkt. Men ska nog användas ändå när jag kommer till lite högre vikter.
Har nyligt börjat med frontböjen, vilket jag märkt att jag ökat i rätt snabbt. Har ökat lite i vanliga böjjen också, kan ju, som du säger, ha med det att göra!
Okej, du tycker det alltså! Ska göras!
6 oktober, 2009 at 23:42 #381615Anonym anvandareMemberMochrashad wrote:Tack så hemskt mkt för det snabba svaret!Använder aldrig bälte. Har testat, tycker dock inte det hjälper mkt. Men ska nog användas ändå när jag kommer till lite högre vikter.
Har nyligt börjat med frontböjen, vilket jag märkt att jag ökat i rätt snabbt. Har ökat lite i vanliga böjjen också, kan ju, som du säger, ha med det att göra!
Okej, du tycker det alltså! Ska göras!
Okej det låter bra! Personligen använder jag också bälte väldigt sällan då jag tycker det är bättre att öva upp sin bål/bukstyrka.
Men precis som du säger är det ju en fördel om man ska gå lite tyngre, utforska vikter man inte är van vid osv.Frontböj är kanon! Forsätt med dem så ska du se att både tekniken och styrkan kommer öka avsevärt.
Ha d gott!
7 oktober, 2009 at 10:01 #381616Anonym anvandareMemberJag tycker också att det ser fint ut. På sista reppet blir du inte riktigt klar med buktrycket innan du påbörjar böjen som det ser ut/låter, så det kan göra att du upplever att du är vekare på mitten än du är. Jag tycker dock inte att du behöver ändra teknik alls. Bra att du kör utan bälte så mycket du kan också.
12 oktober, 2009 at 19:53 #381617Anonym anvandareMemberJag skulle vilja se en film bakifrån också. Hopplöst att avgöra bra teknik i böj om man inte kan se ”runt” hela objektet (sidan och bakifrån). Fanns inte så mycket att klaga på från sidovyn tycker jag. Däremot såg det lite misstänkt ut vad gäller benen/knäna. Fick en känsla av att knäna inte rör sig över och i samma riktning som fötterna pekar?
En annan sak som inte rör tekniken är skorna som såg misstänkt likt joggingskor. Stabila skor med platt sula är att föredra.
12 oktober, 2009 at 20:09 #381618Anonym anvandareMemberDougHepburn wrote:En annan sak som inte rör tekniken är skorna som såg misstänkt likt joggingskor. Stabila skor med platt sula är att föredra.Eller barfota!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.