Toksmärta i axeln! Impingement?

Home Forums Skador och rehabilitering Toksmärta i axeln! Impingement?

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Hoppas det finns någon här som kan ge lite kloka råd:what:

Jag tränade rygg och baksida axlar i lördags. Jag kör inte specielt hårt nuförtiden, men av någon orsak fick jag ont på baksidan av ena axeln på söndag kväll.

På måndag kväll hade smärtan spridit sig till hela axeln och varje liten rörelse med armen var smärtsam.

Igår tisdag började det bli rejält smärtsamt att gå;) Armens egen tyngd ger smärtsam belastning i axeln. Är svårt att sova.. inte många sovställningar som blir någorlunda ok.

Jag ringde till vårdcentralen och fick en snabb tid hos allmänläkare, han tror att jag har ”kraftig” Impingement. Fick Paraflex och Naproxen utskrivet. Han ville egentligen injicera kortison också men lät bli. Jag har hört att det inte är bra för kroppsvävnaderna i axeln, specielt olämpligt för ”idrottsmän”. Vad anser ni om kortison:what:

Skall till en sjukgymnast nu men vill gärna ha råd om lämpliga övningar från Er därutöver! Många så kallade experter har ju inte så mycket på fötterna som man skulle kunna hoppas.. se bara på hur stor andel av instruktörer på gym som inte har riktig koll:yikes:

Hjälp mig gärna med tips:)

Besöket hos sjukgymnasten gav varken från eller till. Det både han och läkaren anser att jag skall göra är att med framåtböjd överkropp pendla med armen på den sjuka sidan. Därefter sträcka armen uppåt. Lätt träning med inåt, respektive utåtrotation, överarmen intill kroppen, underarmen horisontell.

Någon ordentlig undersökning för att verifiera diagnosen gjordes egentligen inte av sjukgymnasten:( Det hela kändes slarvigt och som ett hastverk, ”skott från höften”

Fick inget förtroende för vederbörande:evil:

Cappucino wrote:
    Besöket hos sjukgymnasten gav varken från eller till. Det både han och läkaren anser att jag skall göra är att med framåtböjd överkropp pendla med armen på den sjuka sidan. Därefter sträcka armen uppåt. Lätt träning med inåt, respektive utåtrotation, överarmen intill kroppen, underarmen horisontell.

Någon ordentlig undersökning för att verifiera diagnosen gjordes egentligen inte av sjukgymnasten:( Det hela kändes slarvigt och som ett hastverk, ”skott från höften”

Fick inget förtroende för vederbörande:evil:

tycker du bör ge sjukgymnastiken en god chans innnan du går vidare.
    tyckte likadans som du när jag fick min axel skada och var hoss sjukgymnasten, har körtrehab 3 månader med bra resultat och jag har 3 månader kvar utav rehab träningen..

gorgi wrote:
    tycker du bör ge sjukgymnastiken en god chans innnan du går vidare.
    tyckte likadans som du när jag fick min axel skada och var hoss sjukgymnasten, har körtrehab 3 månader med bra resultat och jag har 3 månader kvar utav rehab träningen..
    Martin Löwgren wrote:
    Byt då sjukgymnast eller testa Naprapat/Kiropraktor.

Mvh

Bra att du fått hjälp av sjukgymnastiken, hur lång tid tog det innan du kände att effekten/vändningen kom.. att du blev bättre och bättre?

Absolut tänker jag köra på med rehabträning, men inget är inplanerat med sjukgymnasten

Martin Löwgren wrote:

Mvh

Hej Martin! Ser att du är naprapat! Har du någon uppfattning om hurvida det är vanligt att impingement startar med smärta i baksidan av axeln för att sedan sprida sig?

Kikade på sidan du har länk till, intressant det du skriver:up:

”Har man en välutvecklad skuldermuskulatur (M. deltoideus, M. Teres major med flera) samtidigt som man kanske har en liten förträningning i själva leden så kan träning av rotatorcuffen göra leden ännu trängre och förvärra problemen. De som styrketränar (balanserad träning av framsida som baksida) har nästan alla en bra rotatorcuffsmuskulatur utan att specifikt träna den.”

Även om jag inte tränar lika mycket numera så är en hel del muskelmassa bevarad (väger 110kg) Jag har alltid tränat baksidan av axeln minst lika nogsamt som framsidan, så frågan är om jag kanske skall undvika specialträning för just muskelstärkning av rotatorcuffen och fokusera på rörlighetsövningar? :

Martin Löwgren wrote:

Mvh

Ja Martin, så blidde det

Efter en natt med blott ett par timmars sömn gav jag mig ut på jakt efter en ny sjukgymnast

Fick en snabb tid på nytt ställe, den här gången blev det en mer omsorgsfullt genomförd undersökning:)

Utlåtandet där här gången är: Trolig ledkapselinflammation eftersom smärtan är mångfaciterad, samt att axeln inte är så beröringskänslig

Lite frustrerande att det är så svårt att sätta SÄKER diagnos?

Skall köra med elektroder på muskeln 3X30 minuter per dag och rörlighetövningen ”pendling med arm” 3-5 gånger per dag

Någon som vill delge lite info om diagnosen ledkapselinflammation:what:

Cappucino wrote:
    På måndag kväll hade smärtan spridit sig till hela axeln och varje liten rörelse med armen var smärtsam.

Igår tisdag började det bli rejält smärtsamt att gå;) Armens egen tyngd ger smärtsam belastning i axeln. Är svårt att sova.. inte många sovställningar som blir någorlunda ok.

Din beskrivning pekar i mitt tycke på en retning av nervflätan ut till armen (plexus brachialis). Ovanstående symtom är mycket vanliga vid en kraftig retning av plexat. Anledningen till retningen är sannolikt en eller flera låsningar i ryggraden (som i sin tur retar en nervrot/nervrötterna). Troliga nivåer är C5-T2 varifrån nervflätan bildas.

Med andra ord så behöver man först återställa rörligheten i dessa (via hjälp av sjukgymnast/naprapat/kiropraktor) och sedan helst följa upp med nervmobilisering för de påverkade nerverna. Träningen får vänta något till smärtan avtar. Med korrekt behandling brukar inte problemet bli långvarigt.

Lycka till! :up:
    David

Martin Löwgren wrote:
    Underbart.

Det finns idioter inom sjukgymnastiken likväl som de finns idioter inom naprapatin. Väldigt beklagligt men så är det 8)

Ja, de har sin andel lite varstans:evil:

Men underbart när man väl möter engagerade människor:) Inte för att den andra(nya) sjukgymnasten var hundra på diagnosen men däremot verkade han påläst och bemödade sig att undersöka grundligt samt bollade även med kollega för att höra dennes åsikt:up: Prestigelöst skall det vara

Sjukgymnast wrote:
    Din beskrivning pekar i mitt tycke på en retning av nervflätan ut till armen (plexus brachialis). Ovanstående symtom är mycket vanliga vid en kraftig retning av plexat. Anledningen till retningen är sannolikt en eller flera låsningar i ryggraden (som i sin tur retar en nervrot/nervrötterna). Troliga nivåer är C5-T2 varifrån nervflätan bildas.

Med andra ord så behöver man först återställa rörligheten i dessa (via hjälp av sjukgymnast/naprapat/kiropraktor) och sedan helst följa upp med nervmobilisering för de påverkade nerverna. Träningen får vänta något till smärtan avtar. Med korrekt behandling brukar inte problemet bli långvarigt.

Lycka till! :up:
    David

Tack för ditt fylliga inlägg här:)

Provade att googla på ”plexus brachialis” men fann mest info om skador uppkomna vid födseln. Var kan jag finna mer relevant info tror du?

Cappucino wrote:
    Provade att googla på ”plexus brachialis” men fann mest info om skador uppkomna vid födseln.

Kan tänka mig det, det är den mest kända formen.

Cappucino wrote:
    Var kan jag finna mer relevant info tror du?

Jag har några pdf-dokument på min [http://www.neurodynamik.se/fmt.asp hemsida] där du kan läsa lite mer om den här typen av skador (mer generellt, inte plexat specifikt). De är huvudsakligen riktade mot professionella vårdgivare så jag är rädd att fikonspråksnivån är ganska hög… :yikes:

David

Har du testat med magneter? Har själv haft liknande problem i omgångar och varje gång har jag fått ner smärtan med hjälp av att tejpa fast en NIKKEN magnet på det onda stället. Får i gång cirkulation och självläkning.

kathabj wrote:
    Har du testat med magneter? Har själv haft liknande problem i omgångar och varje gång har jag fått ner smärtan med hjälp av att tejpa fast en NIKKEN magnet på det onda stället. Får i gång cirkulation och självläkning.

Tack för att du försöker hjälpa till

Nej har inte provat, men hur kan en magnet hjälpa cirkulation i kroppen?

En Inflammation i biceps och en del av underarmen har tillkommit efter att sjukgymnasten kollat rörelse- och kraftförmåga i olika vinklar, huden är rodnad och området ordentligt svullet:cry: I biceps ligger svullnaden djupt medans det i underarmen mest är delar av huden som är svullen.

Kan detta verkligen vara utav denna lilla ansträngning endast eller har uppkomsten ett samband med axeln:what: Eftersom att jag medicinerar naproxen för axeln är det lite extra skumt

Har fortfarande ont i axeln vid alla lägesförändringar av överarm, framåt, bakåt och sida.

Mycket begränsad rörelseförmåga i utåtrotation av underarm i 90grader mot överarm. Överarmen intill kroppen. Samt när man håller överarmen rätt ut åt sidan och roterar underarmen bakåt. Riktigt illa med rörelseomfånget här.. Jag brukade köra den rörelsen med hantlar för baksida axlar, utan problem:|

Dessutom kommer/når inte handen på den skadade sidan just högre på ryggen än till byxlinningen

PS: Har glömt nämna att jag hade en inflammation vid sidan om en nagel i ett finger när axelproblemet började. Utläkt nu sedan några dagar:) Kan inflammationer lätt spridas från en kroppsdel till en annan.. börjar bli lur på om det är vad jag råkat ut för:what:

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.