Träna HÖGRA sidan av ryggen

Home Forums Skador och rehabilitering Träna HÖGRA sidan av ryggen

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej, jag har gått med sned rygg i flera år, var nyligen till en napprapat som rätade ut den. Problemet nu är att jag har (och har haft länge) en jättestor ryggmuskel på min vänstra sida medans den högra knappt finns alls, detta som konsekvens av den felakatiga belastningen,

Nu vill jag träna ikapp den högra sidan så att jag ser symmetrisk ut och så att det blir en jämn och korrekt belastning,

men vad ska jag göra för övningar för att träna ryggmusklerna på ena sidan?

enormt tacksam för hjälp och tips

Kanske köra övningar för ryggen där du kan träna en sida åt gången? Vid tex hantelrodd så kör du tyngre/fler reps på den svaga sidan. Sittande rodd med ett handtag är ett annat exempel.

Karl Alfred wrote:
    Du bör låta den svaga sidan bestämma intensitet/volym på träningen och låta den starka stå tillbaks tills den svaga sidan har kommit ifatt i utvecklingen.
    Nu är man inte helt symmetrisk utan det finns en hel del större och mindre men normala variationer som man får leva med.

Okey, tack båda för tips,, för att belasta högra sidan av ryggen hårdare så bör jag ha tyngre vikt i vänster hand vid hantel-rodd?

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.