Träning av omaka par till ben?

Home Forums Skador och rehabilitering Träning av omaka par till ben?

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #51029
    #122726

    Tjenamoss!

    Jag är en snubbe på 35 år, och det är väl minst 20 år sedan jag var på ett gym sist, men helt nybörjare är man inte i alla fall. :)

    Ett av skälen till att jag nu ska gymma överhuvudtaget är mina barn som ska på simskola. Med två barn, som inte har simskola samtidigt, kommer jag at sitta i en simhall med tillhörande gym två timmar varje söndag… Och istället för att bara sitta och glo i taket tänkte jag att jag kan träna under tiden.

    Ett annat av skälen är att jag funderat ett tag på att börja träna, om inte annat så för att jämna till mina ben. Jag opererades för 30 år sedan i min vänstra höft, och har haltat sedan dess. När jag står så belastar jag höger ben med 80% och vänster med 20% (gissningsvis), och när jag går så haltar jag som sagt och tror att jag ”går mer” med höger ben och haltar mig fram på vänster. Svårt att förklara, men jag tror principen är förklarad i alla fall.

    Det har, givetvis, medfört att mitt högra ben är mycket starkare än mitt vänstra. Jag kan inte ens göra ett knäböj med vänster ben, utan att det högra måste hjälpa till och lyfta kroppen.

    Inte är jag särskilt vältränad heller, 180cm och 95 kilo, men med rätt mycket muskler naturligt ändå (jobbade som snickare tidigare i livet).

    Hursomhelst, så hade jag som sagt tänkt börja gymma, och dels träna armar och överkropp och jämna till benens muskler. Det känns på senare tid att vänster ben blivit svagare och svagare, och det är inte så kul.

    Men hur ska jag bete mig? Knäböj vill jag inte göra, för så måste jag joxa med lårben/höftleden. Och min ledkula är inte helt rund, så jag vill bespara den extra slitage, så får vi se om jag kan klara mig utan att byta höftled resten av livet.

    Sådana där apparater där man tränar fram- och baksidan av låren verkar helt rätt. Men ska jag bara träna vänster ben tills den ”kommit ikapp”, och mest slappa med höger?

    Eller ska jag träna med bägge benen, försöka ta i lika mycket med bägge benen och sedan sluta när vänster inte orkar med längre?

    Tänkte kombinera gymmandet på söndagar med att simma på onsdagar för lite allsidig kondition/träning för resten av kroppen, och för att få lite mer valuta för pengarna för mitt årskort. :)

    Eventuellt köper jag hantlar och kör med någon dag hemma istället för att åka till gymet (det är trots allt 30 minuters bilfärd enkel riktning till gymet).

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.