- This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Skador och rehabilitering › Träning efter bröstoperation
Hejsan!
Har för några månader sen genomgått en mer omfattande bröstoperation (rekonstruktion) och tar gärna emot tips på aktiviteter/övningar som inte belastar bröstmusklerna alltför mycket eller innebär snabba, ryckiga rörelser med överkroppen. Pulsträning är inga problem, men vill gärna komma fler än cykling och prommenader.
Läkaren rekommenderade att inte göra armhävningar de första 6 månaderna efter op. men att vanlig, lättare styrketräning var ok redan efter 4 veckor. Sen skulle jag öka allteftersom det kändes bra, dvs inga konkreta restriktioner.
Ett implantat har lagds under bröstmuskeln vilket har gett min axel en kraftig frammåtroration. Finns det någon övning som avhjälper detta?
Jättetacksam för alla tips jag kan få
Mvh Helena
Man vill ju inte ge rekommendationer här som kan innebära problem för dig alltså. Men du bör ju då rimligtvis undvika alla typer av pressar med armarna den första tiden. Har du framåtroterade axlar bör du köra roddövningar för ryggen samt någon övning för baksida axlar. I ditt fall skulle jag ha trott att du blev rekommenderad lite sjukgymnastik som rehab kanske, och då kunde ju sjukgymnasten ge dig bra övningar och visa utförande.
Sittande rodd i kabelmaskin och omvända flyes i kabelmaskin liggandes på rygg på en bänk hjälper dig att lösa framåtrotationen på sikt.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY