Träning och diabetes

Home Forums Skador och rehabilitering Träning och diabetes

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Hej alla glada!

En arbetskamrat till mig beskrev just något som verkar mycket märkligt.

Han har diabetes och tänkte att det skulle vara nyttigt att cykla till arbetet (13 kilometer). Efter frukost på ett glas osötad lättyoghurt. testade han blodsockret. 7,2… Glad i hågen trampade han iväg. När han kom till jobb duschade han och bytte om. Och kollade blodsockret. 10,1….

Borde inte bodsockernivåerna sjunka efter ett träningspass?

Energin från frukosten hade antagligen inte kommit ut i blodet då detta kan ta flera timmar efter att man ätit.

Blodsockret stiger kraftig varje morgon pga kortisolpåverkan. Vaknar jag med t.ex 2,1 i blodsocker (vilket hände i morse) så äter jag inget och en timma efter uppvaknande låg blodsockret på 11,2 mmol/l.

Min läkare har sagt åt mig att trycka i mig insulin direkt på morgonen även fast jag inte äter något eller ligger lågt. Detta enbart för att kunna kontra kortisolet!

Tack för hjälpen. Men borde inte träningen motverka blodsocker stigning? eller innebär träning ytterligare påfrestning=ytterligare ökning av kortisolnivåerna=ytterligare ökning av blodsockret?

Ökade blodsockernivåer efter kort-medellångt träningspass kan inte förklaras av att kroppen mobiliserar glykogen från reserverna?

Träning motverkar inte en blodsockerhöjning utan insulin! vet dock inte huruvida blodsockret stiger under ett träningspass pga kortisol eller inte.

Glykogenet bör brännas som energi och inte gå ut i blodet som blodglukos men jag har dålig koll på hur de där transporterna sker. glykogen blir via glukogenes glukos men sedan huruvida glukosen används som bränsle under träninsgpass vet jag ej.
    det borde rimligtvis höja blodsockret något iaf..

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.