Home › Forums › Skador och rehabilitering › Träning rehab, hjälp!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
18 mars, 2008 at 19:42 #74454Anonym anvandareMember18 mars, 2008 at 19:42 #589219Anonym anvandareMember
Hej alla.
Jag har varit hos kiropraktor 2 gånger nu för att 2 kotor långt ner i ryggen hade hamnat snett, senaste behandlingen var i måndags.
Kiroprktorn sa att det såg bra ut och att jag kunde träna men att jag skulle ta det lungt med ryggen för att det var lätt att kotorna hoppade tillbaka igen.Jag har tills nu kört på helkropps pass men tycker inte det passar sig längre för att det är för många tunga övnignar för ryggen så tänkte nu börja göra en 4 splitt!
Bröst armar osv vet jag hur jag ska köra men jag skulle behöva hjälp med övningar för ryggen som särker den nedredelen utan att det finns risk för att skada den (tunga mark faller bort tex) sen är jag lite osäker på bendagen också för det känns som att en del belövningar sliter på nedre delen av ryggen också (tex knäböj) men jag kan ha fel så jag skulle värkligen uppskatta lite hjälp får personer som kan sin sak!
Ps. ni får ha överseende med stavningen!
MVH
19 mars, 2008 at 16:34 #589220Anonym anvandareMemberIngen som kan svara på min fråga?
Finns ju gott om kundskap här.
19 mars, 2008 at 20:17 #589221Anonym anvandareMemberAlla övningar som stärker ryggen är bra. Du får kanske räkna med några besök framöver hos kiropraktorn innan du stärkt upp din rygg ordentligt. Sedan kommer kotorna att ligga betydligt mer still.
Har själv tidigare haft stora problem med ”flyttande” kotor med flera kiropraktorbesök i veckan. Efter att ha tränat upp ryggen med helt vanliga ryggövningar så är det en enorm skillnad. Kotorna flyttar sig inte lika gärna och när de väl gör det så kan oftast ryggmusklerna själva ”dra” tillbaka dem igen.
Att du skulle undvika tunga övningar ställer jag mig väldigt tveksam till. Det kommer bara att ta längre tid att bygga upp ryggen.
Vill bara till slut poängtera att jag inte är utbildad i någon form av sjukvård, sjukgymnastik etc, utan är bara en ”vanlig” person med egna problem och erfarenheter.
Lycka till!
19 mars, 2008 at 20:46 #589222Anonym anvandareMemberOk tack för svaret får kolla lite på detta : )
20 mars, 2008 at 21:21 #589223Anonym anvandareMemberFör det första så flyttar inte kotor på sig eller ligger snett Det är möjligtvis lite problem med facettlederna man kan få, som kan bero på tex överrörlighet i just de segmenten i ryggen. Om det inte är något allvarligare, vilket kiropraktorn då borde talat om eller slussat dig vidare för röntgen.
Det som är lämpligt att göra då är stabiliseringsträning för bålen helt enkelt. Såvida du inte har ett diskbråck eller liknande ska det inte vara några problem att träna tungt, så länge du kör strikt med bra hållning. Se till att ha balans mellan mag-ryggmuskler och tänk på att stabiliserande övningar så gäller det inte att lasta på massa vikter och att pumpa på, tvärtom
20 mars, 2008 at 21:33 #589224Anonym anvandareMemberjasså, jag bor i en liten stad så tyvärr har de man går till inte så stor kunskap (dåligt med konkurens).
Men då kör jag på då!
21 mars, 2008 at 12:17 #589225Anonym anvandareMemberM.Hellgren wrote:jasså, jag bor i en liten stad så tyvärr har de man går till inte så stor kunskap (dåligt med konkurens).Men då kör jag på då!
Jag tror inte din kiropraktor har fått för sig saker bara för att ni bor i en liten stad. Tror han benämde det på det sättet att kotorna hade hoppat snett för att göra det lättare att förstå för dig.
Håller med jenny träna bålstabilitet. Overheadsquat är ett bra substitut för backsquat vid ryggproblem.22 mars, 2008 at 10:32 #589226Anonym anvandareMemberok har ni några tips på bra övningar för att träna bålsabiliteten?? vad är overheadsquat?
22 mars, 2008 at 10:48 #589227Anonym anvandareMemberM.Hellgren wrote:ok har ni några tips på bra övningar för att träna bålsabiliteten?? vad är overheadsquat?knäböj där du håller stången ovanför huvudet, googla på det vet ja!
22 mars, 2008 at 10:53 #589228Anonym anvandareMemberjo det är sant det kunde jag ju gjort, men jag vill gärna ha lite hjälp övningar som är bra för att stärka bålen me.
22 mars, 2008 at 11:08 #589229Anonym anvandareMemberM.Hellgren wrote:jo det är sant det kunde jag ju gjort, men jag vill gärna ha lite hjälp övningar som är bra för att stärka bålen me.overhead squat är en bålövning
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.