Träningsrelaterad magvärk

Home Forums Skador och rehabilitering Träningsrelaterad magvärk

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Min mage är ett kapitel för sig. I perioder är den lugn och problemfri för att sedan reagera på det mesta med att svälla upp och vara öm. Jag är med andra ord van att ha ont i magen. På senare tid har jag dock sett ett samband mellan en viss typ av magvärk och träning, och skulle gärna vilja höra om nån här har en förklaring till detta.

Värken som uppkommer efter framför allt tunga marklyft, djupa böj och vissa crunchesövningar sitter bakom naveln och ev en bit neråt. Det är en typ av molvärk och magen blir öm och ev lite svullen. Ibland är det svårt att sätta fingret på om det är magen eller ryggen som gör ont, eller både och, rakt genom. Värken kommer smygande och är ofta som värst när jag kommer hem från gymmet. Dvs jag känner inget i själva utförandet.

För övrigt är noga med att hålla formen när jag tränar. Jag är ganska stel och har tendens att falla fram vid knäböj, så jag lastar sällan så tungt där. Jag blir även fort trött i ländryggen när jag sitter, och även då kan jag få känningar mot magen.

Jag har haft inflammation i bukhinnan vid två tillfällen under senaste 2 åren, men jag tror inte det här har med det att göra.

Vet ju att det finns en del klokt folk här. Vore intressant att höra om någon har nån idé om vart problematiken sitter

Tack på förhand
    Marie

Jag har haft liknande problem dock utan inflammation i bukhinnan. Nu vet jag inte om det är exakt samma grej men mina känningar sluta när jag la av med magträningen. Sedan dess har jag inte känt av något med det händer ibland att det uppstår men då är det oftast mycket mindre smärtsamt än vad det ursprungligen var. Men som sagt så vet inte om det är samma sak + vet ej om detta hjälper dig på något sätt.

Lycka till. Mvh

Kan kanske vara så enkelt att det är din djupa bålmuskulatur som ömmar efter träningen! Även jag kan vid enstaka tillfällen få en liten ömmande värk inne i magen och ner mot bäckenet (där muskulaturen fäster). Det sker för mig främst då jag verkligen maxat i marklyft och knäböj eller kört tungt iaf.

Går värken över efter någon/några dagar för dig och inte stör dig i övrigt tror jag det är lugnt :)

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.