Home › Forums › Skador och rehabilitering › Trasig sena i axeln
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 september, 2006 at 17:03 #90199Anonym anvandareMember19 september, 2006 at 17:03 #969737Anonym anvandareMember
Har en trasig sena i axeln och fått en remiss till en läkare men undrar vad den vanliga behandlingen är??? Operarar man eller går det träna/vila bort??
tacksam för svar.. :ph34r:19 september, 2006 at 19:02 #969738Anonym anvandareMemberÄr den helt av? En av faktorerna som avgör om man opererar eller inte är ålder.
19 september, 2006 at 22:53 #969739Anonym anvandareMemberNej inte helt av.. men har haft ont nu i ett år ungefär och blir inte bättre..
19 september, 2006 at 22:54 #969740Anonym anvandareMemberglömde ålder.. 26
20 september, 2006 at 00:26 #969741Anonym anvandareMemberVanliga skada är ju att man tänjer ut AC-leden, senan som går mellan acromion (knölen mitt på axeln) och nyckelbenet… händer lätt då man slår den ur led, t.ex. Brukar kunna ta jättelänge innan det läker, drogs själv med det i över ett halvår innan jag kunde lyfta vikter försiktigt.
20 september, 2006 at 11:39 #969742Anonym anvandareMemberhulken6 wrote:Nej inte helt av.. men har haft ont nu i ett år ungefär och blir inte bättre..hulken6 wrote:glömde ålder.. 26Jag har aldrig jobbat på en ortopedavdelning så jag har inte så mycket erfarenhet av det här. De patienter jag haft med helrupturer har varit för gamla för operation. Jag tror inte att de brukar operera när bara delar av senan har rupturerat, men det beror ju i o f s på hur stor rupturen är.
Vilken sena är det? Infraspinatus? Supraspinatus?
Har du fått någon behandling hos sjukgymnast under den här perioden?
NBT wrote:Vanliga skada är ju att man tänjer ut AC-leden, senan som går mellan acromion (knölen mitt på axeln) och nyckelbenet… händer lätt då man slår den ur led, t.ex. Brukar kunna ta jättelänge innan det läker, drogs själv med det i över ett halvår innan jag kunde lyfta vikter försiktigt.Antar att du syftar på de två ligament (det superiora och det inferiora) som förbinder klavikeln med acromion?
20 september, 2006 at 22:01 #969743Anonym anvandareMemberPure wrote:Får jag undra hur dom konstaterade att senan var av? Syns sånt på röntgen:OJag har haft 2-3 patienter där helrupturer konstaterats med magnetröntgen
20 september, 2006 at 22:59 #969744Anonym anvandareMembervet inte vilken sena som var trasig är riktigt dålig på att komma ihåg namn.. men om man inte opererar vad gör man då?
20 september, 2006 at 23:24 #969745Anonym anvandareMemberhulken6 wrote:vet inte vilken sena som var trasig är riktigt dålig på att komma ihåg namn.. men om man inte opererar vad gör man då?Är det en äldre person med en helruptur försöker man träna upp omgivande muskulatur för att åtminstone till viss del kompensera för den förlorade funktionen.
Är det en delruptur blir det träning och smärtlindring tills det läker.
21 september, 2006 at 13:54 #969746Anonym anvandareMemberPure wrote:Hur ont gör det att bräcka av en sena där? Ska det mkt till för att en sådan ska gå av eller?Det är så olika från fall till fall. Ibland krävs det inte mycket trauma/våld för att en sena ska gå av, särskilt om man är +50. Samma sak avseende smärta, vissa säger att det gjorde jätteont och vissa tyckte inte det kändes så mycket. Helrupturer är dock rätt ovanligt. Jag själv har bara sett en handfull.
Pure wrote:Har så jäkla ont själv i ett visst läge,så man börjar undra om den har gått av:o Vad tror du det kan vara ? I bottenläget på bänkpress med skivstång gör det så ont att det ilar som ryggskott ”ichiasnerven”, man tappar helt kraften då, dips likaså, går ej att utföra, flyes med hantlar samma sak. det är dom som är värst smärtande övningarna även armhävningar. Dom flest andra övningar går att göra utan för stor smärta dock.Om en sena har gått av gör inte den rörelsen ont längre som muskeln normalt utför.
22 september, 2006 at 12:46 #969747Anonym anvandareMemberPure wrote:Ok tack för svaren Haskan. Vet inte vad som är fel, svårläkt är det ialla fall. Inget verkar hjälpa.:ph34r: :frust:Var bor du någonstans?
22 september, 2006 at 15:24 #969748Anonym anvandareMemberÄr det en delruptur blir det träning och smärtlindring tills det läker.[/QUOTE]
Tack för alla bra svar HAskan.. har nån fråga till om det går bra??
Hur funkar det att träna?? Har försökt träna lätt med gummiband och liknande´.. Går bra ett tag men sen får jag ont. Inte jätte ont men man känner att det är nått som är fel, känslan börjar lokalt men sprider sig upp i nacken.. kan tillägga att jag blivit väldigt stel i nacken sen jag började få ont..
22 september, 2006 at 15:32 #969749Anonym anvandareMemberhulken6 wrote:Hur funkar det att träna?? Har försökt träna lätt med gummiband och liknande´.. Går bra ett tag men sen får jag ont. Inte jätte ont men man känner att det är nått som är fel, känslan börjar lokalt men sprider sig upp i nacken.. kan tillägga att jag blivit väldigt stel i nacken sen jag började få ont..Smärta i axeln kan inte stråla upp i nacken. Däremot kan smärta i nacken stråla ned i axeln och armen. Därför ska man alltid göra en undersökning av nacken vid axelbesvär för att kunna utesluta att besvären inte är nackrelaterade. Sen kan man naturligtvis ha oturen att ha besvär både från nacke och axel.
22 september, 2006 at 16:00 #969750Anonym anvandareMemberOk.. men jag undrar om det inte kan bero på att jag tränat vidare med rygg, arm träningen då det inte gör lika ont och därmed överansträngt nacken för att slippa belasta axeln lika mycket?? eller är jag helt ute och cyklar??
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.