Home › Forums › Skador och rehabilitering › Tredje infektionen; asocial och nedstämd
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 september, 2006 at 14:08 #959508Anonym anvandareMember
Har nu åkt på en tredje omgång halsont och feber på bara fem veckor. BLIR GALEN! Gick på pencillin i tio dagar under sjukdomsperiod nummer två, för jag trodde att jag hade halsfluss, – men det visade sig sedan att så var inte fallet. Har nu fått höra från en doktor att man har försämrat immunförsvar i två månader efter en pencillinkur, och att det är väldigt dumt att ta pencillin om man inte är helt säker på att man har halsfluss. Känner mig grymt nedstämd och ledsen för att återigen få ställa in en veckas träning. Är allmänt osocial och otrevlig och känner mig mest som en börda för närstående.
Undrar nu om någon har någon erfarenhet av att ha tagit pencillin vid fel tillfälle? Eller av att råka ut för flera återkommande infektioner? Vad gjorde ni? Finns det något man kan göra för att förstärka sitt immunförsvar? (Förmodligen inte, för då hade väl alla använt det… ).
Farbror doktor säger att man bör ta det väldigt lugnt i med träningen i två månader framöver, men jag bölar nästan så fort jag bara tänker på det! Tänk om jag inte får träna på två månader, jag kommer att se ut som en pinne!
23 september, 2006 at 14:08 #89843Anonym anvandareMember23 september, 2006 at 15:00 #959509Anonym anvandareMemberDet är väl inte så konstigt att du får en ny infektion egentligen, pencillin tar död på bakterier men inte bara de onda utan även dem som man har i sin normalflora vilket gör att man blir mer mottaglig för infektioner.
Jag tycker nästan att det verkar som att din kropp inte trivs med hur du lever eller hur man ska säga, 3 infektioner på 5 veckor är inte normalt även om man har ätit pencillin23 september, 2006 at 16:12 #959510Anonym anvandareMemberÄr väldigt sällan sjuk, så det som jag råkat ut för nu har jag aldrig råkat ut för innan. Är rädd att mitt f.d. så starka immunförsvar helt förstörts nu pga. att jag ätit ”onödig” penillin. (Har inte ätit pencillin påöver fem år). Kan det vara så?
Tycker inte att jag lever annorlunda än någon annan. Äter bra med vitaminer (har under de senaste veckorna dessutom tagit tillskott av Aloe Vera), sover ordentligt och är noga med att tvätta händerna. Snälla, lite peppande ord någon?23 september, 2006 at 17:23 #959511Anonym anvandareMemberHar själv dragit på mig 4 infektioner i år, vilket är rekord för min del.
Den enda skillnaden som jag gjort mot tidigare år (gick 3 år utan en förkylning) är att jag inte ätit lika mycket som tidigare. Så jag har nu ökat mängden mat. Det verkar som om hård träning med den mängden mat jag ätit det här året resulterar i infektinoner.
Den slutsatsen drogs, bland fler faktorer, i en rapport som någon länkade till här nyligen.Så, kanske är det så att du tränar mycket men äter för _lite_ helt enkelt.
Sen att det är 3 stycken på 5 veckor, kanske innebär att du kör igång 100% så fort du är frisk. Ta 1-2 lugna veckor och kör sen igång ordentligt igen, så gör jag iallafall.Lycka till
23 september, 2006 at 20:16 #959512Anonym anvandareMemberTack Alm. Skönt med lite konkreta råd. Tycker själv att jag äter som en häst, och har definitivt ingen dalande vikt.
Följdfrågor då. Förmodar att det inte finns några konkreta svar, men …..
1.Någon som vet om det finns något preparat för att stärka mitt nu så förfärliga immunförsvar?..
2.Och blir man snabbare frisk med echinacea? (Förmodar att mycket är bluff, men någon som testat kanske har en egen åsikt?).
3.Borde man kanske testa ett nytt träningsprogram?. Har funderat på typ Bartoll. Någon som vill länka?Usch Usch Usch. Till sist. Ett råd till hur man håller humöret uppe trots att man bara vill böla och gräva ner sig? Känner att träningen inte borde påverka en så mycket. Men när man inte kunnat träna ordentligt på knappt två månader, så känner man sig riktigt nere:(
Help me.
24 september, 2006 at 20:41 #959513Anonym anvandareMemberHar en immunbrist som gör att jag förrut ätit antibiotika 5-8 ggr varje år.
Började äta zink för min då dåliga hy för 2 år sen och har ätit antibiotika 2 ggr sen dess, äter även vitlökskapslar dagligen samt mycket frukt och grönt.Echineasea är bra, särskilt om du tar det direkt när du känner nån förkylning komma. Själv gillar jag experitox som också går att köpa på apoteket.
Zink är bevisligen bra för immunförsvaret och kostar inte mycket heller.
hoppas du kan komma på fötter igen..25 september, 2006 at 14:36 #959514Anonym anvandareMemberBörja skölj näsan med koksaltlösning varje kväll! Jag skojar inte – jag var jättemycket förkyld i vintras, men efter att jag hade köpt en nässköljare och börjat använda den varje kväll så har jag inte varit förkyld!
25 september, 2006 at 18:33 #959515Anonym anvandareMemberÄntligen lite svar! Är så tacksam. Jag som alltid levt väl på mycket frukt och grönt och aldrig käkat tillskott käkar numera: Aloe Vera kapslar, c vitaminbrus, vitlökskapslar, experitox, multivitamintablett, och ska nu även börja med koksaltlösning för näsan. Känner mig som en riktig pillertrillare, och undrar ibland om det kan bli för mycket tillskott? Vad tror ni? Kan piller ge motsatt effekt eller vara verkingslösa om de kombineras med andra tabletter? Någon som vet om ovan nämda preparat inte bör kombineras? Bör kanske nämna att jag fortfarande käkar massor av grönt, och rediga måltider. Tackar er alla.
25 september, 2006 at 20:06 #959516Anonym anvandareMemberHmm… bara du inte har halsböld som jag åkte på i våras på gång… Det var inte roligt.
Jag åkte på halsont och feber och var helt sänkt. Första provet visade inte på halsfluss. 7 läkarbesök, 2 akutbesök, 3 penicillinkurer och 5 veckor senare var det över (början av juli)…
Nu har jag precis opererat bort halsmandlarna så jag ska slippa sånt igen och det var inte heller nån ”lek”. Jag har varit helt sänkt i två veckor och har precis kunnat börja jobba. Är bara en vanlig sparris på 74 kg/178 cm så jag är träningssugen men tycker inte att det är någon kris att inte kunna träna än.
Hoppas jag inte skrämt upp dig men be dem kolla halsen *noga*. Vårdcentralen anser jag inte hade någon koll. På Karolinska Sjukhuset (akuten) var det inget snack.
26 september, 2006 at 09:14 #959517Anonym anvandareMemberMin erfarenhet av naturpreparat mot förkylning är att de bara förlänger plågan. Jag tror att om man blir förkyld så är det något i kroppen som behöver ”rensas ut”.
Blir du då inte förkyld, p.g.a. att du tar naturpreparat liknande echinacea så ligger det kvar i kroppen och man blir kanske inte förkyld men slöare och lättare förkyld igen. Så har det varit för mig iaf.
Att du nu är sjuk igen och inte kan träna behöver ju inte betyda att du ligger i sängen hela dagarna (om du nu inte har feber och känner dig fysiskt utmattad, då bör du vila mkt för att bli frisk) utan du kan ju fixa andra saker som du kanske inte har tid med annars, som att fixa saker hemma eller om du har någon hobby, typ målning eller bara umgås mer med vänner.
Att bara ligga hemma och fundera gör en bara deprimerad.
Krya på dig och lycka till:)26 september, 2006 at 17:43 #959518Anonym anvandareMemberNikasp, om jag blir rädd? Snacka om det! Men är självklart glad över att du berättar om vad som skett, och ska givetvis be läkarna checka mandlarna:up:
De gångerna du var sjuk, hade du feber och halsont varje gång då? Eller var du förkyld? Vill gärna veta om jag råkat ut för samma sak som du.Milia, tack. Kan mycket väl tänka mig att du har rätt. Borde självklart också ta till mig dina andra råd angående att träffa vänner och liknande. Är dock svårt, då jag helt enklet inte är trevlig att umgås med vid utebliven träning. Men visst blir det projekt här hemma, rensar garderoben och liknande, så lite ”nyttigt” gör jag:nod
Ge mig gärna mer svar angående huruvida man kan ta för mycket tillskott såsom c vitaminbrus, järntabletter, zink, vitlökskapslar osv.
26 september, 2006 at 21:16 #959519Anonym anvandareMemberc-vitamin kan man såvitt jag vet inte överdosera eftersom man kissar ut överskottet. Järntabletter tror jag inte man ska äta om man inte har konstaterad järnbrist eftersom för mkt järn är toxiskt för kroppen. Zink har jag ingen aning om man kan överdosera.
Men ärligt talat, tror jag inte att en massa tillskott kan göra dig frisk, det är något annat du bör ändra på.27 september, 2006 at 08:44 #959520Anonym anvandareMemberDu kanske istället borde vila en lite längre period efter att ha avslutat pencillinkuren så att kroppen hinner återhämta sig? Ha inte så bråttom tillbaka till träningen! Du tappar ju mer på att stressa igång igen efter att du har varit sjuk än om du vilar någon vecka extra.
Jag tror inte heller att du blir friskare av att stoppa i dig en massa kosttillskott.
27 september, 2006 at 18:36 #959521Anonym anvandareMemberJag hade i alla fall halsont varje gång. Inte feber hela tiden dock. Trodde ju på influensa men det var det ju inte.
Gittan wrote:Nikasp, om jag blir rädd? Snacka om det! Men är självklart glad över att du berättar om vad som skett, och ska givetvis be läkarna checka mandlarna:up:
De gångerna du var sjuk, hade du feber och halsont varje gång då? Eller var du förkyld? Vill gärna veta om jag råkat ut för samma sak som du. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.