Home › Forums › Skador och rehabilitering › Trött på alla olika svar om Ont i Underarmarna
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
10 maj, 2007 at 19:32 #81039Anonym anvandareMember10 maj, 2007 at 19:32 #739602Anonym anvandareMember
Jag har frågat om detta förut men man får bara olika svar om olika geler å vila.
Har nån nått riktigt svar om vad jag ska göra ??? Har haft problem med underarmarna i 7 års tid det går aldrig över jag kan vila i 7 månader det hjälper inte.. Det e kroniskt..Jag har varit hos sjukgymnaster å dom säger bara strecha strecha SKITSNACK det gör bara ondare å irreterar underarmarna mer..Vad ska jag göra ??? Snälla hjälp mig !!!!
15 maj, 2007 at 23:04 #739603Anonym anvandareMemberhmm hade förbannat ont i underarmarna jag med för några år sedan, tränade tungt då, o mycket underarmsträning + mycket gitarr/bas spelande.. Vilket blev lite för mycket antagligen.
Fick till en massör/naprapat/trollkarl, kalla han vad ni vill. O han kände o klämde lite o konstaterade nått i stil med att: Musklerna blir överansträngda och uppumpade o vill skjuta upp varandra, om han menade musklerna, eller senorna (var o en till varje finger). Då dessa ”skjuts upp” o ”twistas” runt varandra..
Sagt o gjort, han började med en sena åt gången o masserade på nå märkligt vis ,o flyttade dom till rätt ställe, o ja kände att de verkligen rörde sig inne i armen… Men bra blev jag .
Han är helt unik, o en av få i sverige som är såpass duktiga vad jg förstått. Gubben håller till o Götlunda (utanför Arboga)
16 maj, 2007 at 15:03 #739604Anonym anvandareMemberok fan va nice..men det känns som det e för sent för mig å göra nått åt det..har anpassat min träning nu efter min skada hittat på nya övningar å så
16 juni, 2007 at 19:23 #739605Anonym anvandareMemberDu får nog räkna med att ha det såhär framöver. Jag vet precis vad det är för smärta du talar om, har samma problem själv, jag har haft det konstant i träningen i ca: 3år nu. Vissa perioder känns det bättre, andra värre.
Det som varit räddningen för mig är att använda mig av linement och massera mina underarmar, massera längs med musklerna med linement, ganska hårt. Detta har hjälpt mig otroligt mycket. I början kunde jag gå runt med smärtan under dagarna även när jag inte tränade, det försvann helt då jag började massera underarmarna dagligen.
Så mitt tips är fortsätt träna som du göra, samma vikter, det kommer smärta, men så är det, ”no pain no gain”. Släpp sakta stången när du är färdig med ditt set, de kan lindra något, men framför allt, börja massera med ett linement en gång om dagen, förhoppningsvis hjälper det även dig.
Mvh stenis
12 augusti, 2007 at 17:08 #739606Anonym anvandareMemberVad jobbar du med? Ibland är inte träningen den enda orsaken till att man får ont.
12 augusti, 2007 at 17:58 #739607Anonym anvandareMemberJa, har du både tung hård träning och vardagsbelastning som kanske blir för mycket helt enkelt? Det kan ju vara svårt att bli av med när du väl gått med det så länge, fast det har du ju märkt.
Om du har inflammerade muskler kan ismassage vara till mycket stor hjälp. Krossa is i en handduk och massera med ett par gånger om dagen.
Använd remmar i din träning för att minska belastningen på underarmarna.
Har du fått konstaterat att du inte drabbats av sk [http://www.postgradmed.com/issues/1999/03_99/swain.htm ”cronic compartment syndrome”] där själva senskidan som omsluter muskeln är för trång(eller snarare har muskeln blivit för stor/svullen utan att senskidan har kunnat kompensera tillräckligt)? Om inte ismassage och vila hjälper här är det förmodligen operation där ett snitt görs i senskidan för att lätta på trycket och låta muskeln få bättre plats.
12 augusti, 2007 at 19:20 #739608Anonym anvandareMemberHar du inte gjort det tidigare, så kolla upp Karpaltunnelsyndrom, ett tillstånd som orsakar mycket värk och domningar, men som går att operera vid svåra tillstånd.
20 augusti, 2007 at 14:25 #739609Anonym anvandareMemberSka testa tigerbalsam nu..Har haft upphåll i 4 månader.. Nya tag nu :emo-thumb Hoppas det funkar men 7 år e lång tid som jag har haft det
21 augusti, 2007 at 06:28 #739610Anonym anvandareMemberSamma problem för mig. Jag kunde inte ens hålla en skivstång på 60kg när jag värmde upp i marklyft. För mig är det lill- och ringfingret som ger upp först, sen när krampet blir ännu större tappar jag styrkan i pek- och långfingret. Vårdcentral och sjukhus säger bara stretching och vila men det funkar inget vidare. Ska testa massage som ni skriver. Masserar ni i handflatan också?
21 augusti, 2007 at 07:16 #739611Anonym anvandareMembernolime wrote:Samma problem för mig. Jag kunde inte ens hålla en skivstång på 60kg när jag värmde upp i marklyft. För mig är det lill- och ringfingret som ger upp först, sen när krampet blir ännu större tappar jag styrkan i pek- och långfingret. Vårdcentral och sjukhus säger bara stretching och vila men det funkar inget vidare. Ska testa massage som ni skriver. Masserar ni i handflatan också?Kolla upp karpaltunnelsyndrom
29 augusti, 2007 at 16:12 #739612Anonym anvandareMemberJag har också stora problem med mina underarmar, då mest när jag kör olika övningar på gymmet. Egentligen spelar det ingen roll vilken övning, får lika ont endå. De blir verkligen stenhårda och jag får så ont att jag tappar känslen i fingrarna och nästan tappar vikterna. Ett väldigt jobbigt problem måste jag säga. Jag har dock börjat att använda dragremmar så mycket det går och det hjälper lite iallafalll….
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.