Underarms besvär

Home Forums Skador och rehabilitering Underarms besvär

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

tjappa!
    Nu är det så att jag har börjat känna smärta i underarmen, nedanför armbågen och halvvägs ner mot handen. Smärtan kommer vid utförande av bicepscurl med rak stång.(framför allt, förekommer även vid andra övningar) har haft känningar i ca en månad.

Smärtan nästan ilar på något skumt sätt direkt efter kraftig spänning. Med spänning menar jag att jag kan spänna underarmen utan vikt utan att känna smärta, men så fort jag lägger på vikt så kommer smärtan direkt efter utförandet och när jag slappnar av. Smärtan går dock över snabbt efter jag avslutat övningen.

Hammercurls går bra, men det är som sagt när handflatorna pekar mot taket under press som smärtan kommer. En gymkompis nämnde att han haft liknade smärta men att den var mycket värre och att han var tvungen att avsluta hela bicepspasset pga av detta.
    Kan tilllägga att jag inte tycker att jag har speciellt otränade underarmar. Biceps kunde väl ha vart lite starkare om det nu spelar någon roll.. Kör heller inte speciellt tungt 7×40 kilo ungefär.

So.. Vad tycker ni jag ska göra?

PatrikBergman wrote:
    tjappa!
    Nu är det så att jag har börjat känna smärta i underarmen, nedanför armbågen och halvvägs ner mot handen. Smärtan kommer vid utförande av bicepscurl med rak stång.(framför allt, förekommer även vid andra övningar) har haft känningar i ca en månad.

Smärtan nästan ilar på något skumt sätt direkt efter kraftig spänning. Med spänning menar jag att jag kan spänna underarmen utan vikt utan att känna smärta, men så fort jag lägger på vikt så kommer smärtan direkt efter utförandet och när jag slappnar av. Smärtan går dock över snabbt efter jag avslutat övningen.

Hammercurls går bra, men det är som sagt när handflatorna pekar mot taket under press som smärtan kommer. En gymkompis nämnde att han haft liknade smärta men att den var mycket värre och att han var tvungen att avsluta hela bicepspasset pga av detta.
    Kan tilllägga att jag inte tycker att jag har speciellt otränade underarmar. Biceps kunde väl ha vart lite starkare om det nu spelar någon roll.. Kör heller inte speciellt tungt 7×40 kilo ungefär.

So.. Vad tycker ni jag ska göra?

Du har förmodligen dålig rörlighet i underarmarna/handlederna, och mindre bra handstyrka. Träna med lätta vikter till en början och utför övningarna strikt, med full rörelselängd. Var noga med att värma upp och stretcha underarmarna. Träna till exempel hantelcurl extremt lätt och ”vrid ut” max i toppläget. Undvik hammarcurl och EZ-stång för tillfället, de kan förvärra problemen.

Träning specifikt för underarmarna kan rekommenderas. Finns andra trådar om detta. Slutligen: ta det försiktigt så att du inte förvärrar eventuell skada och vila om det gör riktigt ont.

Jag har haft samma eller liknande problem.

Problemet försvann sedan jag börjat stretcha underarmarna ofta och noga.

Om du har smärtan där du beskriver den är det förmodligen Brachioradialis som spökar. Vila den och om smärtan inte försvinner så prova att töja, tänja och stretcha den eller använd lättare vikter och kör rehab träning!

Tycker som sagt att jag inte saknar styrka i underarmarna, tränar dem en gång i veckan + använder aldrig dragremmar/omvänt grepp. Så det är nog inte problemet. Dessutom har jag tränat ca 2,5 år nu och har aldrig haft problem förut, på något sätt.
    Men om man nu ska stretcha underarmarna(Brachioradialis).. How do I do that??
    Och varför ska jag undvika hammercurls och ez-stången när det där det enda jag kan använda utan smärtor?

Tack för svaren btw!

Väcker denna tråd till liv igen,

PatrikBergman wrote:

har samma skit som dig/er nu, jag vågade inte fortsätta om något skulle vara galet så jag sket fullständigt i biceps, gick vid lättare vikter 16-18 kg hantlar med mindre ”ilande” än 40 kg stång..
    Men som sagt, stretching? Patrik har det gått över för dig samt vad gjorde du för att bli av med problemet?

Det är vanligt. Handlederna påfrestas när du håller stången med vikt rakt ut, de 2 underarmsbenen vrider sig på ett sett som gör att det känns konstigt. De flesta har problem med det, jag som tränat med Z stång har verkligen en stor pina att köra rak skivstång. Det gör ont, men jag har rätt starkt grepp, så jag brukar sätta armarna på ett sätt, dvs att jag sätter armarna mer pekandes mot varandra.
    Det är svårt som bara den att förklara, men det finns lite trix för att göra det.
    Grym övning tbh.
    Ta Z stången isf, det är i största sannolikhet att den tar på ungefär samma muskler, fast du missar lite på yttersidan av biccarna.

Klassiska problem, troligen stela pronatorer (M. pronator teres och M. p. quadratus). Du skall skall öka upp smidigheten i dessa genom att köra supination-/pronationsövningar. Du skall självfallet inte skippa hammercurlen! Kör biccan med hantlar i stället för rak stång och var noggrann med att supinera redan från starten i alla övningarna. Kasta EZ-stången!

Håller med Arne. Skippa stängerna och kör hantlar. Det + lite stretchning löste mina problem.

Arne Persson wrote:
    Klassiska problem, troligen stela pronatorer (M. pronator teres och M. p. quadratus). Du skall skall öka upp smidigheten i dessa genom att köra supination-/pronationsövningar. Du skall självfallet inte skippa hammercurlen! Kör biccan med hantlar i stället för rak stång och var noggrann med att supinera redan från starten i alla övningarna. Kasta EZ-stången!

Okej, har skitigt i att träna bicarna i 2,5 månad nu. Har inga känningar i det vardagliga livet/andra övningar på gymmet, men misstänker att det kommer tillbaka om jag börjar träna biceps igen..
    Har bara vilat, ingen strech eller liknande. Har du några tips på bra supination-/pronationsövningar? Och hur ska jag öva upp smidigheten? Svårt att komma åt stället som smärtar, genom strech.:ph34r:

Tack för alla svar!:up:

:what:

PatrikBergman wrote:
    Okej, har skitigt i att träna bicarna i 2,5 månad nu. Har inga känningar i det vardagliga livet/andra övningar på gymmet, men misstänker att det kommer tillbaka om jag börjar träna biceps igen..
    Har bara vilat, ingen strech eller liknande. Har du några tips på bra supination-/pronationsövningar? Och hur ska jag öva upp smidigheten? Svårt att komma åt stället som smärtar, genom strech.:ph34r:

Tack för alla svar!:up:

Har exakt och menar då EXAKT samma problem. Funderar också kring ovanstående:what:

Lind-Wall wrote:
    Har exakt och menar då EXAKT samma problem. Funderar också kring ovanstående:what:

Jag med, exakt samma problem. /: Även min kompis jag gymmar med har samma problem så om någon skulle kunna komma med lite tips på ovanstående frågor hade det varit prima!

Detta är ett vanligt problem. Man tror att det orsakas av benhinneinflammation i underarmarna.
    Börja med att ta några veckors vila från specifik bicepsträning (gör lite ont i hjärtat va?). Återgå sedan till (biceps-)träningen successivt, MEN återgå till en bicepsövning som inte smärtar. Vissa tycker att hantelcurlen ger färre symtom än curlstången, medan andra anser att dragmaskin är lindrigast. Kör sedan uteslutande symtomfria övningar ända tills du kan gå tillbaka till vanliga programmet.
    Stretching kan hjälpa men skall då utföras korrekt, strikt och hårt. I akutfasen bara vila.

/MVH

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.