Underlig smärta i höger underben

Home Forums Skador och rehabilitering Underlig smärta i höger underben

• This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author

Hej

Jag har gjort en sökning på Internet samt diverse forum (ja, inkl. detta) för att försöka få fund med mitt problem, men inte riktigt hittat något som stämmer helt överens med vad jag har. Anledningen varför jag skriver i forumet överhuvudtaget är för att jag är på semester och befinner mig flera mil från närmsta akutmottagning och vill inte åka dit i onödan, så jag provar här först.

På senare tid har jag lagt i hårdhandskarna när det gäller konditionsträning. Innan dess utförde jag mycket styrketräning och lyckades gå upp ca. 10kg på tre månader. (Ingick i mitt projektarbete i skolan att öka i muskelmassa så fort, men så hälsosamt, som möjligt). Så nu, när jag har börjat springa på senare tid så har det inte gått problemfritt.

Just nu känner jag smärta i baksida/vänster om skenbenet i ungefär mitten av underbenet som till en början jag bara kände direkt efter träning men inte innan eller under springningen. Först när jag fick det så tänkte jag att det bara var träningsvärk eller något liknande, och vilade en dag och sedan gick ut o sprang igen som vanligt, men efter den springturen blev det bara värre och nu är har jag en molande smärta nästan hela tiden (det gör inte ont, men det känns som ngt är fel).

Benhinneinflammation har jag uteslutit för att: smärtan är där hela tiden nu och om man drar fingret längs benet känner jag ingeting. Däremot om jag ja trycker med handflatan och typ masserar smalbenet så det blir lite tryck, så känner jag en smärta som påminner om spricka i skelettet. Och då började jag tänka stressfraktur. Men det har jag också mer eller mindre uteslutit eftersom jag kan gå, jag kan resa mig från huk utan problem och jag kan hoppa utan att det gör mer ont. Det är fan bara en smärta som är där och verkar komma lite när den vill. Jag kan slå lätt/klappa på benet utan att det känns, dock blir jag öm om jag går en stund. Springa har jag inte vågat göra. Det är nu 3 dagar sen jag fick detta. Ingen svullnad.

Så, vad tror du? Har du haft liknande? Ska jag vila och inte röra benet ett skit eller ska jag vara aktiv?

Tack.

Robert Lilja wrote:
    Låter som när jag hade benhinneinflammation. Lätt att få när man springer mycket på hårda underlag.

Exakt varför har du uteslutit benhinneinflammation?

Mvh
    Robert Lilja

”Till en början känns smärtan enbart efter aktiviteten, men vid fortsatt träning uppstår smärtan även under aktiviteten.” – Wikipedia

Jag känner värken som sagt rätt så konstant, eller det räcker med att jag går lite så känner jag av det. Men det gör heller inte jätteont, jag kan ju gå som vanligt bara att det känns lite. Det känns lite som en pulserande smärta.

Men om det nu skulle vara benhinneinflammation, hur åtgärdade du det? Lider du av det fortfarande?

CaveMan wrote:
    Hej

Jag har gjort en sökning på Internet samt diverse forum (ja, inkl. detta) för att försöka få fund med mitt problem, men inte riktigt hittat något som stämmer helt överens med vad jag har. Anledningen varför jag skriver i forumet överhuvudtaget är för att jag är på semester och befinner mig flera mil från närmsta akutmottagning och vill inte åka dit i onödan, så jag provar här först.

På senare tid har jag lagt i hårdhandskarna när det gäller konditionsträning. Innan dess utförde jag mycket styrketräning och lyckades gå upp ca. 10kg på tre månader. (Ingick i mitt projektarbete i skolan att öka i muskelmassa så fort, men så hälsosamt, som möjligt). Så nu, när jag har börjat springa på senare tid så har det inte gått problemfritt.

Just nu känner jag smärta i baksida/vänster om skenbenet i ungefär mitten av underbenet som till en början jag bara kände direkt efter träning men inte innan eller under springningen. Först när jag fick det så tänkte jag att det bara var träningsvärk eller något liknande, och vilade en dag och sedan gick ut o sprang igen som vanligt, men efter den springturen blev det bara värre och nu är har jag en molande smärta nästan hela tiden (det gör inte ont, men det känns som ngt är fel).

Benhinneinflammation har jag uteslutit för att: smärtan är där hela tiden nu och om man drar fingret längs benet känner jag ingeting. Däremot om jag ja trycker med handflatan och typ masserar smalbenet så det blir lite tryck, så känner jag en smärta som påminner om spricka i skelettet. Och då började jag tänka stressfraktur. Men det har jag också mer eller mindre uteslutit eftersom jag kan gå, jag kan resa mig från huk utan problem och jag kan hoppa utan att det gör mer ont. Det är fan bara en smärta som är där och verkar komma lite när den vill. Jag kan slå lätt/klappa på benet utan att det känns, dock blir jag öm om jag går en stund. Springa har jag inte vågat göra. Det är nu 3 dagar sen jag fick detta. Ingen svullnad.

Så, vad tror du? Har du haft liknande? Ska jag vila och inte röra benet ett skit eller ska jag vara aktiv?

Tack.

Det kan vara en mängd saker. Kroniskt kompartmentsyndrom är differentialdiagnos till benhinneinflammation. Låter inte helt omöjligt enligt din historia. Men den kräver sin man eller kvinna att diagnosticera.

I vilket fall tycker jag att du skall vila, knapra lite ipren eller voltaren om smärtan är svår, och uppsöka läkare så snart du kan.

Robert Lilja wrote:
    Jag skulle varken förespråka piller eller läkare. Bättre då att gå till en duktig ortoped för att få diagnos, efter många besök hos läkare pågrund av olika kroppsskador bedömer jag dem som generellt inkompetenta och litar inte för fem öre på att de kan ställa en korrekt diagnos.

Mvh
    Robert Lilja

Ortopeder är också läkare.

Ska du fortsätta springa så sluta lubba på asfalt, alltid grus eller mjukare…

Sen kör du Ipren+Reparil så slipper du det mesta under löpturen… I längden så är det bita ihop eller vila som gäller…

Själv tränade jag med benhinneinflammation i runt 3år innan det släppte…
    Thaiboxning+löpning…

Och det finns folk som är grymma på såna här saker….men lite svårt att rekommendera nåt bara sådär…vart bor du nånstans?

Robert Lilja wrote:
    Ja, så är även ortodontister, tror dock inte att de är speciellt bra på skador i smalbenet. Jag är övertygad om att du med läkare menade en vanlig läkare på sjukhus eller vårdcentral, att sedan svara genom att antingen försöka belysa din stora kunskap om samlingsnamn eller försöka få det att verka som att det jag skriver är okunskap är ganska onödigt ;)

Som jag skrev, om man ska vara så noga med samlingsnamn som du skriver så kan man lika gärna tolka det som att du ger råd om att gå till en ortodontist eftersom även det är en läkare, dit borde man dock bara gå om man har problem med mun och tänder :p

Mvh
    Robert Lilja

Vad är en ”vanlig läkare” för något? Jag menade att man skulle uppsöka en läkare som förhoppningsvis kan något om rörelseapparaten, varför inte en ortoped. Även allmänläkare kan nog en hel del mer än gemene man om idrottsskador.

Jag skrev inte för att demonstrera något, endast för att påpeka att en ortoped också är läkare, någon som en del kanske inte hade förstått genom ditt råd att föreslå en ortoped i stället för en läkare.

Vart befinner du dig Caveman?

Så kanske jag eller nån annan kan svara på vart du ska vända dig….?

Tack så mycket för alla svar. Jag ska försöka att se till att besöka Löplabbet i Malmö då jag hört att det ska vara proffs på sånt här.

Smärtan har mer eller mindre gått över, jag vilade 2 veckor från löpning samt käkade Voltaren T och jag kände inget alls i mina underben redan efter första viloveckan, så jag tog en till vecka till vila för säkerhetsskull. Men när jag väl började springa (i grus, ca 1-2km, framfotslöpning) så kände jag denna molande smärta efteråt igen och då blev jag inte glad. Sen dess har jag tänkt, fuck it, nu kör jag ändå. Jag blir lite öm efter jag sprungit men det går över och jag vet att om jag fortsätter så kommer det troligtvis leda till att skadan blir permanent, men herregud, hur länge ska man vila egentligen? Så därför ska jag till Löplabbet så får de studera min löpteknik osv.

Ursäkta, men har bara en fråga till er:

Om man har benhinneinflammation i underbenet, ska det göra ont om man gör denna stretchövning?: [http://www.sjukvardsradgivningen.se/admin/bildarkiv/Amnen/benhinneinflammation/benhinnestretch_fordj.gif] (eller liknande stretch-övningar, förstås)

CaveMan wrote:
    Hej

Tack.

Väldigt gammalt ämne, men fins det kanske en chans att någon nu har en lösning på detta.

Jag har samma symptom, på samma ben, så denna tråd är väldigt intressant.
    Hoppas verkligen att någon, kanske trådskaparen, kan ge mig svar.
    Ger snart upp alltså.
    Jag har försökt med läkare, sjukgymnast, och ny senast formgjutna sulor..
    Se denna tråd för mer info
    [http://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=25422]

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.