Utdragen ”knäsena”?

Home Forums Skador och rehabilitering Utdragen ”knäsena”?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Tjena,
    skadade mig vid fotbollsmatch när jag skulle klacka bollen i en rätt hård rörelse. Drog till och en misstänkt sträckning vid knävecket/baksidalår avslutade matchen för min del.

Benet började dock svullna upp och höger utsidas knäveckssena(?), ni vet de där två som sitter vid knävecket, var så gott som borta. Åkte in till läkarna som röntgade men konstaterade bara att det var en blödning, vilket visade sig av ett stort blåmärke vid knävecket och vaden.

Nu två veckor senare är svullnaden borta och man börjar man kunna känna senan och den är bara lite öm och det känns som jag ska kunna ut o löpträna, men trixet är det att den inte alls är lika tydlig som de andra tre senorna eftersom den åkt in en bit. Möjligen ”utsträckt”?

Mina frågor är om någon vet vad jag troligen exakt har gjort? Om man ska avakta och låta den förhoppningsvis komma tillbaka helt, eller kan man börja köra lätt jogging och kan detta tillochmed vara possitivt? eller Tycker ni att jag ska uppsöka läkare istället.

Tack!! :emo-thumb

En vanlig slätröntgen visar bara skelettskada och inte mjukdelsskada, därför är det viktigt att få detta undersökt nu när svullnaden gått ner. Det låter som en möjlig partiell ruptur av biceps femorissenan.
    Gå till en sjukgymnast och få dej en rejäl undersökning.

Hur känns det i baksidan om du böjer knät statiskt (mot ett motstånd)?

Tills vidare: töj försiktigt ut benet till full sträckning, och när det går bra (låg smärta), belasta lätt (t.ex ligg på mage och böj benet). När det är smärtfritt och då kan gå/jogga med ett normalt rörelsemönster kan du börja löpa (om några veckor).

Men som sagt, först steget är att gå till en (OMT-)sjukgymnast.

Tack för svaret, läste om partiella repturer och symptomerna var rätt lika;
    läkaren nämde dock att de gjorde typ en ”Ultraljudsröntgen”(?) för att se om det var några muskulära skador, tillhör detta ändå en slätröntgen?

baksidan känns rätt bra när jag böjer knät i statisktläge, ingen smärta alls. Det enda märkbara är att baksida lårmuskel som jag gissar hör till ”biceps femorissenan” känns lite mjukare än det ”friska” benets.

Med att töja benet ut till full sträckning, menar du då helt rakt ben? Isånnafall så kan jag redan sträcka ut benet helt utan någon smärta. Testade köra lite benböj liggande och det kändes bra, muskeln kändes dock lite slö, som om man inte tränat på länge och det blev tröttare lite snabbare än mitt friskare ben. Fick även en mycket diskret pirrande/tjittlande känsla i baksida lår, som jag inte fick när ja körde med det andra benet, kanske bara smått inbillning för att jag varit blivit lite ovan att utföra den rörelsen. :p

Tack så mycket för tipsen, svara gärna igen om detta gjorde dig klokare!

Bra att du inte har några problem att få ut knäet till rakt läge. Börja med väldigt låg belastning i benböjen (25+ reps) och känn dej fram därefter i några veckor. Inga tunga lyft under 12-15 reps. Jag inbillar mig att ”pirrningarna” är symtom från sträckningen, men det är svårt att säga.

Nej, ultraljud är en annan undersökningsapparat, kan va aktuellt om du fortfarande tror att hela senan har gått av?
    /MVH

Ok skönt, får dra iväg o köra lite lättare lyft snart. Kommer nog gå till en sjukgymnast för bara en undersökning så får de säga va de tycker och tror.

Tack för dina svar o hjälp! Hare gott, Tjo

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.