Utmattning av träning

Home Forums Skador och rehabilitering Utmattning av träning

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Efter ett lunchkonditoinspass (men inte lika mycket kvällspass, av nå’n anledning) somnar jag nästan vid skrivbordet. Tankarna slutar fungera och jag har svårt att lyfta på mig. Släpar mig hemåt vid 17-18 och däckar i soffan.

Energibalans, så det är inte brist på mat. Det har varit så i några år nu, och är bra periodvis, dåligt periodvis.

Någon som har en aning vad det kan bero på?

Om du sätter en siffra på 0-100 på din träning….

Hur slut blir du på träningen? (Blodsmak i munnen, eller värre?)

Eller tränar du i dina ögon lagomt hårt…Säg 70% av max kanske?

Hur långt före äter du och hur långt efter passets slut äter du igen?

Händer det oftare på vintern under den mörka perioden (Okt-Mars) eller är det när som helst?

xNightFox wrote:
    Hur slut blir du på träningen? (Blodsmak i munnen, eller värre?)
    Eller tränar du i dina ögon lagomt hårt…Säg 70% av max kanske?

Över >75 (0-100) på ansträngningsnivå. Ser alltid till att ta ut mig ordentligt.

Quote:
    Hur långt före äter du och hur långt efter passets slut äter du igen?

Senaste veckorna på träningsdagar:

10:00. burk makrill i tomatsås med lite creme fraiche
    11:30. 14g mjölkprotein
    13:00. 35g mjölkprotein, 15g(?) kolhydrater (direkt efter träningen)
    ~15:00: något av köttfärs & creme fraiche / blodpudding & bacon / äggröra
    19-20: som innan.

Jag har varierat det med mycket/lite mat kort/lång tid före träning, samma efteråt. Ser ingen faktor som påverkar :/ Det har ju som sagt dessutom varit såhär i något år, lite varierande.

Quote:
    Händer det oftare på vintern under den mörka perioden (Okt-Mars) eller är det när som helst?

Minne teflonpanna. Jag tror att det alltid händer, men det skulle kunna vara värre under vintern. Nu är det april och ganska ljust. Händer ändå. Knaprar extra D-vitamin.

En psykoterapeut jag skickades till friskrev mig från listan i DSM-IV, vilket jag också tycker.

Jag funderar lite på aningens utslitna binjurar, men både morgon- och 24h-kortisol ser OK ut. Då togs värdena förvisso i höstas när jag hade ett längre träningsuppehåll och inte belastade systemet. Kan kryssa för listan för låg funktion, men det är ju svårt att entydigt säga att det är orsaken eftersom så mycket annat kan ge samma besvär.

Vad tror du?

hur många timmar sover du i snitt?

PatrikBergman wrote:
    hur många timmar sover du i snitt?

7-8 timmar, mer på helgen. Vaknar oftast ungefär lika trött som när jag somnar. :-)

mikaelj wrote:
    7-8 timmar, mer på helgen. Vaknar oftast ungefär lika trött som när jag somnar. :-)

Ett tips… Ställ klockan och testa att sova 6-7-8-9 timmar…

Själv vaknar jag pigg som satan efter 6 timmar (fast jag gillar att sova mer hehe)… Det är inget vetenskapligt i det men sömnen går ju i cykler…

Tror inte att det är det som allt hänger på iofs…bara ett tips om du vill vakna pigg…

xNightFox wrote:
    Ett tips… Ställ klockan och testa att sova 6-7-8-9 timmar…

Been there, done that!

När jag nu får sova hela nätterna, det vill säga… Det är jobbigt när jag vaknar illamående mellan 2 och 4, händer lite då och då.

Du borde göra en hälsokontroll.

PatrikBergman wrote:
    Du borde göra en hälsokontroll.

Been there, done that, got the ”Du är frisk som en nötkärna”-tshirt. Hurra. :-)

Nåväl. Tack ändå.

Testa inta koffein och kolhydrater efter träningen. Tyckte jag läste att du i alla fall tog 15g kolhydrater.

Andreaz Engström wrote:
    Testa inta koffein och kolhydrater efter träningen.

Det var så innan min kostomläggning, så nopes. Oftast slår det på hela nästföljande dag, dessutom. Lite irriterande… Tack ändå!

Quote:
    Tyckte jag läste att du i alla fall tog 15g kolhydrater.

Jess, 3 dl mjölk att blanda ut mjölkproteinet i. Lite kolhydratlyx sådär efter träningspasset. :-)

mikaelj wrote:
    Det var så innan min kostomläggning, så nopes. Oftast slår det på hela nästföljande dag, dessutom. Lite irriterande… Tack ändå!

Jess, 3 dl mjölk att blanda ut mjölkproteinet i. Lite kolhydratlyx sådär efter träningspasset. :-)

Ingen fara, vore roligt om jag kunde hjälpa.
    Det jag tänkte på var det här -> [http://www.optimalbody.se/forum/showthread.php?t=2201]

Går väl att ha kaffe i mjölken antar jag. Mjölk med kaffe :emo-thumb

Andreaz Engström wrote:
    Ingen fara, vore roligt om jag kunde hjälpa.
    Det jag tänkte på var det här -> [http://www.optimalbody.se/forum/showthread.php?t=2201]

Oh, intressant! Undrar om det har någon effekt direkt innan träningen? Då kan jag lyxa till det med 1-2 dl mjölk+lämplig koffeinkälla.

Quote:
    Går väl att ha kaffe i mjölken antar jag. Mjölk med kaffe :emo-thumb

Ja, hehe. ”Jag gillar inte kaffe för att det är för starkt, så jag har i lite kaffe i min nappflaska och låtsas att jag dricker kaffe” :-) Förr drack jag mycket mjölk med kaffe, men sen jag bytte religion har jag vant mig av vid de stora mängderna mjölk.

Tack för tipsen & hjälpen, ändå. Uppskattas. Jag skall till läkarn igen om några veckor, så får jag se vad de kommer fram till där.

Andreaz Engström wrote:
    Testa inta koffein och kolhydrater efter träningen. Tyckte jag läste att du i alla fall tog 15g kolhydrater.

tror också på för lite kolhydrater.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.