Vad för skada är detta?

Home Forums Skador och rehabilitering Vad för skada är detta?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Efter att ha kört för tung bänkpress har jag slagit upp en skada jag ådrog mig förra året och som krävde veckors vila ifrån bänken. Eftersom den drabbat mig vid några tillfällen det senaste året är jag nu intresserad av att veta vad för slags skada det är så jag kan undvika den. Den kommer alltså efter att jag kört bänkpress tungt under en period. Det börjar med att jag redan vid flyes utan vikt får ont långt upp i pectoralisregionen, tänk muskelbuken rakt ovanför armhålan när överarmen är parallelle med golvet i en militärpressrörelse.
    Jag kan känna en liten smärta redan på 20 kg, men efter en rejäl uppvärmning skulle jag kunna köra ett vanligt pass i alla fall. Problemet är däremot att jag dagen efter detta pass skulle vara lite sämre än gårdagen.
    Jag kan i dagsläget köra väldigt korta bänkpressar (10 cm), lätta dips etc utan att känna smärta. Någon som vet vad för slags vävnadsskada detta är och hur man i så fall lättast läker denna?

Låter som det skulle vara inre/yttre fästet av pectoralis(Där biceps inre fäste sitter tillsammans med pectoralis). Kan bero på den stress som muskeln upplever vid tunga bänk. Den sitter tillsammans med övriga muskler i leden och kan således ganska lätt övertränas. speciellt vid bänkpress och flyes.
    Har själv tidigare haft liknande symptom, men dessa försvann vid längre vila och mycket stretch av biceps och bröst. Tung träning sliter.tidigare fanatisk bänkare:up:

Vill bara säga mitt tidigare svar är vad jag själv upplevt, och inte något expertråd. Sök hjäp proffessionellt efter så många skadetillfällen.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.