Vad göra åt muskelskador?

Home Forums Skador och rehabilitering Vad göra åt muskelskador?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Löft en tung kätting på jobbet för 5-6 veckor sedan, kom ut lite för lång med armarna och sen brände det till i muskelfästet på sidan av biceps..
    Ignorant som man är så åker man till gymet som vanligt och tränar hårdare än någonsin i bänken..

Till en början så kändes det inte så mycket, men det blev värre och värre.. Det gör ont när jag bromsar vikterna men inte när jag lyfter dom, en slags ilande känsla som gör att man tappar kraften, finns det något arr göra förutom att vila? någon som har erfarenhet av ultraljud eller liknande behandlingar?

Hade jag varit som dig hade jag testat att vila 3-5 dagar helt ifrån moment som belastar eller gör minsta lilla ont och sett om det blev bättre. Om inte så gå till en sjukgymnast eller liknande och få en diagnos.

Om det blir bättre efter ett par dagar handlar det troligen om en bristning eller dylikt och man kan då köra lätt rörlighetsträning för att få blodgenomströmning vilket snabbar upp läkningsprocessen av den akuta skadan. Ingen tung eller smärtsam träning dock och även om det känns hyfsat bra efter några dagar så gäller försikthet ett bra tag framöver. Att helt läka en bristning tar tid (flera månader).

OBS! jag är bara PT och INTE sjukgymnast och vill därför endast att ovan inlägg ska betraktas som ett tankeväckande inlägg så du inte gör något förhastat.

Jag har på senaste tiden tränat bänkpress med kloss för att slippa den smärtande bromsningen, och jag har även vilat 6 dagar helt utan att det blivit något bättre, så det är väll dax att man söker för skadan precis som du säger..

Det

Hej!

Det kan r

Tackar för svaren!!

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.