Home › Forums › Skador och rehabilitering › Vaderna pallar inte med trycket i min löpning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 juli, 2007 at 00:30 #81669Anonym anvandareMember20 juli, 2007 at 00:30 #756460Anonym anvandareMember
Jag har börjat få väldigt ont i mina vader när jag är ute och springer.
Smärtan kommer efter någon km av intensivt löpande varje gång jag löper.
För er som har haft det så är det liknande smärta som vid benhinneinflammation.Jag är inte alls otränad och speciellt inte mina vader – något helt nytt att jag har börjat dra på mig småskador på ben och fötter nu det senaste.
Springer minst 6 dagar i veckan och jag löper på med ett bra tempo, tyvärr på asfalt.
Överträning/överbelastning?
Låter inte musklerna vila riktigt?
Dåligt väglag?
Dåliga joggingskor?
Dålig uppvärmning?Hjälp mig i denna felsökning att hitta var problemet uppstår.
20 juli, 2007 at 00:44 #756461Anonym anvandareMemberhousefly wrote:Jag har börjat få väldigt ont i mina vader när jag är ute och springer.
Smärtan kommer efter någon km av intensivt löpande varje gång jag löper.
För er som har haft det så är det liknande smärta som vid benhinneinflammation.Jag är inte alls otränad och speciellt inte mina vader – något helt nytt att jag har börjat dra på mig småskador på ben och fötter nu det senaste.
Springer minst 6 dagar i veckan och jag löper på med ett bra tempo, tyvärr på asfalt.
Överträning/överbelastning?
Låter inte musklerna vila riktigt?
Dåligt väglag?
Dåliga joggingskor?
Dålig uppvärmning?Hjälp mig i denna felsökning att hitta var problemet uppstår.
Jag dras just nu med exakt samma problem…..
Jag gick till löplabbet och provade ut ett par nya skor och då blev det bättre. Men nu har jag varit tvungen att vila i 3 veckor ifrån allt vad löpning heter då jag knappt kunnde ta mig 200 meter innan jag fick en otrolig smärta i vaden.
Som sagt….jag vilade, masserade, stretchade vaden under viloperioden och smörjde in med Voltaren Gel varje gång jag masserade.
Nu har jag löptränat lite försiktigt senaste veckan (löpning 3 minuter, gått 1 minut) i 20-25 minuter tills det gör ont, då lägger jag av. Och så igår gick det kanon….drog 5 km utan problem….:emo-thumb
Jag kör i princip bara på löpband och jag vet inte hur mycket du har löptränat innan men 6 dagar/veckan låter ansträngande…
Lycka till…
//Stefan
20 juli, 2007 at 00:57 #756462Anonym anvandareMemberStefan Gorosch wrote:Jag dras just nu med exakt samma problem…..Jag gick till löplabbet och provade ut ett par nya skor och då blev det bättre. Men nu har jag varit tvungen att vila i 3 veckor ifrån allt vad löpning heter då jag knappt kunnde ta mig 200 meter innan jag fick en otrolig smärta i vaden.
Nu har jag löptränat lite försiktigt senaste veckan (löpning 3 minuter, gått 1 minut) i 20-25 minuter tills det gör ont, då lägger jag av. Och så igår gick det kanon….drog 5 km utan problem….:emo-thumb
Jag kör i princip bara på löpband och jag vet inte hur mycket du har löptränat innan men 6 dagar/veckan låter ansträngande…
Lycka till…
//Stefan
”Härligt” att det är någon mer som har liknande problem som kommit ur situationen.
Ja, jag får nog erkänna att jag kanske inte har dom bästa joggingskorna men jag är ingen material”spelare”
Väntar på lönen, då blir det ett par nya i tusenkronors klassen på löplabbet.Det där känner jag igen att man knappt kan gå innan benen brister av smärta.
För tre veckor sedan var det ett riktigt helvete, gick inte alls att gå.Att dra ner på tempot och vila i tre veckor skulle få mig galen.
Jag kan inte träna på halvnivåAnsträngande å ansträngade… konditionen tar sig så den känner man inte av efter två veckor men benen visar sitt.
Tränade friidrott i 1½ år, fick benhinneinflammation där också.
Jag springer mer nu än vad jag gjorde när jag gick i friidrott.Kom och tänka på att jag till stor del springer på främre delen av foten.
Kan inte det resultera i att det blir större påfrestningar för vaderna om man inte utnyttjar hela foten?23 juli, 2007 at 23:10 #756463Anonym anvandareMemberAlltså, vill inte verka ruffig, men asfalt borde vara strikt förbjudet att löpa på och dryga böter borde utfärdas
Bra skor är naturligtvis oerhört viktigt, inte bara att det är dyra bra skor, utan bra skor för DIG vilket inte nödvändigtvis är den dyraste skon…. Löplabbet eller liknande kan vara ett tips, ta med dina gamla skor.Tränar du mycket styrketräning och är förhållandevis tung kan det vara svårt att kombinera med mycket löpning, iaf långdistans. Kör intensivare intervaller kan vara en variant för bra kondition och förbränning utan att det sliter för mycket på kroppen.
Kanske har du dessutom ökat träningsmängden för mycket och för snabbt? Det kan också leda till denna typ av problematik.
Lösningen för dina problem är nog i allmännhet det enkla men trista rådet – vila, och långsam träningsökning samt en titt på om skorna är rätt. Och BYTA TILL MJUKARE UNDERLAG!
Lycka till!23 juli, 2007 at 23:38 #756464Anonym anvandareMemberHousefly, du beskriver smärtan som att den liknar benhinneinflammation, något du haft tidigare. Nu springer du ännu mer än då. Det är inte så enkelt att du åkt på benhinneinflammation igen?
Ett besök på Löplabbet (eller ännu hellre Löp & Skokliniken i fall du bor i Göteborg) ger förmodligen rätt mycket i samband med utprovningen.
När det gäller löpning på asfalt så är det inget problem i fall man ökar träningsmängden i lagom takt och har bra skor och hyfsad löpteknik. På den tiden det begav sig sprang jag ca 10 mil i veckan, varav ca 80% var på asfalt och det gick alldeles utmärkt.
24 juli, 2007 at 07:18 #756465Anonym anvandareMemberTaisho wrote:…på asfalt och det gick alldeles utmärkt.Uppenbarligen så går det ju inte utmärkt för Housefly…
24 juli, 2007 at 10:36 #756466Anonym anvandareMemberUndefined wrote:Uppenbarligen så går det ju inte utmärkt för Housefly…Att springa sex dagar i veckan är inte något man kan köra igång med utan vidare. För mig tog det ett par år att komma upp i den träningsfrekvensen och jag fick ändå höra att jag ökade för snabbt.
Housefly, hur ser din träningsbakgrund ut? Undefined har en klar poäng i att är du förhållandevis tung så är löpning sex dagar i veckan en rejäl belastning på kroppen. I synnerhet om vi pratar om längre distanser.
24 juli, 2007 at 18:02 #756467Anonym anvandareMemberLiten men svag wrote:Är du rädd för att konditionen ska ge vika, kan du hoppa i en basäng och simma. Tar du i kan jag garantera att konditionen kommer få sitt.Precis, du kan ju simma eller cykla även om det inte är samma sak som att ha löpkondition, men kondis ger det ju.
Dessutom kan man behålla konditionsnivån på ungefär samma nivå under upp till ca 10 veckor med bara ett enda riktigt kvalitetspass i veckan. Då ger du kroppen en chans till återhämtning genom mindre volym, men kan bibehålla konditionen på en liknande nivå, dock inte förbättra den. Men detta enda pass måste vara ett riktigt bra pass.
30 juli, 2007 at 23:10 #756468Anonym anvandareMemberUndefined wrote:Löplabbet eller liknande kan vara ett tipsJapp, lönen har kommit och jag köpte mig ett nytt par.
Pengarna i sig för skorna var helt oväsentligt, prioriteten var att man skulle springa på moln.
Löplabbet vet vad dom snackar om :emo-thumb
En jätte skillnad från du och nu, som att springa på moln.Taisho wrote:Housefly, du beskriver smärtan som att den liknar benhinneinflammation, något du haft tidigare. Nu springer du ännu mer än då. Det är inte så enkelt att du åkt på benhinneinflammation igen?Mycket möjligt fast inte i samma utsträckning.
Jag känner att smärtan finns där, jag måste ta det lugnt nu asså.Undefined wrote:BYTA TILL MJUKARE UNDERLAG!Ja, jag har ju hittat min sträcka nu att springa på, byter man bara så där, så vips förstörs det psykiska och man kan inte slipa tiderna på banan.
Tankarna har funnits länge på att ta mig upp till Sisjön och springa milen eller nåt varje pass men fortfarande inte fått fingret ur röven på den biten, ut och springer gör jag iallafallTaisho wrote:…hyfsad löpteknikDet har jag tänkt på mycket.
Jag försöker springa på olika sätt.
Olika fotnedsättningar och föra kroppen i någon ergonomisk bana framåt istället för att bara fösa framåt.Liten men svag wrote:Tror vi har problemet här. Är du rädd för att konditionen ska ge vika, kan du hoppa i en basäng och simma.Ja, det är exakt vad problemet är.
Jag vilar inte för jag vill inte tappa kondition och få ett helvete igen sedan.
You know what I mean.Liten men svag wrote:Sen om jag ska va realist så är inte alla människor byggda för de idrotter de så gärna vill satsa på och man får kämpa onödigt mycket för att nå bristfälliga resultat. Du är kanske bättre lämpad för att bli byggareJag är skapt för att vara byggare, Ja.
Min kropp är av den kroppstypen (enligt Wikipedia ”den perfekta kroppsbyggar kroppen”) som går snabbt upp i vikt (muskler, fett) och kondition.
Men samtidigt så tror jag att jag är skapt för att vara en extrem hobbylöpare och har insett utan att läsa Aftonbladet med alla dessa rekommendationer om bantningspiller… jag måste göra ekvationen jämn för att jag ska hålla min vikt samtidigt som jag ska gå upp i muskler.Taisho wrote:Att springa sex dagar i veckan är inte något man kan köra igång med utan vidare. För mig tog det ett par år att komma upp i den träningsfrekvensen och jag fick ändå höra att jag ökade för snabbt.Housefly, hur ser din träningsbakgrund ut? Undefined har en klar poäng i att är du förhållandevis tung så är löpning sex dagar i veckan en rejäl belastning på kroppen. I synnerhet om vi pratar om längre distanser.
Nej då, jag har inte bara börjat köra igång på denna nivån jag är nu.
Jag ser mig mer som en extrem hobby atlet som har den rätta viljan.
Min bakgrund ser ut som så att jag har spelat ishockey i 14 år, friidrott i 2 år och alltid utöver det rört på mig.
Jag började med mitt gymande först för ETT år sedan efter lumpen då jag testade på det för första gången där så där är jag nykomling.Nu väger Jag väger 82 kg. Somras 85 kg. Lumpen 90 kg.
Min ålder är 20.Trodde denna tråden skulle bli en döing en men icke sa…NI
Ah… mongo inlägg men ni fick svar iallafall. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.