Väldigt ont i axeln men det går inte över!

Home Forums Skador och rehabilitering Väldigt ont i axeln men det går inte över!

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Hejsan!

Jag har problem med min vänstra, enbart VÄNSTRA axeln och det går fan inte över, jag börjar bli halvt galen för jag älskar att gymma, det har ändrat hela mitt liv, hela mitt liv kretsar runt gymmet och detta är inte något påhitt som jag kommer tröttna på då jag konstant hållit igång det sen cirka ca 11 mån tillbaka.

Nu kommer jag att bomba er med information så att ni vet allt om mig så att ni kanske kan hjälpa mig på bästa sätt.

Lite bakgrundsfakta:
    Sep 2012 vägde 101kg, banta ner till 84kg Dec 2012, sedan bulka upp till 92 och legat stadigt där sen början av Februari 2013.
    Kille på 20 år, 91kg (permabulk till våren 2014 för jag har inget att deffa ner till just nu), ca 187cm lång.

Träning
    Började med en ordentlig träningsschema, 3 split i 1:a februari och gick över till 5 split i Mars.
    Cyclar mellan 2 träningsprogram med periodisering. Träningsschema med periodisering och övningar är skräddarsydda för min kropp av en mycket rutinerad muskelbyggare där han har lagt ner fokus på de ställen som jag behöver bygga lite extra på som det kanske syns i schemat (t.ex. övre delen utav bröstmuskulaturen då jag naturligt har mycket på undre).

Träningsprogrammen som jag byter mellan:
    [https://dl.dropboxusercontent.com/u/13409794/Tr%C3%A4ningsschema%201%20Sadjad.docx Träningsschema 1 (4 veckor)]
    [https://dl.dropboxusercontent.com/u/13409794/Tr%C3%A4ningsschema%202%20Sadjad.docx Träningsschema 2 (4 veckor)]
    Tung träning, max 6 reps, valfria övningar (4 veckor)
    100% vila 1 vecka

sedan börja om igen fast andra varvet så är det 75% vila mellan Träningsschema 1 och Tung träning och sedan börja om igen efter Tung träning på Träningschema 1 utan vila.

Tränar Måndag till Fredag 15:00, vilar Lör+Sön

Kost+sömn
    Får mina 8 timmar men försöker få mer sömn, känner inte som att det räcker.

Får i mig nog med protein, kolhydrater och energi dock väldigt lite kalcium.

Så nu har ni hela mitt liv sammanfattad i en forumtråd, ser ni någonting i mina rutiner som kan ha orsakat all den värk som kommer och går i min vänstra axel. Anledningen till att jag gav er så mycket information är för att vissa har sagt till mig att det är mitt kalciumunderskott som orsakat någon form utav inflammation, en annan säger att jag sover för lite då kroppen inte hinner återuppbygga sig (leder/ligament) och några andra säger att jag har tränat axeln fel eller att det är normalt, men inte normalt med värk som kommer och går i 5 månader.

Tog en paus på 3 veckor i juni och då kände jag efteråt att axeln hade lyckats återhämta sig och det gjorde inte inte ont längre när jag körde axlar.
    Förra veckan skulle jag testa hur mycket jag kunde maxa på bänkpressen, axel ”sprack” på 90kg förmodligen och nu gör det jätteont igen (jag kunde genomföra hela bröstpasset utan smärta, smärtan kom dagen efter), kan NU t.ex. inte köra bröst riktigt ordentligt men det går hyfsat med stång dock inte med hantlar och desto längre ner jag kommer med hanteln desto mer ont gör det. Jag kan även inte köra triceps eller biceps för på de sista 3-2 repsen så blir tungt och då självklart spänner man sig lite extra men det går ej för mig för då sticker det jävel i axeln vilket gör att jag inte får upp hanteln (inte fel teknik!)

Jag kan köra dragövningar utan det gör det minsta ont, t.ex hantelrodd (gör lite ont när jag ska släppa ner den inte när jag drar up), latsdrag och benövningar som t.ex. markflyft och dylikt.

En grej att komma ihåg med mina axlar är att, när axel väl har återhämtat sig så har jag alltid kunnat köra 100% mina axelövningar FÖRUTOM HANTELLYFT FRAMÅT, den har jag kunnat köra totalt 4 gånger på 6 mån utan smärta (jag för anteckningar varje gång jag går på gymmet).

För tillfället nu när jag har ont kan jag köra 1st pressövningar på axeln med 100% styrka, sen rycker axeln och jag kan inte köra fler övningar.

Mina axlar är den svagaste delen på min kropp, främst för att jag aldrig kunnat köra den helt ordentligt så den har inte lyckats växa lika mycket som resten av kroppen. Jag har liksom bara kört den när det har känt bra, aldrig velat pusha den till max, rädd för att den ska ”brista” som den gjort nu och därmed påverka hela träningen då jag just nu inte kan köra full ut på tex bröst och biceps/triceps.

T.ex Handleden har jag fått ont i några gånger men då har jag bara dragit åt handledsskyddet väldigt hårt och därmed kunnat köra till 100%, finns det kanske något sätt att linda axeln vilket jag inte tror? :S

Om någon vill hjälpa mig riktigt ordentligt och höras av vid skype t.ex. så går det jättebra, jag kan även betala för det tips jag får mm för jag väldigt desperat!

Vad kan problemet vara och hur kan jag åtgärda det?

Kanske kan vara något sånt här? – är en vanlig skada…

http://impingement.nu/

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.