Home › Forums › Skador och rehabilitering › Varför blev jag frisk?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 mars, 2008 at 11:28 #74628Anonym anvandareMember13 mars, 2008 at 11:28 #590230Anonym anvandareMember
Tjena, knasig fråga kanske….
Jag har under drygt ett år haft problem med axelsmärta. Jag har gått hos sjukgymnast som har konstaterat någon form av inklämmingssyndrom. Jag har främst känt smärt i situationer när jag ex stoppat höger hand i byxfickan, tagit på mig jackan osv.
Som rehab har jag gjort diverse rotatorkuff och stretchövningar, dock har det inte blivit bättre.
Efter att ha läst på detta forum så hittade jag ett tips från Arne Person. Jag började göra hans variant av rotatorkuffsövning, där man stödjer överarmen och gör en 180 graders rotatation.
Jag körde den i 3 set, 15-20 ggr efter endast andra gången (dagen) försvann alla smärtsymptom från axeln. Efter nu 3 veckor har jag inte känt någon liknande smärta. Jag har börjat köra lite bänkpress och det tycks funka, inget smärta har återkommit.
Det kan kanske vara svårt att svara på varför jag helt plötsligt, efter så få omgångar av övningar blev bra. Det skulle vara intressant med lite spekulationer iallafallHa dé…
13 mars, 2008 at 14:22 #590231Anonym anvandareMemberArne är ett geni:emo-thumb
13 mars, 2008 at 16:01 #590232Anonym anvandareMemberIngen som kan visa mer exakt hur hans specialare fungerar?
13 mars, 2008 at 16:03 #590233Anonym anvandareMemberring och tacka arne! visa hur uppskattad han verkligen är
13 mars, 2008 at 16:55 #590234Anonym anvandareMemberGrattis till förbättringen!
Sug på den och fortsätt nu med rotatorövningarna, även när axlarna känns super och allt går som tåget. Det är ju oftast då vi blir fartblinda och skadar oss. Det som hänt är inget mirakel och inget nytt hokus pokus med fräsigt namn, utan vanlig, beprovad, sund träningsmetodik. Vi är en ganska lång rad med personer som dragit nytta av detta genom tiderna.
BTW: Tror inte Arne vill ta åt sig äran av övningen heller. Den är gammal som gatan, men jävligt bra och tyvärr alldeles för ovanlig. Att han och jag med många andra driver mission för att göra den folkkär är bra i och för sig.
13 mars, 2008 at 21:39 #590235Anonym anvandareMemberÖvningen i fråga med Arne himself:
[youtube=Whc9diYAhpk]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.