Värk i övre rygg/nacke vid cykling

Home Forums Skador och rehabilitering Värk i övre rygg/nacke vid cykling

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Jag, eller rättare sagt min fru, har ett problem. Jag har börjat ta till cykeln alltmer när jag skall någon stans. Skulle gärna ha med frugan också men det är problematiskt. Hon går hellre längre sträckor än cyklar, pga de smärtor i handleder, övre ryggen och nacken hon får om hon sitter normalt på en cykel. Enda sättet att minimera de problemen medan hon är uppstigen på cykeln är att sitta så rak som möjligt på sadeln. Det är ju tyvärr ingen särskilt effektiv ställning för lite raskare och längre trampande, då behöver man faktiskt luta sig framåt en aning.

Tydligen har hon upplevt det så här iaf sedan tonåren. Men jag undrar om det inte skulle gå att åtgärda de här problemen genom att stärka relevanta muskler (även om jag också experimenterar en del med olika styren, inställningar etc). Hon är inte främmande för att träna, har jobbat professionellt med hästar och går dagligen en bra bit till stallet, för att inte tala om alla vändor med hundarna så hon har en god grundkondition & styrka. Men vi skulle behöva veta vilka muskler det kan tänkas vara som berörs i den framåtlutade sittställningen på cykeln (obs! talar nu inte om den mest extrema framåtlutade position som tävlingscyklister antar!), och gärna några tips på övningar för att stärka dem. Helst sådana som går att utföra hemma, ensam eller med en medhjälpare. Hon skulle nog föredra att testa försiktigt först innan jag släpar med henne till gymmet.

Eller är jag helt fel ute här och det enda raka är att boka tid hos en sjukgymnast, eller ta med henne till ett gym där en instruktör kan sätta samman ett program?

Hälsningar,

Cyklande make

är det smärtar som urspinger fårn nacken och ut i arm/hand bör ni/hon boka tid hos sjukgymnast. Kan vara en bra idé i vilket fall, så att någon som kan se över henne kan göra ett uttalande.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.