Home › Forums › Skador och rehabilitering › Varm/Brännande smärta i rygg…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 april, 2009 at 20:45 #64317Anonym anvandareMember22 april, 2009 at 20:45 #443268Anonym anvandareMember
Ibland kan jag få en varm/brännande smärta i ryggen, speciellt under skulderbladen och vid latsen.
Detta händer då jag sitter ner en längre stund.
Kan detta bero på alla års styrketränande utan massage, eller helt enkelt en dålig hållning?
Någon som har eller haft samma smärta, och vad hjälpte för er?
23 april, 2009 at 09:50 #443269Anonym anvandareMemberNär jag sätter mig i trucken på jobbet och kör en helg så kan jag få samma symptom. Kan det vara så att du har ett jobb där du använder armen i ett läge där du håller den framför kroppen mycket och gör typiska ”kassörsrörelser” under arbetstid. Fick samma grej på förra jobbet jag var och det berodde på att jag flyttade saker framför mig då jag monterade ihop mindre styrspakar. Det var inga tunga grejer (1-2kg) men om du gör en sådan rörelse några hundra gånger per dag så kommer det slita, (tror sjukgymnasten sa mjölksyrainfekterat) och jag fick lära mig arbeta på rätt sätt.
Kan fortfarande få det då jag kör truck som jag skrev ovanför och tyvär kan det vara lättare för en som tränar mycket att få det då musklerna i armen blir tyngre och musklerna i ryggen får jobba hårdare. Att det skulle vara fel teknink låter jag var osagt utan förutsätter att du kör med rätt teknik, tänk över det vardagliga.
23 april, 2009 at 10:47 #443270Anonym anvandareMemberNU sitter det inte i ländrygg utan som han skrev ovanför under skuldran. I mitt fall under vänster skuldra vilket är samma arm som jag håller i ratten för trucken. Jag kör inte truck i vanliga fall utan hoppar in som ersättare i undantagsfall och efter ett 12timmars pass så kan man känna igen samma smärta som när jag var montör och flyttade saker framför mig precis som en som sitter i kassan på ica.
Har sökt sjukgymnast och blivit hjälpt, känner aldrig av det mer än när jag gör enfomiga rörelser med handen framför kroppen, därför extremt viktigt med ergonomin så man kan sitta/stå avslappnat och arbeta i midjehöjd. Kände igen symptomen, om diskarna i ländryggen påverkar utsidan av skuldran vet jag inget om. Att jag blev bättre av att ändra mitt arbetsätt och använda korrekt ergonomi vet jag gjorde stor skillnad.
Jag blev tillsagd att, vila en vecka och äta ipren maxdos för den akuta inflamation som det är. Besöka sjukgymnast för massage och rådgivning, använda alla de hjälpmedel som att ställa in stol och arbetsbord som det ska vara och inte slarva. Efter detta var gjort så försvann smärtan och det blev bra.
23 april, 2009 at 21:59 #443271Anonym anvandareMemberJag har varit verkstadsarbetare, och nu mekaniker. Har tränat i ett decenium, och är väldigt noga med min hållning på gymmet, samt att jag håller mig till basövningar.
Detta kanske beror på dålig stretching, samt ingen kärring som masserar mig till sömns om nätterna.
Ska försöka tänka på ergonomi i jobbet, inte direkt lätt precis när man kan ligga och skruva i alla möjliga ställningar.
Massage, samt bättre stretching av hela kroppen, framförallt min rygg.
Tack truckförarn, samt ryggdoktorn för svaren.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.